Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Nantes. Likwidacja ulicy: O jeden pas ruchu za daleko?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-10-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Nantes. Likwidacja ulicy: O jeden pas ruchu za daleko?
fot. Jibi44, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Jedna z najbardziej odważnych i daleko idących interwencji w miejski krajobraz ostatnich lat została przeprowadzona we francuskim mieście Nantes. Pokazuje ona, że proste rozwiązania mogą być skuteczne, nawet jeśli początkowo ich radykalność może budzić zdziwienie i opór.

Jedna z głównych ulic w centrum miasta (Cours Franklin Roosevelt), przebiegająca w linii prostej wzdłuż murów zamku i starego miasta została zlikwidowana w 2013 r. Jest to być może najbardziej oczywisty i kuszący swoją prostotą sposób na zmniejszenie ruchu w centrum: zamiast zwężać, ograniczać rodzaje i ilość pojazdów czy zamykać czasowo, zamknąć kompletnie i w miejsce ulicy np. powiększyć istniejący już obok park.

Jak łatwo się domyślić, likwidacja Cours Franklin Roosevelt była częścią większego planu reorganizacji ruchu w centrum miasta. Jednym z najważniejszych elementów tego planu była budowa równoległej ulicy po drugiej stronie widocznego na zdjęciach powyżej parku. Nowa ulica tworzy część przeniesionej w nowe miejsce obwodnicy centrum, zachowany został również dojazd do tej części miasta, np. powstały wjazdy do parkingów od strony nowej ulicy.

Wbrew skojarzeniom ze słowem „obwodnica”, mamy tu do czynienia z drogą o szerokości jednego pasa w każdym kierunku. Dodatkowo wszystkie skrzyżowania na nowej ulicy są w formie rond, co zmniejsza ryzyko przekraczania prędkości przez samochody i stanowi kolejną formę uspakajania ruchu w centrum. Istniejąca już wcześniej obwodnica autostradowa miasta również pomogła w wyprowadzeniu ruchu tranzytowego z centrum, który wcześniej był znaczącym problemem dla ponad 900-tysięcznej aglomeracji.

Doświadczenie z Nantes wydaje się być istotne dla wielu polskich miast, gdzie obwodnice o standardzie zbliżonym do autostrady już istnieją w dużej części, a budowa dopełniających odcinków jest zaawansowana. Daje to możliwość ograniczenia ruchu w centrach miast, szczególnie na przelotowych ulicach pełniących kiedyś funkcję obwodnicy centrum, lecz dziś ze względu na rozwój miast i natężenie ruchu znajdują się raczej wewnątrz centrum niż na jego obrzeżach.

Dobrym przykładem jest ulica Towarowa w Warszawie i debata na temat jej zwężenia z trzech do dwóch pasów w każdym kierunku. Nawoływanie do całkowitej likwidacji takich ulic w polskich miastach byłoby – rzecz jasna – utopią; francuski przykład pokazuje jednak, że skoro aż tak radykalne rozwiązania działają w praktyce, zwężenie byłej obwodnicy centrum, gdy obok istnieje nowa może mieć sens.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kolejne etapy budowy Parku Kolejowego w Krakowie

Przestrzeń

Kolejne etapy budowy Parku Kolejowego w Krakowie

informacja prasowa 18 lutego 2025

Warszawa: Ruszyło zasypywanie tunelu na Złotej

Przestrzeń

Warszawa: Ruszyło zasypywanie tunelu na Złotej

Redakcja/inf. pras. 25 lipca 2024

Warszawa: Bracka po metamorfozie. Zielony woonerf robi wrażenie

Przestrzeń

Zobacz również:

Bratysława. Rowerowe zmiany na nabrzeżu nie sparaliżowały ruchu

Komunikacja

Bratysława. Rowerowe zmiany na nabrzeżu nie sparaliżowały ruchu

Przemysław Farsewicz 01 października 2023

Bruksela żegna samochody. Kolejne zmiany w centrum

Mobilność

Brno. Węzeł przesiadkowy przed dworcem idzie do przebudowy

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

Kolejne etapy budowy Parku Kolejowego w Krakowie

Przestrzeń

Kolejne etapy budowy Parku Kolejowego w Krakowie

informacja prasowa 18 lutego 2025

Warszawa: Ruszyło zasypywanie tunelu na Złotej

Przestrzeń

Warszawa: Ruszyło zasypywanie tunelu na Złotej

Redakcja/inf. pras. 25 lipca 2024

Warszawa: Bracka po metamorfozie. Zielony woonerf robi wrażenie

Przestrzeń

Zobacz również:

Bratysława. Rowerowe zmiany na nabrzeżu nie sparaliżowały ruchu

Komunikacja

Bratysława. Rowerowe zmiany na nabrzeżu nie sparaliżowały ruchu

Przemysław Farsewicz 01 października 2023

Bruksela żegna samochody. Kolejne zmiany w centrum

Mobilność

Brno. Węzeł przesiadkowy przed dworcem idzie do przebudowy

Przestrzeń

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij