Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Olsztyn odchudza projekt tramwajowy

Dalej Wstecz
Autor:

Przemysław Farsewicz

Data publikacji:
2018-11-05 09:59
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Olsztyn odchudza projekt tramwajowy
fot. MJ
Również Olsztyna nie ominął problem wysokich cen. Po otwarciu ofert na rozbudowę sieci tramwajowej – do najtańszej brakowało miastu ok. 150 mln zł. Teraz miasto szykuje się na różne scenariusze, a jednym z nich jest odchudzenie projektu o zbędne elementy. Zdaniem urzędników, po dotychczasowej analizie dokumentów, udało się już „odchudzić” projekt o kilkadziesiąt milionów złotych.

Sześć kilometrów dwutorowej linii tramwajowej z Pieczewa do Skweru Wakara, po ostatnim otwarciu ofert, miałoby kosztować Olsztyn 393,6 mln zł. Przynajmniej tyle zaproponowało w ostatnim przetargu konsorcjum firm Mosty Łódź i Balzola Polska. Ich oferta była najtańsza, a i tak przekraczała budżet miasta o ok. 150 mln zł. Nikogo zatem nie zaskoczyła decyzja Olsztyna, które unieważniło przetarg, gdyż takich pieniędzy w miejskiej kasie po prostu nie ma.

Piotr Grzymowicz, prezydent miasta, zapowiedział wówczas dalsze analizy i przyjrzenie się kilku scenariuszom, które pozwoliłyby uzyskać w przyszłości lepszą cenę za wykonawstwo inwestycji. Jednym z zapowiadanych wariantów jest przeczekanie górki inwestycyjnej, ale przede wszystkim rozpisanie kolejnego przetargu w formule „przeprojektuj i wybuduj”, co pozwoliłoby przyszłemu wykonawcy dostosować projekt do własnych możliwości.

Trwa szukanie oszczędności

Najwięcej oszczędności miałoby jednak przynieść zmodyfikowanie projektu pod kątem obniżenia kosztów inwestycji. Najważniejsze, że urzędnicy nie ingerują w torowisko, a jedynie w zaproponowane przez biuro projektowe rozwiązania technologiczne. I tak miasto postanowiło ograniczyć ilość torowiska montowanego na płytach prefabrykowanych. Tym samym pozwoli to wykonawcy na stosowanie betonowej płyty wylewanej na miejscu prac. Ograniczony ma zostać także zakres budowy węzłów rozjazdowych, które miały w przyszłości pozwolić na szybką i bezkolizyjną rozbudowę sieci tramwajowej. Pierwszy projekt zakładał wykonanie trójkątów rozjazdowych na skrzyżowaniach Wilczyńskiego/Krasickiego i Piłsudskiego/Dworcowa. Takie rozwiązanie miało zapobiec wstrzymywaniu ruchu tramwajów na czas budowy dla kolejnych linii po ul. Wilczyńskiego i ul. Dworcowej.

Kolejne oszczędności w projekcie dotyczą zmian w przekroju ul. Wilczyńskiego, od ul. Krasickiego w kierunku krańcówki na Pieczewie. Urzędnicy chcą zrezygnować z wysepki dzielącej torowisko ulokowane na środku ulicy od jezdni dla samochodów. Ograniczeniu ma podlegać także liczba nasadzeń krzewów i bylin. Miasto stara się także na nowo przeanalizować kolizje z istniejącą infrastrukturą podziemną i ewentualnie ograniczyć zakres przebudowy istniejącego uzbrojenia.

Wśród nowych pomysłów wymienia się także zmiany w sygnalizacji świetlnej, której ma być mniej, a tam, gdzie jest konieczna, by była mniej skomplikowana. Wśród rozważań jest także budowa ronda, zamiast świateł, na skrzyżowaniu ulic Krasickiego z Boenigka. Istotne oszczędności mają przynieść także zmiany w rozwiązaniach materiałowych przy budowie estakady tramwajowej nad skrzyżowaniem ulic Synów Pułku i Krasickiego. Zdaniem urzędników możliwe jest „odchudzenie” konstrukcji obiektu przy zachowaniu parametrów bezpieczeństwa, gdyż projektanci przygotowali duży zapas obciążenia konstrukcji.

Konkretne pieniądze

Jak podkreśla zastępca prezydenta Olsztyna, Jarosław Słoma, w dalszym ciągu trwa optymalizacja kosztów rozbudowy linii tramwajowych. Jednak z przekazanych informacji, już udało się pozyskać spore oszczędności względem pierwotnego projektu. – Wstępne szacunki wskazują, że możliwe jest obniżenie kosztu realizacji o około 40 mln złotych, ale nie wyczerpuje to jeszcze potrzeb względem zawartych umów na dofinansowanie unijne – wyjaśnia Słoma.

Zastępca prezydenta wskazuje, że modyfikacja projektu ma się zakończyć w połowie 2019 roku. – Wtedy, według harmonogramu, mamy uzyskać dokumentację zamienną – wyjaśnia Słoma. W planach jest więc ogłoszenie kolejnego przetargu w lipcu bądź sierpniu przyszłego roku. Pozwoliłoby to na rozpoczęcie robót budowlanych na początku 2020 roku.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Grzymowicz: Tramwaje stały się marką Olsztyna

Komunikacja

Grzymowicz: Tramwaje stały się marką Olsztyna

Przemysław Farsewicz 19 października 2018

Olsztyn: Wraca Małkowski. „Tramwaj nie może być uciążliwy dla kierowców”

Przestrzeń

Olsztyn: Wraca Małkowski. „Tramwaj nie może być uciążliwy dla kierowców”

Przemysław Farsewicz 17 października 2018

Olsztyn: Prawie połowa tramwajów uziemiona. Powodem awarie

Komunikacja

Olsztyn: Prawie połowa tramwajów uziemiona. Powodem awarie

Przemysław Farsewicz 28 września 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS