Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Oferty na obsługę autobusów Solarisa w Kielcach: od 62 do 91 milionów złotych!

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
01-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
01-10-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Oferty na obsługę autobusów Solarisa w Kielcach: od 62 do 91 milionów złotych!
Fot. UM Kielce
Różnica niemal 30 mln zł dzieli najtańszą i najdroższą ofertę w przetargu na obsługę kieleckich elektrobusów. Do rywalizacji stanęło sześciu przewoźników, a stawki za kilometr wahały się od 7 do 10 zł. Najtaniej wycenił usługę lubelski BP Tour, najdrożej – konsorcjum Gryf i Opara. Tak duże rozbieżności pokazują, jak różnie rynek ocenia koszty i ryzyka związane z eksploatacją nowoczesnych pojazdów elektrycznych.

Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach otworzył oferty w przetargu na obsługę 24 nowych autobusów elektrycznych Solarisa. Postępowanie, które od początku budziło kontrowersje i doczekało się odwołań do KIO, przyniosło zgłoszenia sześciu przewoźników – w tym zarówno spółek prywatnych, jak i konsorcjów.

Kontrowersyjne początki postępowania

Przypomnijmy: przetarg na obsługę 24 elektrobusów Solarisa – pojazdów wciąż jeszcze pozostających w produkcji – od samego początku był kwestionowany przez część rynku. MPK Kielce oraz PKS Gostynin zarzucały, że dokumentacja zawiera liczne błędy i faworyzuje wybranych wykonawców. Sprawa trafiła do Krajowej Izby Odwoławczej.

W wyniku zastrzeżeń ZTM wprowadził zmiany: doprecyzowano wymagania wobec zaplecza serwisowego, wprowadzono obowiązek autoryzacji bazy przez Solarisa i udostępniono pakiety dokumentacji technicznej. Nadal jednak utrzymano m.in. kontrowersyjny wymóg lokalizacji bazy w granicach miasta czy sztywne zasady waloryzacji wynagrodzenia. Kluczowe zarzuty przewoźników – dotyczące objęcia kontraktem linii już obsługiwanych przez MPK oraz wysokości kar umownych – pozostały bez rozstrzygnięcia.

Otwarcie ofert – sześciu chętnych

W dniu otwarcia ofert ZTM Kielce poinformował, że na realizację zamówienia przeznacza 87,5 mln zł brutto. Do tego pułapu wykonawcy musieli dostosować swoje propozycje. Ostatecznie wpłynęło sześć ofert:

  • MPK Kielce – 67,29 mln zł (stawka 7,69 zł/km, 40 kierowców spełniających kryterium doświadczenia),
  • Konsorcjum: Przewozy Autobusowe Gryf i Robert Opara Przewóz Osób – 91,35 mln zł (10,44 zł/km, 40 kierowców),
  • Rebelbus Transport Polska (Toruń) – 87,76 mln zł (10,03 zł/km, 31 kierowców),
  • BP Tour (Lublin) – 62,39 mln zł (7,13 zł/km, 31 kierowców),
  • Konsorcjum: PKS Gostynin i PKS Skierniewice – 65,01 mln zł (7,43 zł/km, od 31 do 40 kierowców),
  • PKS Tarnobrzeg – 68,51 mln zł (7,83 zł/km, 40 kierowców).

Rozpiętość cenowa jest znacząca – od 62,4 mln zł do ponad 91,3 mln zł. Widać też wyraźnie, że najniższe oferty (BP Tour, konsorcjum Gostynin–Skierniewice) mieszczą się znacznie poniżej budżetu miasta, podczas gdy propozycja konsorcjum Gryf–Opara przekracza zakładaną kwotę o blisko 4 mln zł.

Rozbieżności w ofertach i pytania o koszty

Otwarcie ofert pokazuje, że pomimo rygorystycznych wymagań udało się przyciągnąć znaczną liczbę chętnych. Zaskakuje przede wszystkim bardzo niska cena zaproponowana przez BP Tour – o 25 mln zł mniej od maksymalnej kwoty przewidzianej przez ZTM. Różnica ta może budzić pytania o realne koszty obsługi nowoczesnych elektrobusów, zwłaszcza że wciąż nie ma w Polsce dużej praktyki w ich długoterminowej eksploatacji.

Wysokie oferty – jak konsorcjum Gryf-Opara – sugerują z kolei, że część przewoźników kalkuluje ryzyko techniczne i organizacyjne dużo ostrożniej, co może być związane z wymogiem autoryzacji Solarisa i koniecznością prowadzenia obsługi wyłącznie w Kielcach.

Na ostateczne rozstrzygnięcia przyjdzie poczekać. Przed nami analiza złożonych dokumentów, badanie zgodności z wymogami i ewentualne kolejne odwołania. Jedno jest pewne – zwycięzca tego postępowania będzie musiał sprostać nie tylko wymogom technicznym, ale również presji politycznej i medialnej, która od miesięcy towarzyszy temu przetargowi.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wałbrzych znowu stawia na wodór – dwie oferty w przetargu

Komunikacja

Wałbrzych znowu stawia na wodór – dwie oferty w przetargu

Paulina Piziorska 24 września 2025

MZA Warszawa kupiły aż 79 elektrycznych Solarisów

Komunikacja

MZA Warszawa kupiły aż 79 elektrycznych Solarisów

Redakcja/inf. pras. 16 września 2025

Solaris dostarczy 30 autobusów elektrycznych do Gdańska

Komunikacja

Solaris dostarczy 30 autobusów elektrycznych do Gdańska

Redakcja/inf. pras. 12 września 2025

Szczecin. Dwie oferty na nowe autobusy hybrydowe

Komunikacja

Szczecin. Dwie oferty na nowe autobusy hybrydowe

Redakcja/inf. pras. 11 września 2025

Bielsko-Biała podpisuje dwie nowe umowy na 16 autobusów elektrycznych

Komunikacja

Tczew otworzył oferty. Przetarg w cieniu kontrowersji

Komunikacja

Zobacz również:

Wałbrzych znowu stawia na wodór – dwie oferty w przetargu

Komunikacja

Wałbrzych znowu stawia na wodór – dwie oferty w przetargu

Paulina Piziorska 24 września 2025

MZA Warszawa kupiły aż 79 elektrycznych Solarisów

Komunikacja

MZA Warszawa kupiły aż 79 elektrycznych Solarisów

Redakcja/inf. pras. 16 września 2025

Solaris dostarczy 30 autobusów elektrycznych do Gdańska

Komunikacja

Solaris dostarczy 30 autobusów elektrycznych do Gdańska

Redakcja/inf. pras. 12 września 2025

Szczecin. Dwie oferty na nowe autobusy hybrydowe

Komunikacja

Szczecin. Dwie oferty na nowe autobusy hybrydowe

Redakcja/inf. pras. 11 września 2025

Bielsko-Biała podpisuje dwie nowe umowy na 16 autobusów elektrycznych

Komunikacja

Tczew otworzył oferty. Przetarg w cieniu kontrowersji

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij