Dworzec kolejowy w Suwałkach zachował się do dziś w formie niemal identycznej z pierwotną, czyli od momentu jego otwarcia w 1899 roku. Teraz, w ramach inwestycji PKP S.A., elewacja budynku zostanie odnowiona pod okiem konserwatora, a wewnątrz powstanie całkiem nowa, komfortowa przestrzeń dopasowana do potrzeb wszystkich podróżnych. Na czas remontu pasażerowie mogą korzystać z dworca tymczasowego, który postał tuż obok budynku.
Dworzec kolejowy w Suwałkach został zbudowany w latach 1898-1899. Powstanie w Suwałkach stacji kolejowej było wynikiem budowy przez ówczesne Imperium Rosyjskie tzw. Kolei Zaniemeńskiej, strategicznej linii kolejowej łączącej drogą okrężną dwie stacje na magistrali Petersburg – Warszawa: Grodno i Orany (dziś na Litwie). Dworzec został otwarty 1 maja 1899 r. Budynek wzniesiono z czerwonej, nietynkowanej cegły, gdyż tego rodzaju elewacje już od końca lat 60. XIX w. uważano za najbardziej praktyczne w warunkach kolejowych. Jest on utrzymany w tzw. stylu ceglanym, zwanym też przemysłowym, ale z charakterystycznym dla rządowego budownictwa rosyjskiego przepychem w dekoracji elewacji. Budynek w swojej szacie zewnętrznej przetrwał wszystkie zawieruchy wojenne i zachował się do dziś w formie niemal identycznej z pierwotną. Wielokrotnie natomiast przebudowywano i modernizowano jego wnętrze. Co ciekawe, w podobnym stylu zachowały się na tej samej linii kolejowej dworce w Augustowie i Kamiennej Nowej.
Dzięki przebudowie budynek będzie nie tylko obiektem atrakcyjnym pod względem architektonicznym, ale także funkcjonalnym miejscem obsługi wszystkich podróżnych, w tym również osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wnętrza dworca będą całkowicie nowe, natomiast elewacje zostaną poddane remontowi konserwatorskiemu. Aby zachować oryginalną, ceglaną elewację budynek zostanie docieplony od środka. Wymieniona zostanie stolarka okienna i drzwiowa, więźba i pokrycie dachowe oraz rozebrany zostanie dotychczasowy budynek toalet. W centralnej części dworca powstanie nowoczesna poczekalnia dla podróżnych, wraz z ogólnodostępnymi toaletami, przystosowanymi do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W poczekalni będą także elektroniczne wyświetlacze przyjazdów i odjazdów pociągów oraz miejsca przeznaczone pod biletomaty. W budynku dworca znajdują się pomieszczenia przeznaczone dla najemców, tj. WARS, Interlux i PKP Intercity, odrębne wejście przeznaczone jest dla pomieszczeń posterunku Służby Ochrony Kolei. Będą tu także dwa lokale na wynajem (o powierzchni 9,75 mkw. i 15,26 mkw.). Zagospodarowany zostanie teren przed dworcem, gdzie powstaną m.in. miejsca postojowe na samochody i wiata rowerowa.
– Naszym celem jest poprawa jakości obsługi na naszych dworcach, aby obiekty te jak najlepiej służyły wszystkim pasażerom. Wiele modernizowanych przez Polskie Koleje Państwowe dworców to obiekty zabytkowe, z bogatą historią, które dzięki inwestycjom odzyskują swój dawny charakter. Takim budynkiem jest właśnie dworzec kolejowy w Suwałkach – mówi Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.
Przebudowa dworca w Suwałkach to także inwestycja w bezpieczeństwo i ekologię. W celu optymalizacji zużycia wody, energii elektrycznej i cieplnej zamontowany zostanie system BMS (Building Management System), a poprzez montaż nowoczesnych systemów monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych zwiększy się bezpieczeństwo osób i samego budynku.
W pierwszym etapie prac wykonawca inwestycji zbudował kontenerowy dworzec tymczasowy, składający się z dwóch budynków, w których mieszczą się pomieszczenia obsługi pasażerów, a także powierzchnie zajęte przez najemców.
Stacja kolejowa Suwałki obsługuje pasażerów pociągów dalekobieżnych PKP Intercity podróżujących do Warszawy, Szczecina, Krakowa i Mockavy, a pociągi regionalne POLREGIO zapewniają sprawne połączenia do Białegostoku. Zgodnie z danymi Urzędu Transportu Kolejowego w 2024 roku stacja w Suwałkach obsługiwała średnio do 700 pasażerów na dobę i zatrzymywało się na niej 11 pociągów dziennie.
Przebudowa dworca w Suwałkach została dofinansowana ze środków z budżetu państwa. Planowana wartość inwestycji to niemal 15 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., projekt przebudowy przygotowała firma Akint z Warszawy, a wykonawcą prac budowlanych jest firma Global Budownictwo z Częstochowy. Zakończenie przebudowy dworca planowane jest w 2027 r., a dokładny termin udostępnienia dworca pasażerom będzie uzależniony od przebiegu prac budowlanych, wykonania odbiorów technicznych i uzyskania pozwoleń na użytkowanie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.