Jedna z najbardziej odważnych i daleko idących interwencji w miejski krajobraz ostatnich lat została przeprowadzona we francuskim mieście Nantes. Pokazuje ona, że proste rozwiązania mogą być skuteczne, nawet jeśli początkowo ich radykalność może budzić zdziwienie i opór.
Jedna z głównych ulic w centrum miasta (Cours Franklin Roosevelt), przebiegająca w linii prostej wzdłuż murów zamku i starego miasta została zlikwidowana w 2013 r. Jest to być może najbardziej oczywisty i kuszący swoją prostotą sposób na zmniejszenie ruchu w centrum: zamiast zwężać, ograniczać rodzaje i ilość pojazdów czy zamykać czasowo, zamknąć kompletnie i w miejsce ulicy np. powiększyć istniejący już obok park.
Jak łatwo się domyślić, likwidacja Cours Franklin Roosevelt była częścią większego planu reorganizacji ruchu w centrum miasta. Jednym z najważniejszych elementów tego planu była budowa równoległej ulicy po drugiej stronie widocznego na zdjęciach powyżej parku. Nowa ulica tworzy część przeniesionej w nowe miejsce obwodnicy centrum, zachowany został również dojazd do tej części miasta, np. powstały wjazdy do parkingów od strony nowej ulicy.
Wbrew skojarzeniom ze słowem „obwodnica”, mamy tu do czynienia z drogą o szerokości jednego pasa w każdym kierunku. Dodatkowo wszystkie skrzyżowania na nowej ulicy są w formie rond, co zmniejsza ryzyko przekraczania prędkości przez samochody i stanowi kolejną formę uspakajania ruchu w centrum. Istniejąca już wcześniej obwodnica autostradowa miasta również pomogła w wyprowadzeniu ruchu tranzytowego z centrum, który wcześniej był znaczącym problemem dla ponad 900-tysięcznej aglomeracji.
Doświadczenie z Nantes wydaje się być istotne dla wielu polskich miast, gdzie obwodnice o standardzie zbliżonym do autostrady już istnieją w dużej części, a budowa dopełniających odcinków jest zaawansowana. Daje to możliwość ograniczenia ruchu w centrach miast, szczególnie na przelotowych ulicach pełniących kiedyś funkcję obwodnicy centrum, lecz dziś ze względu na rozwój miast i natężenie ruchu znajdują się raczej wewnątrz centrum niż na jego obrzeżach.
Dobrym przykładem jest ulica Towarowa w Warszawie i debata na temat jej zwężenia z trzech do dwóch pasów w każdym kierunku. Nawoływanie do całkowitej likwidacji takich ulic w polskich miastach byłoby – rzecz jasna – utopią; francuski przykład pokazuje jednak, że skoro aż tak radykalne rozwiązania działają w praktyce, zwężenie byłej obwodnicy centrum, gdy obok istnieje nowa może mieć sens.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.