Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

PKP SA chcą zmodernizować 464 dworce do 2023 r.

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-11-2016
Ostatnia modyfikacja:
01-12-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
PKP SA chcą zmodernizować 464 dworce do 2023 r.
fot. Jednozgloskowiec, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
PKP SA wytypowały 464 obiektów dworcowych, które wymagają inwestycji. – Zamierzamy je zmodernizować do 2023 r. – zapowiada Marek Michalski, członek zarządu PKP SA. Właśnie startują konsultacje społeczne programu dworcowego. Sporym wyzwaniem pozostaje jednak zapewnienie środków na inwestycje, a następnie utrzymanie zmodernizowanych dworców.

PKP SA nie ustają w działaniach na rzecz modernizacji, przebudowy i budowy dworców. Potrzeby w tym zakresie są ogromne. – Pracując przez ostatnie miesiące, zinwentaryzowaliśmy nasze potrzeby inwestycyjne i 570 czynnych dworców, którymi zarządzamy, wytypowaliśmy 464, które wymagają prac inwestycyjnych – mówi Marek Michalski, członek zarządu PKP SA.

Projekty zostały pogrupowane na poszczególne linie. – W pierwszej kolejności chcemy zmodernizować dworce na liniach już wyremontowanych w poprzednim okresie finansowania unijnego. Chcemy kompleksowo modernizować dworce leżące np. na E65 (m.in. Tczew, Gdańsk Główny), linii nr 8 z Warszawy do Krakowa, Rail Baltice, linii do Lublina, E30 Kraków – Rzeszów. Dla tych pierwszych kilkudziesięciu projektów mamy przyjęte harmonogramy działań i zamierzamy to zrealizować – podkreśla Michalski.

Skąd wziąć pieniądze?

Realizacja tak szeroko zakrojonego programu dworcowego wymaga dużych nakładów finansowych. – Na cały program inwestycyjny na dzień dzisiejszy nie mamy zapewnionego finansowania – nie ukrywa Marek Michalski. – To nasze wyzwanie. Sami tego dobrze nie zrobimy. Mamy szereg systemowych wyzwań, związanych z oczekiwaniami, komercjalizacją tych obszarów. Jednocześnie te pieniądze dotacyjne są przede wszystkim ukierunkowane na obszary publiczne, a nie komercyjne – dodaje członek zarządu PKP SA.

Sporym wyzwaniem jest też kwestia utrzymania modernizowanych dworców. – Cała sieć dworców jest deficytowa. Rocznie musimy jako spółka wypracować pieniądze ze sprzedaży i gospodarowania mieniem. Co miesiąc mamy swoje cele, które mamy obowiązek jako gospodarujący zrealizować po to, żeby utrzymać sieć dworców i wywiązać się z obowiązku zapewnienia prawidłowej obsługi dworcowej. To obowiązek publiczny, nie dostajemy na to dotacji – mówi Michalski.

Wypracowany zysk może nie wystarczyć na utrzymanie dworców, zwłaszcza wobec rosnących kosztów związanych z chęcią zachowania zmodernizowanych dworców w należytym stanie. – Stoimy przed dyskusją o opłacie dworcowej. Co prawda z niektórymi przewoźnikami mamy podpisane umowy cywilno-prawne na korzystanie z dworców, ale ogólnie nie ma jednak obowiązku ponoszenia opłat przez przewoźników, którzy przecież również korzystają z naszych dworców – ubolewa Michalski.

Wspólnie z samorządami

PKP SA deklarują, że dworce mają służyć przede wszystkim pasażerowi. W większym stopniu ma być uwzględniany głos mieszkańców i samorządów. – Startujemy z konsultacjami społecznymi Programu Inwestycji Dworcowych. Zaczynamy od Nidzicy, pierwszej z 464 lokalizacji – poinformował wczoraj (8 listopada) Michał Beim, członek zarządu PKP SA. W miejscu istniejącego obiektu w Nidzicy stanąć ma dworzec systemowy, ruszył właśnie przetarg na dokumentację projektową. Wczoraj odbyły się już rozmowy z samorządem, a dzisiaj przewidziano warsztaty planistyczne ze społecznością lokalną.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kadry: Jak poradzić sobie z niedoborem prowadzących?

Prawo & Finanse

Kadry: Jak poradzić sobie z niedoborem prowadzących?

Roman Czubiński 16 listopada 2022

Zarządzanie transportem: Gdy koszty rosną, trzeba dokładniej badać potrzeby

Prawo & Finanse

HEAL Polska: Sprawny transport zbiorowy to kwestia zdrowia

Komunikacja

Zobacz również:

Nowe dworce Świdnik Miasto i Kanie już otwarte

Przestrzeń

Nowe dworce Świdnik Miasto i Kanie już otwarte

Redakcja/inf. pras. 29 listopada 2022

Dobra zmiana dla dworców. Sprzedadzą alkohol pasażerom

Prawo & Finanse

Pozostałe z wątku:

Kadry: Jak poradzić sobie z niedoborem prowadzących?

Prawo & Finanse

Kadry: Jak poradzić sobie z niedoborem prowadzących?

Roman Czubiński 16 listopada 2022

Zarządzanie transportem: Gdy koszty rosną, trzeba dokładniej badać potrzeby

Prawo & Finanse

HEAL Polska: Sprawny transport zbiorowy to kwestia zdrowia

Komunikacja

Zobacz również:

Nowe dworce Świdnik Miasto i Kanie już otwarte

Przestrzeń

Nowe dworce Świdnik Miasto i Kanie już otwarte

Redakcja/inf. pras. 29 listopada 2022

Dobra zmiana dla dworców. Sprzedadzą alkohol pasażerom

Prawo & Finanse

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5