Najdłuższy szlak rowerowy Pomorza Zachodniego coraz bardziej kompletny. W tym miesiącu zakończyła się budowa odcinków znajdujących się między Trzcińskiem-Zdrojem a Myśliborzem. Powstało prawie 9 kilometrów ścieżki rowerowej o nawierzchni bitumicznej, a dodatkowo dwa fragmenty TPZ zyskały nowe oznakowanie.
Na szlaku rozpoczynającym się w południowo-zachodniej częścią województwa znajdują się aż cztery Parki Krajobrazowe: Cedyński, Barlinecko-Gorzowski, Iński i Drawski. Z zachwycającą przyrodą świetnie komponuje się nowoczesna, proekologiczna infrastruktura.
– Trasa Pojezierzy Zachodnich od granicy polsko-niemieckiej staje się trasą na miarę europejskich standardów. W 2018 roku powstało 36 kilometrów szlaku, od zmodernizowanego mostu w Siekierkach do Trzcińska Zdroju. W tym roku oddajemy kolejne odcinki. Te z Trzcińska do Myśliborza stanowią łącznik, który pozwoli wygodnie i bezpiecznie przejechać dużą część trasy pojeziernej – podkreśla marszałek województwa Olgierd Geblewicz.
Zakończony właśnie etap objął dwa odcinki inwestycyjne. Pierwszy z nich jest kontynuacją inwestycji sfinalizowanej w 2018 r. To cztery kilometry nowej drogi rowerowej, która łączy Trzcińsko-Zdrój z miejscowością Góralice. – Odcinek ten niemal na całej długości został poprowadzony śladem starego nasypu kolejowego, biegnącego wzdłuż drogi krajowej numer 26. Jest to kontynuacja polityki wykorzystywania starej infrastruktury kolejowej do celów turystycznych i krajoznawczych – wyjaśnia wicemarszałek Tomasz Sobieraj.
Zakres robót budowlanych obejmował rozbiórkę torowiska kolejowego, słupów oraz częściowo niewielkiego mostu. W jego miejscu powstał przepust. Rowerzystów najbardziej ucieszy idealnie równa nawierzchnia. – Stosowanie nawierzchni bitumicznych na szlakach rowerowych w zachodniopomorskim staje się powoli standardem. Nawierzchnie tego typu są nie tylko najwygodniejsze dla jednośladów, ale również najłatwiejsze w późniejszym utrzymaniu, co ma ogromne znaczenie dla lokalnych samorządów, które zarządzają przejętymi odcinkami – podkreśla dyrektor Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich Michał Żuber.
W Góralicach Trasa Pojezierzy Zachodnich skręca na południe i prowadzi malowniczą drogą gminną w kierunku wsi Dobropole. Na tym odcinku wykonano nowe oznakowanie. Drugi, niemal 5-kilometrowy, odcinek inwestycyjny, znajduje się między miejscowościami Dobropole i Pniów. Bitumiczna ścieżka biegnie częściowo wzdłuż gruntowo-brukowej drogi gminnej. W Pniowie 160 metrów tej drogi wyremontowano, by stworzyć bezpieczne i wygodne połączenie wybudowanej drogi rowerowej z odcinkiem oznakowanym, z Pniowa przez Rościn w kierunku Myśliborza.
W ramach zakończonego zadania powstało – łącznie - prawie 9 km nowych dróg rowerowych, a nowe oznakowanie wykonano na 11,7 km Trasy Pojezierzy Zachodnich. Inwestycje były realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. Ich koszt to 8,49 mln zł, w tym dofinansowanie unijne 7,1 mln zł.
Trasa Pojezierzy Zachodnich jest jedną z czterech tras rowerowych, które tworzą Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego. Przebiega przez pas zachodniopomorskich pojezierzy: Myśliborskiego, Choszczeńskiego, Ińskiego, Drawskiego i Szczecineckiego. Docelowo będzie miała 420 kilometrów! Od zmodernizowanego mostu w Siekierkach na polsko-niemieckiej granicy do Białego Boru na wschodnim krańcu województwa. Tzw. odnoga północna prowadzi od Dobrej i Szczecina przez Stargard do Ińska i Drawska. Ze względu na duży zakres opracowania i wykorzystanie projektów przygotowanych częściowo przez gminy znajdujące się na tej trasie, budowa TPZ została podzielona na etapy, które są realizowane od 2018 roku.