fot. Martyn JandułaUl. Pieniężnego wraz z mostem Św. Jakuba
Zakończył się czas na składanie ofert w przetargu na modernizację ulicy Pieniężnego. Do udziału w postępowaniu przystąpiły trzy firmy. Za rok olsztynianie zyskają nowy most i kolejne buspasy z nową nawierzchnią drogową.
Po zmianach, które dotknęły al. Piłsudskiego w centrum Olsztyna, miasto dąży teraz do przebudowy kolejnej ważnej ulicy. W planach władz miasta jest modernizacja na całej długości ul. Pieniężnego – od al. Piłsudskiego do ul. Szrajbera. Przy okazji wyremontowane zostaną także drobne fragmenty ul. Szrajbera i ul. Staszica. Dodatkowo powstanie przebudowany – wyższy – most Św. Jakuba, który ma za sobą już prawie sto lat historii. – Budowa nowego mostu w ciągu ulicy Pieniężnego to zadanie, które z uwagi na stan jego konstrukcji obecnego, już dłużej nie mogło czekać – podkreśla Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.
Inwestycja realizowana będzie przy współudziale środków unijnych. Olsztyn w grudniu podpisał już z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowę o dofinansowanie projektu pn. „Rozwój transportu zbiorowego w Olsztynie – łańcuchy ekomobilności”, w którym to zawiera się m.in. przebudowa ul. Pieniężnego.
Odświeżona ulica z buspasem
Poza nową konstrukcją mostu, pod którym miasto planuje poprowadzić ścieżkę spacerowo-rowerową, która połączy park Centralny z parkiem Podzamcze i Olsztyńskimi Plantami, w zakres inwestycji wpisano także budowę murów oporowych oraz wzmocnienie skarp, budowę przystanków komunikacji publicznej, budowę i przebudowę odwodnienia, a także oświetlenia terenu, przebudowę kolizji z instalacjami podziemnymi, a także wycinkę drzew i wykonanie nowych nasadzeń zieleni. W planach jest również kompleksowa wymiana mocno zdegradowanej nawierzchni drogowej. Po zmianach na całej długości pojawi się jedna nitka buspasa dla autobusów jadących w stronę centrum. Prace mają odbywać się wraz z utrzymaniem ruchu drogowego.
Do 29 grudnia 2017 roku trwało składanie ofert w przetargu na przebudowę ul. Pieniężnego. Ocenie podlegają cztery kryteria. Główne stanowi cena – 60%, dodatkowa rękojmia za wady – 5 %, czas na ukończenie robót – 20 % oraz przejęcie ryzyka przez wykonawcę – 15 %. Ostatni parametr miasto rozbiło na trzy oddzielne podkategorie. Wykonawca otrzyma po pięć punktów za zobowiązanie się do przejęcia na siebie ryzyka zmiany terminu realizacji kontraktu w razie wystąpienia znalezisk, w tym archeologicznych na terenie budowy oraz wystąpienia nieprzewidywalnych warunków fizycznych. Kolejne pięć punktów zamawiający przyzna, gdy oferent zobowiąże się na przyjęcie na siebie ryzyka wystąpienia niekompletności braków, wad lub innych błędów w dokumentacji projektowej, w tym błędnego opisania warunków gruntowych. Ostatnie pięć punktów jest do zdobycia, gdy wykonawca weźmie na siebie ryzyko wystąpienia na terenie budowy niezaewidencjonowanych sieci uzbrojenia.
– Za trzy-cztery tygodnie, po przeanalizowaniu ofert, powinniśmy poznać zwycięzcę przetargu – informuje Patryk Pulikowski z Urzędu Miasta.
Trzy oferty
Swój udział w przetargu zgłosiły trzy podmioty. Najtańszą ofertę złożyła Balzola, która wyceniła prace na prawie 16 mln zł netto. Zadeklarowała jednocześnie 60-miesięczną gwarancję i termin wykonania prac na 245 dni kalendarzowych licząc od daty zawarcia umowy. Oferent zaakceptował także wszystkie trzy przejęcia na siebie ryzyka w ramach wystąpienia nieprzewidzianych zdarzeń.
Udział w przetargu wzięła także Skanska z ofertą na 16,7 mln zł netto. Firma również zaoferowała 60-miesięczną gwarancję i termin wykonania prac na 245 dni kalendarzowych. Najdroższa oferta w przetargu pochodzi o firmy Strabag. Oferent wycenił swoje prace na 18,7 mln zł netto. Ponadto zaoferował krótszy – bo 36-miesięczny – okres gwarancji. Termin wykonania prac zadeklarował taki sam, jak poprzednicy. Również wyraził trzy zgody na przejęcie ryzyka. Miasto przygotowało na to zadanie budżet w wysokości 24,3 mln zł brutto.
To nie wszystko
Przebudowa ul. Pieniężnego jest tylko jednym z zdań projektu rozwoju transportu zbiorowego w Olsztynie. Ponadto Olsztyn czeka jeszcze budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego przy dworcu PKP/PKS, modernizacja ul. Partyzantów i budowa ciągu spacerowo-rowerowego wzdłuż rzeki Łyny od ul. Tuwima do Parku Centralnego (część „Łynostrady”). Do tego dochodzi zakup dwóch zestawów tramwajowych i rozbudowa systemu ITS. W efekcie zrealizowania projektu miasto zyska prawie 10 km przebudowanych linii komunikacyjnych, blisko 2,5 km buspasów i ponad 2,5 km nowych dróg dla rowerów. Do tego na kluczowych odcinkach ulic zostaną zainstalowane inteligentne systemy transportowe.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.