Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Olsztyn: Wariant przez Dworcową wciąż aktualny. Tylko czy właściwy?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-10-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Olsztyn: Wariant przez Dworcową wciąż aktualny. Tylko czy właściwy?
fot. Martyn JandułaKrańcówka przy ul. Kanta
Wydawało się to pewne, że tramwaj w drugim etapie rozbudowy pojedzie aleją Piłsudskiego. Jak się jednak okazuje, nie jest to już takie pewne. Urzędnicy wracają z wariantem, w którym tramwaj powstałby najpierw w ciągu ul. Dworcowej. Rozwiązanie to nie jest ciepło przyjmowane przez lokalną społeczność.

Wciąż czekamy na zaprezentowanie przez miasto Olsztyn finalnej koncepcji przebiegu kolejnej linii tramwajowej, w ramach drugiego etapu rozbudowy sieci tramwajowej. Początkowo szkice mieliśmy poznać z końcem września, potem okazało się, że w połowie października. Teraz urzędnicy obiecują, że nastąpi to z początkiem listopada.

Która koncepcja ważniejsza?

Znana jest jak na razie ogólna koncepcja mówiąca o tym, że tramwaj połączyć ma Pieczewo z dworcem kolejowym i centrum. Przebieg trasy planuje się ulicami Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego i Piłsudskiego. Jak wskazywał w rozmowie z portalem Transport-publiczny.pl Andrzej Karwowski, dyrektor departamentu odpowiedzialnego za tramwaje, wariant podstawowy mówi, że tramwaj miałby zostać poprowadzony całą aleją Piłsudskiego, aż do obecnego torowiska na ul. Kościuszki.

Wariant rezerwowy z kolei zakłada, że z al. Piłsudskiego tramwaj skręciłby w ul. Dworcową. Torowisko biegłoby aż do ronda ul. Kętrzyńskiego z ul. Towarową. W związku z tym, że aktualny węzeł przy dworcu kolejowym nie daje możliwości poprowadzenia torowiska prosto ulicą Dworcową i w komponowania go w aktualną sieć, dlatego tramwaje miałyby skręcić w lewo w ul. Kętrzyńskiego i wjechać na dotychczasowe torowisko na ul. Kościuszki.

Prawdopodobnie kwestią, która być może opóźnia opublikowanie finalnej koncepcji, jest pomysł, żeby torowisko w ciągu ul. Dworcowej powstało właśnie jako pierwsze, poprzedzając wariant po al. Piłsudskiego. Takie wieści płyną, niestety, z olsztyńskiego magistratu. Za takim poprowadzeniem tramwaju opowiada się wiceprezydent miasta – Ryszard Kuć.

Ograniczenie linii do jednej

O tym, że to złe rozwiązanie, mówi Marcin Bobiński, prowadzący bloga olsztyńskietramwaje.pl. – Nawet dysponując jedynie danymi o napełnieniu autobusów i zdrowym rozsądkiem można stwierdzić, że Śródmieście i Stare Miasto są ważniejszymi celami podróży niż Dworzec Główny – mówi Bobiński. – Tramwaj przez Dworcową pozwoli mieszkańcom Jarot i Pieczewa dotrzeć tylko do dworca, co z pewnością obniży atrakcyjność tego środka transportu, spowoduje, że tramwaje będą jeździć pustawe i tym samym zwiększy koszty. Konieczne będzie utrzymanie kursujących z najwyższą częstotliwością linii autobusowych do centrum miasta, które tramwaj miał zastąpić – podkreśla.

Tego samego zdania jest Jerzy Gozdek z Forum Rozwoju Olsztyna. Dodaje on jednak, że bez danych o preferencjach komunikacyjnych mieszkańców Olsztyna, mówienie o jakimkolwiek wariancie, jest jak rozmawianie o gruszkach na wierzbie. Poza ograniczeniem liczby linii do wyłącznie tej łączącej Jaroty z dworcem, wskazuje na jeszcze inny problem. – Ulica Kętrzyńskiego jest dzisiaj częścią drogi krajowej i ulicą tranzytową do przemysłowej dzielnicy miasta. Już teraz skrzyżowanie Kętrzyńskiego z ulicą Kościuszki – po której jeżdżą tramwaje – stanowi wąskie gardło. Jak dojdzie do tego jeszcze linia tramwajowa z możliwością prawoskrętu, a w przyszłości także linia na Zatorze, to sparaliżujemy w ten sposób tę część miasta – podkreśla.

Budowa węzła

Bobiński wskazuje na liczne pozytywy, które daje torowisko po ul. Piłsudskiego. – Mamy w ten sposób możliwość stworzenia linii zarówno do Śródmieścia i Starego Miasta z krańcówką pod Wysoką Bramą, jak i do Dworca Głównego – wylicza. – Nie należy się też martwić o przepustowość toru w ulicy Kościuszki, bo nawet przy wysokiej częstotliwości szczytowej nowej linii z Pieczewa, nie będzie to stanowiło problemu, bo rezerwy są spore. Ciaśniej mogłoby być na jednotorowym odcinku w ulicy 11 Listopada i tu miasto powinno pomyśleć o rozbudowie krańcówki i dobudowie drugiego toru – dodaje. A to zaledwie ok. 150 metrów.

Jerzy Gozdek przyznaje, że koncepcja tramwaju po al. Piłsudskiego pozwoliłaby na stworzenie sensownego węzła przesiadkowego na Skwerze Wakara. – Wymagałoby to jeszcze zaplanowania, ale wpisywałoby się to także w politykę wyprowadzenia ruchu z centrum Olsztyna, bowiem cztery relacje skrętne dla tramwajów na tym skrzyżowaniu zablokują mocno ruch. Jednak pasażerowie zyskaliby połączenia do każdej najważniejszej części miasta – mówi Gozdek.

– Torowisko należy kłaść tam, gdzie będą pasażerowie, a nie tam, gdzie budowa będzie łatwiejsza, a taka wydaje się geneza pomysłu powrotu do przebiegu przez Dworcową – podsumowuje Bobiński. W listopadzie mamy poznać wyniki badań ZDZiT-u odnośnie zliczania pasażerów, co da odpowiedź, którędy głównie przemieszczają się mieszkańcy miasta. Z kolei do końca roku Olsztyn musi złożyć wymagane dokumenty w celu starania się o dofinansowanie unijne. Jak podają urzędnicy, prawdopodobny termin rozpisania przetargu na rozbudowę w drugim etapie sieci tramwajowej to luty w 2017 r.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5