Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

PKS Przemyśl: Tylko restrukturyzacja może uratować firmę

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2018-09-21 15:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

PKS Przemyśl: Tylko restrukturyzacja może uratować firmę
fot. Aktron, lic. CC BY 3.0Autobus PKS Przemyśl
Czy z listy istniejących wciąż PKS-ów zniknie PKS Przemyśl? Prezes spółki przyznaje, że jest ona obecnie w trudnej sytuacji finansowej: pensje wypłacane są z opóźnieniem, znaczące jest także zadłużenie wobec dostawcy paliw. Ratunkiem dla firmy ma być racjonalizacja siatki połączeń, zmiana struktury zatrudnienia i ściślejsza współpraca z samorządami.

W ostatnim okresie informujemy o licznych problemach przedsiębiorstw PKS, które wielokrotnie kończą się upadłością czy likwidacją przewoźników lub niemal całkowitym wycofaniem się z rynku regularnych przewozów pasażerskich (ostatnio przewozy komercyjne zlikwidował PKS Płock). Duże problemy ma także PKS Przemyśl, który póki co wciąż uruchamia linie o charakterze regionalnym. Władze zadłużonej spółki przyznają jednak, że konieczne będą m.in. ograniczenia w rozkładzie jazdy, bo jeśli te nie zostaną wprowadzone – firma całkowicie zniknie z rynku.

Opóźnienie w wypłatach – także dla prezesa

– Nasza sytuacja finansowa jest trudna – powiedział nam Dariusz Bukojemski, prezes zarządu PKS Przemyśl. – Pracownicy dostają pensje z opóźnieniem. Nasze zadłużenie to zaległość wobec pracowników i dostawcy paliw – opisuje. Dodaje przy tym, że sam otrzymuje swoje wynagrodzenie po czasie, a sytuację udało się unormować na tyle, że w stosunku do czerwca 2016 r. zaległości wobec dostawcy paliw spadły o 34,5 proc. Warto zaznaczyć, że obecnie firma aktywnie poszukuje kierowców.

Trudno jednak wyobrazić sobie całkowite wyjście z kryzysu, bo podstawową działalnością firmy są przewozy pasażerskie, a – jak twierdzi prezes PKS – potoki podróżnych w porównaniu z latami ubiegłymi znacząco spadły. Wśród przyczyn tego stanu rzeczy wymienia on rosnącą konkurencję przewoźników busowych. Zaznacza przy tym, że problemy mają charakter systemowy.

W latach 90. zlekceważono doświadczenia zagraniczne

– Od początku lat 90. nie było wspólnej koncepcji, co zrobić z przedsiębiorstwami komunikacji samochodowej, i przekształcono je, lekceważąc doświadczenie z funkcjonowania przewozów pasażerskich w krajach rozwiniętych – ocenił nasz rozmówca. – W konsekwencji cała branża została rozproszona, a sprawdzają się w niej podmioty duże – dodał.

Dariusz Bukojemski zaznacza, że cały czas wprowadzane są zmiany w rozkładzie jazdy przemyskiego PKS, które polegają na wykreślaniu z niego kursów nierentownych. – Tylko skuteczne działania restrukturyzacyjne zapewnią dalsze funkcjonowanie przedsiębiorstwa – zauważa jednak prezes spółki. – Działania te sprowadzają się do zmniejszenia zatrudnienia poprzez upraszczanie struktury organizacyjnej, likwidacji lub ograniczenia nierentownych połączeń, zbywania zbędnych nieruchomości, zwiększenia współpracy z samorządami i maksymalnego wykorzystania posiadanego potencjału w celu zwiększenia dochodów – podsumował nasz rozmówca.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódzkie: Wojewódzkich autobusów do Rawy Maz. nie będzie

Komunikacja

Łódzkie: Wojewódzkich autobusów do Rawy Maz. nie będzie

Kasper Fiszer 07 września 2018

Bez zdecydowanych ruchów państwa komunikacja regionalna upadnie

Felietony i komentarze

Bez zdecydowanych ruchów państwa komunikacja regionalna upadnie

Dominik Wójcik 19 lipca 2018

PKS Grójec ze znacznym spadkiem wpływów. Co dalej?

Komunikacja

PKS Grójec ze znacznym spadkiem wpływów. Co dalej?

Kasper Fiszer 21 czerwca 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5