Pod koniec kwietnia 2014 roku spółka PKP SA poinformowała o zakończeniu negocjacji dotyczących zagospodarowania terenu Warszawy Gdańskiej. Deweloperem odpowiedzialnym za realizację inwestycji będzie konsorcjum prowadzone przez Ghelamco. Nowy projekt dworca przewiduje wykonanie zabudowy nad torami, które wykorzystuje wojsko, a z którym realizacja inwestycji nie została wcześniej omówiona.
Jak informuje "Puls Biznesu", trasa kolejowa Warszawa Wschodnia Osobowa – Dworzec Gdański jest wymieniona w wykazie linii kolejowych, które ze względów gospodarczych, społecznych, obronnych lub ekologicznych mają znaczenie państwowe.
- Zakres wykorzystania linii kolejowych na potrzeby obronne państwa, w tym jego kompleksowe wykorzystanie podczas podwyższania gotowości obronnej państwa i w czasie wojny planuje minister właściwy do spraw transportu w uzgodnieniu z ministrem obrony narodowej – wyjaśnia w odpowiedzi na pytania "Rynku Kolejowego" departament prasowo – informacyjny MON.
Zgodnie z decyzją ministra obrony narodowej, właściwym do realizacji zadań w zakresie współdziałania z zarządcami infrastruktury kolejowej jest szef szefostwa Transportu i Ruchu Wojsk – Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk.
- Ponadto, określanie przeznaczenia terenów, w tym kolejowych oraz zasady kształtowania ładu przestrzennego dokonuje się w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który zgodnie z ustawą z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym uzgadnia się z właściwymi organami wojskowymi – podkreśla departament MON.
Szef WSzW jest terenowym organem wykonawczym ministra Obrony Narodowej i w jego kompetencjach jest udział w planowaniu przestrzennego zagospodarowania. Reguluje to ustawa o powszechnym obowiązku obrony RP.
- Z informacji uzyskanych w Wojewódzkim Sztabie Wojskowym w Warszawie w ostatnim czasie nie uzgadniano miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w rejonie dworca Gdańskiego w Warszawie – podaje MON.
PKP SA: Zabudowa torów to tylko jedna z możliwości
- Wszelkie uzgodnienia są prowadzone dopiero po zawarciu umowy inwestycyjnej z deweloperem, a więc w chwili, kiedy ostatecznie zostanie rozstrzygnięta koncepcja zabudowy terenu inwestycyjnego – mówi „Pulsowi Biznesu” Katrzyna Mazurkiewcz, rzecznik prasowy PKP SA. Mazurkiewicz podkreśla, że projekt przewiduje różne rozwiązania, i być może nie dojdzie do zabudowa torów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.