Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Olsztyn w przededniu przetargu na rozbudowę tramwaju i z nadzieją na dodatkowe środki

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-05-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
fot. MJ
Zeszłoroczny przetarg na rozbudowę sieci o kolejnych kilka kilometrów torowiska tramwajowego zakończył się fiaskiem. Oferty mocno przekroczyły budżet. Miasto zaryzykowało i próbuje przeczekać inwestycyjną górkę. Jednocześnie „odchudza” projekt i stara się o dodatkowe środki na własny projekt. Czy uda się je pozyskać?

Sześć kilometrów dwutorowej linii tramwajowej z Pieczewa do Skweru Wakara, po ostatnim otwarciu ofert, miałoby kosztować Olsztyn 393,6 mln zł. Przynajmniej tyle zaproponowało w ostatnim przetargu konsorcjum firm Mosty Łódź i Balzola Polska. Ich oferta była najtańsza, a i tak przekraczała budżet miasta o ok. 150 mln zł. Nikogo zatem nie zaskoczyła decyzja Olsztyna, które unieważniło przetarg, gdyż takich pieniędzy w miejskiej kasie po prostu nie ma. Jednym z pomysłów było przeczekanie górki inwestycyjnej. Tak też się dzieje. – Przetarg planujemy ogłosić w połowie roku. – zapowiedziała Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta.

Nowa potrzebna od zaraz

Nowością będzie tym razem włączenie do zamówienia podstawowego rozbudowy krańcówki przy Wysokiej Bramie. W pierwszym postępowaniu przetargowym nie uwzględniono tego faktu. Okazuje się teraz, że jest to niezbędne. – Mamy gotowy projekt i zdecydowaliśmy, że krańcówka przy Wysokiej Bramie będzie realizowana już w pierwszym etapie rozbudowy – poinformowała Bartoszewicz.

Obecnie krańcówka jest jednotorowa i kończy na niej jedna linia tramwajowa – nr 1. Docelowo krańcówka ma obsłużyć jeszcze jedną linię, co w obecnym układzie może być problematyczne. – Krańcówka ma być dwutorowa, ze wspólnym peronem autobusowo-tramwajowym. Jeśli chcemy rozbudować linię tramwajową do Pieczewa to musimy mieć dwa tory na krańcówce, w tym jeden odstawczy, żeby móc należycie wykonywać obsługę komunikacyjną. Musimy stworzyć odpowiednie warunki, które umożliwią nam zwiększenie częstotliwości kursowania tramwajów – zapowiedziała rzeczniczka.

Czy będą dodatkowe fundusze?


Na realizację planów potrzeba jednak pieniędzy. Olsztyn działa więc dwutorowo. Po pierwsze przejrzał wszystkie rozwiązania techniczne w projekcie. Okazało się, że można zrezygnować z części pomysłów na rzecz zmniejszenia wartości projektu. Szczegółowo o redukcji kosztów przez zmianę rozwiązań technicznych i technologii pisaliśmy tutaj

Drugim pomysłem było zawnioskowanie o dodatkowe środki. Dlatego władze miasta wystąpiły do Jaspers na początku roku z wnioskiem o wsparcie. – Inicjatywa polega na tym, że Jaspers sprawdza nasze dokumenty, modele ruchu, dokumentację środowiskową, analizy kosztów i korzyści. Jeśli uznaje, że wszystko przygotowaliśmy prawidłowo, to wystawia nam notę końcową z rekomendacją do dofinansowania – wyjaśniła Bartoszewicz. Rzecz w tym, że Jaspers nie podaje wysokości wsparcia. To ministerstwo określa ile ma wolnych środków i ile może dodatkowo przyznać. – Na przełomie czerwca i lipca powinniśmy wiedzieć czy Jaspers będzie rekomendował nasz projekt – przekazała rzeczniczka.

Co z rozbudową zajezdni?


Rozwiązania wymaga także problem zajezdni tramwajowej. Wiadomo, że obecnie użytkowana zajezdnia wszystkich wozów nie pomieści. – W obecnie użytkowanej przez nas hali mieści się 15 tramwajów. Z oceny naszych służb technicznych wynika, że dodatkowo zmieszczą się jeszcze cztery dodatkowe składy tramwajowe – przekazywał Cezary Stankiewicz, rzecznik MPK Olsztyn. Na terenie zajezdni znajdują się też niezadaszone tory. – Można dodatkowo odstawić bezpiecznie około 4-5 składów – taka liczba nie zakłóci w żaden sposób funkcjonowania zajezdni i nie utrudni pracy serwisowi – wyliczał Stankiewicz. W sumie więc zajezdnia pomieści dodatkowych 9-10 wozów, czyli o 2-3 mniej niż zostanie dostarczone w ramach podstawowego zamówienia, zawartego z Durmazlarem. Do tego oczywiście dochodzi opcja 12 pojazdów. – Rozbudowa zajezdni jest nam potrzebna. Na razie jednak nie zapadła decyzja o tym czy zostanie włączona do pierwszego projektu – przyznaje Marta Bartoszewicz z Urzędu Miasta.


Między innymi te zagadnienia będą poruszane również w debatach Kongresu Inteligentnych Miast (dawnego Kongres Transportu Publicznego) 7 maja 2025 r. w Warszawie. W agendzie Kongresu znajdą się między innymi obrona cywilna, planowanie przestrzenne, ochrona infrastruktury krytycznej, transport szynowy czy partycypacja społeczna i komunikacja z mieszkańcami, w tym dobie zagrożeń, katastrof naturalnych czy ataków hybrydowych.

Po więcej informacji, szczegółową agendę, listę uczestników i formularz bezpłatnej rejestracji zapraszamy na stronę wydarzenia.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5