Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Nowe centrum Warszawy – mniej samochodów i krawężników

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2014-07-22 15:32
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Nowe centrum Warszawy – mniej samochodów i krawężników
fot. WUWidok z PKiN-u na obszar tzw. nowego centrum miasta
Władze Warszawy zapowiedziały w nowej perspektywie unijnej inwestycje w tzw. nowe centrum miasta, czyli zmianę zagospodarowania centralnego kwartału ograniczonego Marszałkowską, Al. Jerozolimskimi, Traktem Królewskim i Królewską. – Przede wszystkim uspokojenie ruchu i uporządkowanie placu Defilad. Osobiście podoba mi się opcja zdjęcia krawężników na ulicach – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy.

Witold Urbanowicz, Transport-publiczny.pl: Jak duże ingerencje mogą nastąpić w tzw. nowym centrum miasta (kwartał Marszałkowska – Al. Jerozolimskie – Trakt Królewski – Królewska)?

Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy:
Po budżecie (278,5 mln zł) widać, że spore. Na początku musimy zacząć kwestię uporządkowania spraw z placem Defilad, bo to jest gros problemu.

Nowe Centrum wg zapowiedzi miało obejmować obszar na wschód od Marszałkowskiej, czyli bez placu Defilad.

Tak, ale inwestycje w tej puli pieniędzy obejmują też plac Defilad. Chociażby dlatego, że parking, który jest tam przewidziany, a musi być zbudowany przy okazji Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Teatru TR, będzie de facto komunikacyjnie obsługiwał ten rejon miasta.

Dziś myślimy o tym, żeby podobny projekt konkursu urbanistycznego, jaki zrobiliśmy dla Pragi, zrealizować dla tego kwartału i na jego podstawie określić, jakie rzeczy i funkcje powinniśmy w tym miejscu wprowadzić. Wstrzymaliśmy sprzedaż miejskich lokali w tym rejonie, by poczekać na projekt – być może zmienimy funkcje i w ten sposób będziemy ingerowali w ten obszar.

Czy są przewidziane rozwiązania w postaci zwężania ulic, zamiany zagospodarowania placów?

Przede wszystkim uspokojenie ruchu, które – jak zakładamy – obejmowałoby w tym kwartale co najmniej takie rozwiązania, jak na Krakowskim Przedmieściu, czyli ograniczenie do użytkowników, którzy muszą wjechać w ten obszar. Chodzi zarówno o rozwiązania komunikacyjne, jak i z zakresu małej architektury. Przewidujemy również, że to będą projekty, które będą zakładały zamienienie niektórych ulic w deptaki czy usunięcie krawężników. Ciężko na razie o przykłady, bo wciąż pisany jest plan dla Ściany Wschodniej i on też będzie decydował. Osobiście jestem zwolennikiem, żeby na niektórych ulicach w ogóle zdjąć krawężniki i doprowadzić do sytuacji, gdy ulice staną się chodnikami i w ten sposób ograniczyć ruch.

Jak np. w Łodzi, tzw. woonerfy?

Widziałem taką realizację w Ratyzbonie. Jako projekt zagospodarowania centralnej części miasta bardzo mnie przekonuje. Od razu powoduje zmiany świadomościowe u kierowców, którzy zupełnie inaczej jeżdżą po drodze, która jest ograniczona krawężnikami, a inaczej po drodze, która jest trotuarem.

Większość mieszkańców porusza się komunikacją miejską, mamy duży udział pieszych. Z czego wynika ten opór przed zmianami?


Z przyzwyczajeń. Plan trzeba wdrażać stopniowo, dlatego nigdy tego typu zmian nie planujemy jako rewolucji, bo przynoszą odwrotny skutek i wywołują opór mieszkańców. Trochę jak z zakazami spożywania napojów wysokosłodzonych w szkołach – jeśli zrobi się nieumiejętnie i zbyt szybko, to efekt będzie taki, że dzieci same będą przynosić napoje.

Czy projekt obejmuje np. wytyczenie nowych przejść przez Marszałkowską?


Oczywiście. Zakładamy, że jednym z elementów planu będzie wytyczenie ciągów komunikacji pieszej.

Jest szansa na powstanie nowych placów miejskich?


Moim osobistym marzeniem jest, żeby stworzyć taką miejską przestrzeń nie tylko na pl. Powstańców Warszawy, ale również u zbiegu Chmielnej, Brackiej i Szpitalnej. To jest miejsce, które wymaga uwagi. Nie chcę przesadzać, ale to może być taki nasz lokalny Times Square.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Centrum Warszawy zatka się jeśli nie ograniczymy ruchu

Przestrzeń

Centrum Warszawy zatka się jeśli nie ograniczymy ruchu

Witold Urbanowicz 15 maja 2014

Łódź: Woonerf na 6 Sierpnia nabiera kształtów

Przestrzeń

Łódź: Woonerf na 6 Sierpnia nabiera kształtów

Roman Czubiński 14 kwietnia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5