Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Olsztyn: 219 kierowców autobusów, w tym 28 kobiet i 5 obcokrajowców

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
21-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
21-05-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Olsztyn: 219 kierowców autobusów, w tym 28 kobiet i 5 obcokrajowców
fot. UM Olsztyn
MPK Olsztyn zatrudnia dziś 18 kobiet jako motornicze, a 28 jako kierowczynie autobusów. Za kółkiem zasiadają również obcokrajowcy. Spółka nie prowadzi jednak działań zachęcających kobiety ani cudzoziemców do pracy w komunikacji miejskiej, a znajomość polskiego nie jest wymogiem formalnym.

Kiedy w 1965 roku z torów Olsztyna zjechał ostatni tramwaj, nikt nie przypuszczał, że pół wieku później wróci – nowoczesny, cichy i prowadzony również przez kobiety. Dziś w kabinach tramwajów i autobusów pracują nie tylko panowie. Olsztyńska komunikacja miejska zmienia się – choć nie wszystko nadąża za duchem czasu.

Jak zostać motorniczym w Olsztynie

Na stanowisku motorniczej w MPK Olsztyn pracuje obecnie 18 kobiet. Choć liczba ta nie jest duża, to pokazuje, że kobiety z powodzeniem pełnią obowiązki w sektorze uznawanym dawniej za męski. Spółka nie różnicuje kandydatów pod względem płci, obywatelstwa ani wcześniejszego doświadczenia – liczy się spełnienie wymagań formalnych.

Co ciekawe, w przypadku motorniczych MPK Olsztyn prowadzi rekrutację na to stanowisko wyłącznie wśród swoich kierowców autobusów. Kandydaci przechodzą wewnętrzne szkolenie, a dopiero po jego ukończeniu i zdanym egzaminie mogą otrzymać pozwolenie na prowadzenie tramwaju.

Aby zostać motorniczym, trzeba przejść badania psychotechniczne i lekarskie, a następnie odbyć szkolenie składające się z 39 godzin teorii i 30 godzin praktyki. Po ukończeniu kursu kandydat przystępuje do egzaminu państwowego. Zdany egzamin uprawnia do odebrania pozwolenia na kierowanie tramwajem w Wydziale Komunikacji Urzędu Miasta.

Znajomość języka polskiego nie jest formalnym wymogiem, ale mile widziana – co najmniej w stopniu podstawowym, umożliwiającym kontakt z pasażerami.

Kobiety i cudzoziemcy w autobusach

MPK Olsztyn zatrudnia obecnie 219 kierowców autobusów, w tym 28 kobiet i 5 obcokrajowców. Aby podjąć pracę w tym zawodzie, wymagane jest posiadanie prawa jazdy kat. D, kwalifikacji zawodowej kierowcy, zaliczenie badań lekarskich i psychotechnicznych oraz uzyskanie stosownego wpisu do prawa jazdy.

Dodatkowo konieczne jest dostarczenie zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego. Obcokrajowcy spoza Unii Europejskiej muszą w ciągu 6 miesięcy wymienić swoje krajowe uprawnienia na polskie.

Tu również znajomość języka polskiego w stopniu podstawowym jest mile widziana.

MPK Olsztyn nie prowadzi jednak kampanii informacyjnych ani rekrutacyjnych, których celem byłoby zachęcanie kobiet lub cudzoziemców do pracy w transporcie publicznym. Nie zbiera też danych dotyczących społecznych reakcji na obecność kobiet i obcokrajowców w kabinach tramwajów i autobusów. Brakuje również analiz dotyczących ewentualnych barier, które mogłyby zniechęcać potencjalne kandydatki czy cudzoziemców do aplikowania na te stanowiska.

Komunikacja w Olsztynie – stan na dziś i trochę historii

Olsztyn jako jedyne miasto w północno-wschodniej Polsce posiada system tramwajowy – zbudowany od podstaw w XXI wieku. Obecnie funkcjonują trzy linie tramwajowe obsługiwane przez nowoczesne pojazdy Solaris Tramino i tureckie Durmazlary.

Transport autobusowy realizowany jest na ponad 30 liniach, w tym kilku podmiejskich i nocnych.

Komunikacja miejska w Olsztynie rozpoczęła się 14 grudnia 1907 roku od uruchomienia elektrycznych tramwajów. Pierwsza linia łączyła Dworzec Główny z mostem św. Jana, a w kwietniu 1908 roku została przedłużona do Placu Roosevelta. W 1909 roku linia nr 1 została wydłużona do Dworca Zachodniego, a w 1930 roku do Alei Przyjaciół. W 1940 roku linia nr 2 została zastąpiona przez trolejbusy, pozostawiając linię nr 1 jako jedyną tramwajową. Po II wojnie światowej, 30 kwietnia 1946 roku, wznowiono kursowanie tramwajów na linii nr 1, a 28 czerwca 1946 roku na linii nr 2. System tramwajowy funkcjonował do 20 listopada 1965 roku, kiedy to został zlikwidowany z powodu przestarzałej infrastruktury i rosnącej popularności autobusów.

Powrót tramwajów po 50 latach

Po pięciu dekadach nieobecności, 19 grudnia 2015 roku, tramwaje powróciły na ulice Olsztyna. Nowa sieć tramwajowa została zbudowana od podstaw, z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań technicznych. W dniu inauguracji, pierwszy tramwaj Solaris Tramino Olsztyn S111O o numerze taborowym #3006 wyruszył spod ratusza na trasę linii nr 1. Obecnie system tramwajowy w Olsztynie składa się z pięciu linii, obsługiwanych przez 27 tramwajów wyprodukowanych przez firmy Solaris i Durmazlar. Jest to jedyny w Polsce reaktywowany system komunikacji tramwajowej, który nie posiada tradycyjnych pętli, lecz wykorzystuje tabor dwukierunkowy oraz tory odstawcze. Więcej o wyzwaniach stojących przed miastem piszemy tutaj.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pomimo rekordowych wyników Olsztyn tnie komunikację

Prawo & Finanse

Pomimo rekordowych wyników Olsztyn tnie komunikację

Przemysław Farsewicz 11 marca 2025

Olsztyn unieważnia przetarg na pierwsze elektryki

Komunikacja

Olsztyn unieważnia przetarg na pierwsze elektryki

Przemysław Farsewicz 17 stycznia 2025

Jeden chętny na dostawę hybryd do Olsztyna

Komunikacja

Jeden chętny na dostawę hybryd do Olsztyna

Jakub Rösler 21 listopada 2024

Olsztyn zamawia pierwsze elektryki. Może ich być nawet 40

Komunikacja

Olsztyn zamawia pierwsze elektryki. Może ich być nawet 40

Przemysław Farsewicz 15 listopada 2024

MPK Olsztyn wchodzi w hybrydy

Komunikacja

MPK Olsztyn wchodzi w hybrydy

Jakub Rösler 08 października 2024

Zobacz również:

Pomimo rekordowych wyników Olsztyn tnie komunikację

Prawo & Finanse

Pomimo rekordowych wyników Olsztyn tnie komunikację

Przemysław Farsewicz 11 marca 2025

Olsztyn unieważnia przetarg na pierwsze elektryki

Komunikacja

Olsztyn unieważnia przetarg na pierwsze elektryki

Przemysław Farsewicz 17 stycznia 2025

Jeden chętny na dostawę hybryd do Olsztyna

Komunikacja

Jeden chętny na dostawę hybryd do Olsztyna

Jakub Rösler 21 listopada 2024

Olsztyn zamawia pierwsze elektryki. Może ich być nawet 40

Komunikacja

Olsztyn zamawia pierwsze elektryki. Może ich być nawet 40

Przemysław Farsewicz 15 listopada 2024

MPK Olsztyn wchodzi w hybrydy

Komunikacja

MPK Olsztyn wchodzi w hybrydy

Jakub Rösler 08 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij