Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach rozpisało przetarg na dostawę dwunastu fabrycznie nowych niskopodłogowych przegubowych autobusów komunikacji miejskiej. Zakupy będą współfinansowane przez Unię Europejską. Pojazdy powinny dotrzeć do miasta w 2018 roku.
Do tej pory w zakupach Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gliwicach częściej przeważały autobusy używane niż fabrycznie nowe. Mimo wszystko w 2016 roku udało się też pozyskać
11 nowych autobusów przegubowych Solaris Urbino 18, a na początku tego roku rozstrzygnięto
przetarg na dziewięć solówek. Tym razem zamówienie dotyczy dwunastu fabrycznie nowych niskopodłogowych – i też przegubowych – autobusów komunikacji miejskiej.
Pojazdy mają być trzyosiowe i pochodzić od jednego producenta. Pojazdy nie mogą być wyprodukowane wcześniej niż w roku 2018. Długość całkowita, określona przez zamawiającego, zawiera się w przedziale od 17,5 m do 18,75 m. Dopuszcza się jednak autobus z tolerancją długości do 0,1 m pod warunkiem posiadania homologacji dopuszczającej jego eksploatację na rynku polskim. Wysokość pojazdów nie może być większa niż 3,25 m. Zamawiający wymaga ponadto, aby autobusy spełniały wymagania normy EURO VI dotyczącej emisji zanieczyszczeń i nie były to pojazdy prototypowe. Autobus powinien móc pomieścić do 140 pasażerów, a co najmniej 25% z tej liczby ma mieć zagwarantowane miejsce siedzące. Zaznaczono także, że co najmniej 12 miejsc siedzących ma być dostępnych bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi.
Oferenci, aby wziąć udział w postępowaniu, muszą się wykazać, że dostarczyli do obrotu na rynku państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw, z którymi Wspólnota Europejska zawarła umowy o równym traktowaniu przedsiębiorców, w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert 5 sztuk miejskich niskopodłogowych trzyosiowych autobusów przegubowych o długości od 17,50 m do 18,75 m.
Czas wskazany w umowie na realizację zamówienia to 185 dni. Oferty oceniane będą pod kątem ceny (60%), oceny technicznej (25%), ekologii (5%), warunków gwarancji i serwisu (8%) oraz ceny wybranych części zamiennych (2%). W przypadku kryterium technicznego, ocenianych będzie aż 15 aspektów, takich jak: materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii, pojemność skokowa silnika, automatyczna skrzynka biegów wyposażona w urządzenie do jej diagnostyki, wyposażenie w zależną (sztywną) oś I, szyba czołowa składająca się z trzech części, liczba miejsc czy chociażby udział procentowy liczby miejsc siedzących dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi w liczbie wszystkich miejsc siedzących. Oferentów powinniśmy poznać 21 listopada. Projekt zgłoszony jest do dofinansowania unijnego w ramach POIiŚ-u.