Po ulicach Wrocławia zaczął jeździć pierwszy w tym mieście autobus hybrydowy. Pojazd został wydzierżawiony na trzy lata od firmy Volvo, która zresztą produkuje hybrydy we wrocławskiej fabryce.
Pojazd Volvo 7700 Hybrid został wydzierżawiony na trzy lata. – Autobus ten pozwoli nam zaobserwować, jak sprawuje się hybryda w codziennej eksploatacji – mówi Zdzisław Ferenz, dyrektor ds. przewozów i eksploatacji MPK Wrocław. – W przyszłości w MPK nie wykluczamy wprowadzenia większej ilości takich pojazdów. Myślimy także o autobusach z napędem tylko elektrycznym – dodaje.
W ciągu najbliższych lat MPK Wrocław będzie chciał wymienić ponad sto najbardziej wyeksploatowanych pojazdów. W najbliższym czasie przewoźnik chce przyjrzeć się różnym przyjaznym środowisku technologiom. – Na razie nie myślimy o technologii hybrydowej na taką skalę, ale do 2030 r. z centrów dużych miast mają zniknąć pojazdy z napędem spalinowym. Już teraz musimy rozglądać się za alternatywnymi technologiami, by w przyszłości wiedzieć, na które z nich postawić – dodaje Zdzisław Ferenz.
Pojazd wygląda jak zwykły autobus. Różnica tkwi w silniku. Producent wyjaśnia, że pojazd może być napędzany niezależnie silnikiem elektrycznym lub silnikiem diesla, albo obydwoma silnikami w tym samym czasie. Energia wytwarzana podczas hamowania jest magazynowana w akumulatorze, a następnie wykorzystywana do produkcji energii dla silnika elektrycznego, co w znaczny sposób zmniejsza zużycie paliwa. Generalnie silnik spalinowy wyłącza się podczas zatrzymania na przystanku czy światłach – do momentu przekroczenia prędkości 15-20 km/h autobus zasilany jest silnikiem elektrycznym. Jak podaje Volvo, takie rozwiązanie pozwala zaoszczędzić do 39% paliwa. Dzięki temu pojazd jest znacznie cichszy. Ważne są też względy ekologiczne – autobus charakteryzuje się o połowę zmniejszoną emisyjnością dwutlenku węgla oraz szkodliwych cząsteczek.
fot. wroclaw.plSeryjna produkcja autobusów hybrydowych zaczęła się w 2010 r. właśnie we wrocławskiej fabryce Volvo. Od tego czasu producent sprzedał ponad tysiąc hybryd do przewoźników w ponad dwudziestu państwach, m.in. w Szwecji, Norwegii, Danii, Niemczech, Austrii, Luksemburgu, Holandii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Od 2011 r. Volvo przeprowadza liczne testy i pokazy w polskich miastach. – Testy, które przeprowadziliśmy na liniach komunikacji miejskiej różnych miast potwierdzają, że autobus hybrydowy Volvo sprawdza się również w polskich warunkach, uzyskując niskie zużycie paliwa – od 26 do 30 litrów na 100 km, w zależności od trasy. Otrzymaliśmy również bardzo pozytywne opinie od firm, które testowały autobus, zarówno jeżeli chodzi o warunki pracy kierowcy, jak i dynamikę pojazdu – mówi Małgorzata Durda, Dyrektor ds. Sprzedaży Autobusów, Volvo Polska.