MPK Olsztyn zatrudnia dziś 18 kobiet jako motornicze, a 28 jako kierowczynie autobusów. Za kółkiem zasiadają również obcokrajowcy. Spółka nie prowadzi jednak działań zachęcających kobiety ani cudzoziemców do pracy w komunikacji miejskiej, a znajomość polskiego nie jest wymogiem formalnym.
Kiedy w 1965 roku z torów Olsztyna zjechał ostatni tramwaj, nikt nie przypuszczał, że pół wieku później wróci – nowoczesny, cichy i prowadzony również przez kobiety. Dziś w kabinach tramwajów i autobusów pracują nie tylko panowie. Olsztyńska komunikacja miejska zmienia się – choć nie wszystko nadąża za duchem czasu.
Jak zostać motorniczym w OlsztynieNa stanowisku motorniczej w MPK Olsztyn pracuje obecnie 18 kobiet. Choć liczba ta nie jest duża, to pokazuje, że kobiety z powodzeniem pełnią obowiązki w sektorze uznawanym dawniej za męski. Spółka nie różnicuje kandydatów pod względem płci, obywatelstwa ani wcześniejszego doświadczenia – liczy się spełnienie wymagań formalnych.
Co ciekawe, w przypadku motorniczych MPK Olsztyn prowadzi rekrutację na to stanowisko wyłącznie wśród swoich kierowców autobusów. Kandydaci przechodzą wewnętrzne szkolenie, a dopiero po jego ukończeniu i zdanym egzaminie mogą otrzymać pozwolenie na prowadzenie tramwaju.
Aby zostać motorniczym, trzeba przejść badania psychotechniczne i lekarskie, a następnie odbyć szkolenie składające się z 39 godzin teorii i 30 godzin praktyki. Po ukończeniu kursu kandydat przystępuje do egzaminu państwowego. Zdany egzamin uprawnia do odebrania pozwolenia na kierowanie tramwajem w Wydziale Komunikacji Urzędu Miasta.
Znajomość języka polskiego nie jest formalnym wymogiem, ale mile widziana – co najmniej w stopniu podstawowym, umożliwiającym kontakt z pasażerami.
Kobiety i cudzoziemcy w autobusachMPK Olsztyn zatrudnia obecnie 219 kierowców autobusów, w tym 28 kobiet i 5 obcokrajowców. Aby podjąć pracę w tym zawodzie, wymagane jest posiadanie prawa jazdy kat. D, kwalifikacji zawodowej kierowcy, zaliczenie badań lekarskich i psychotechnicznych oraz uzyskanie stosownego wpisu do prawa jazdy.
Dodatkowo konieczne jest dostarczenie zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego. Obcokrajowcy spoza Unii Europejskiej muszą w ciągu 6 miesięcy wymienić swoje krajowe uprawnienia na polskie.
Tu również znajomość języka polskiego w stopniu podstawowym jest mile widziana.
MPK Olsztyn nie prowadzi jednak kampanii informacyjnych ani rekrutacyjnych, których celem byłoby zachęcanie kobiet lub cudzoziemców do pracy w transporcie publicznym. Nie zbiera też danych dotyczących społecznych reakcji na obecność kobiet i obcokrajowców w kabinach tramwajów i autobusów. Brakuje również analiz dotyczących ewentualnych barier, które mogłyby zniechęcać potencjalne kandydatki czy cudzoziemców do aplikowania na te stanowiska.
Komunikacja w Olsztynie – stan na dziś i trochę historiiOlsztyn jako jedyne miasto w północno-wschodniej Polsce posiada system tramwajowy – zbudowany od podstaw w XXI wieku. Obecnie funkcjonują trzy linie tramwajowe obsługiwane przez nowoczesne pojazdy Solaris Tramino i tureckie Durmazlary.
Transport autobusowy realizowany jest na ponad 30 liniach, w tym kilku podmiejskich i nocnych.
Komunikacja miejska w Olsztynie rozpoczęła się 14 grudnia 1907 roku od uruchomienia elektrycznych tramwajów. Pierwsza linia łączyła Dworzec Główny z mostem św. Jana, a w kwietniu 1908 roku została przedłużona do Placu Roosevelta. W 1909 roku linia nr 1 została wydłużona do Dworca Zachodniego, a w 1930 roku do Alei Przyjaciół. W 1940 roku linia nr 2 została zastąpiona przez trolejbusy, pozostawiając linię nr 1 jako jedyną tramwajową. Po II wojnie światowej, 30 kwietnia 1946 roku, wznowiono kursowanie tramwajów na linii nr 1, a 28 czerwca 1946 roku na linii nr 2. System tramwajowy funkcjonował do 20 listopada 1965 roku, kiedy to został zlikwidowany z powodu przestarzałej infrastruktury i rosnącej popularności autobusów.
Powrót tramwajów po 50 latachPo pięciu dekadach nieobecności, 19 grudnia 2015 roku, tramwaje powróciły na ulice Olsztyna. Nowa sieć tramwajowa została zbudowana od podstaw, z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań technicznych. W dniu inauguracji, pierwszy tramwaj Solaris Tramino Olsztyn S111O o numerze taborowym #3006 wyruszył spod ratusza na trasę linii nr 1. Obecnie system tramwajowy w Olsztynie składa się z pięciu linii, obsługiwanych przez 27 tramwajów wyprodukowanych przez firmy Solaris i Durmazlar. Jest to jedyny w Polsce reaktywowany system komunikacji tramwajowej, który nie posiada tradycyjnych pętli, lecz wykorzystuje tabor dwukierunkowy oraz tory odstawcze. Więcej o wyzwaniach stojących przed
miastem piszemy tutaj.