W rejonie Opoczna przeprowadzone mają zostać dwie istotne inwestycje dworcowe. Przebudowę przejdzie istniejący budynek znajdujący się przy linii do Skarżyska-Kamiennej. Przy Centralnej Magistrali Kolejowej stanąć ma zaś zupełnie nowy obiekt.
Przystanek pasażerski Opoczno Południe został otwarty w grudniu 2014 r. Od tamtej pory przy jego peronach zatrzymują się wybrane pociągi jadące Centralną Magistralą Kolejową, głównie z Warszawy w kierunku Katowic i Krakowa. Choć obiekt położony jest poza miastem, w nieodległej Świerczynie, pozwala mieszkańcom Opoczna na o wiele szybszy dojazd do wielu dużych aglomeracji kraju, niż było to możliwe wcześniej przy wykorzystaniu kursów jadących przez istniejącą od lat stację Opoczno na trasie z Tomaszowa Mazowieckiego do Skarżyska-Kamiennej.
PKP chcą skorzystać ze sprawdzonego projektu
Dotychczas podróżni nie mogli oczekiwać na pociągi we wnętrzu budynku, a za schronienie przed złymi warunkami atmosferycznymi musiały wystarczyć wiaty peronowe. Wkrótce ma się to jednak zmienić, bo zgodnie z ogłoszonym programem inwestycyjnym PKP SA mają tam wybudować pierwszy w historii przystanku dworzec. Spółka tłumaczy, że o realizacji przedsięwzięcia zadecydowała wysoka wymiana pasażerska. – Średnio na dobę wynosi ona 850 pasażerów – mówi Agnieszka Jurewicz z Wydziału Współpracy z Mediami Polskich Kolei Państwowych, powołując się na dane Urzędu Transportu Kolejowego z 2024 r.
Drugim z czynników miała być obsługa ruchu dalekobieżnego. – Aktualnie jesteśmy na etapie przygotowania inwestycji – informuje nasza rozmówczyni. Na razie trudno więc mówić o konkretnym wyglądzie przyszłego budynku, a proponowane rozwiązania dopiero podlegają konsultacjom m.in. z opoczyńskim samorządem. Tym niemniej PKP chcą, by w pobliżu torów stanął dworzec systemowy. Oznacza to zamiar budowy obiektu według założeń stosowanych w wielu lokalizacjach w skali kraju, np. w Koluszkach, Rogowie czy Mławie. Ogólnopolski projekt może jednak podlegać dostosowaniom do lokalnych realiów, a przyszły właściciel obiektu twierdzi, że jest zbyt wcześnie, by rozmawiać o konkretach.
Dworzec Opoczno przejdzie przebudowę
– Aktualnie trwają prace nad zabezpieczeniem pierwszej transzy finansowania zamierzeń inwestycyjnych – stwierdza przedstawicielka PKP SA. Od terminu dostępności środków, ale też od postępów przygotowań i rozmów dotyczących uzgodnień, w tym w zakresie przyłączy mediowych, zależeć będzie termin ogłoszenia przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej. Równolegle toczyć się będą przygotowania do przebudowy istniejącego dworca Opoczno, który znajduje się przy linii kolejowej nr 25. Trasa łącząca Tomaszów (łódzkie) ze Skarżyskiem (świętokrzyskie) ma być wkrótce modernizowana i elektryfikowana, co może znacznie podnieść skalę ruchu pasażerskiego.
– Określenie zakresu przedsięwzięcia, w tym propozycji wykorzystania budynku dworca, i wstępnego harmonogramu dla inwestycji, jak również uzgodnienia z kluczowymi interesariuszami, w szczególności z władzami samorządowymi, nastąpi po zainicjowaniu prac przygotowawczych – zapowiedziała Agnieszka Jurewicz. Przewidziany do przebudowy gmach powstał w 1974 r. i nie ma statusu zabytku. Jest dostępny dla podróżnych, a jego stan techniczny PKP określają jako średni.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.