Podczas Kongresu Transportu Publicznego Paweł Chorąży, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, podkreślił priorytety polskiego rządu w związku z zielonymi technologiami. Ministerstwo widzi szansę na unowocześnienie zeroemisyjnego transportu w centrach miast w związku z nową ustawą rewitalizacyjną.
Już wcześniej MR zaznaczało swoje zaangażowanie w promowanie polskich firm produkujących tabor. Temu miała służyć
wizyta ministra Mateusza Morawieckiego podczas przekazania pierwszego w historii pasażerskiego pojazdu szynowego Link produkcji Pesy dla niemieckiego przewoźnika a także jego
odwiedziny w nowosądeckim Newagu, związane ze 140-leciem zakładu. Minister zapewniał, że program Luxtorpeda 2.0, promujący nowoczesne projekty związane z kolejnictwem, skierowany jest do wszystkich produkujących w kraju firm, które mogą pochwalić się innowacyjnymi rozwiązaniami.
Luxtorpeda 2.0 wsparciem dla produkujących w Polsce producentów– W program Luxtorpeda może się wpisać każda firma sprzedająca zaawansowane technologie. Chce przypomnieć, że trwa kolejna perspektywa unijna, w której rozwój branży pojazdów szynowych jest wielką szansą. W związku z tym musimy w pierwszym rzędzie polegać na polskich producentach, którzy wykonują wielki technologiczny krok na przód – mówił w Berlinie Morawiecki.
Warto przypomnieć, że pierwszy projekt w ramach Luxtorpedy 2.0 wspierany przez polski rząd, został uruchomiony na początku października i dotyczy budowy pierwszej
polskiej lokomotywy dwutrakcyjnej. Zbuduje ją Pesa, a przetestuje, dzięki podpisanej umowie o współpracy, PKP Intercity.
E-busy także z wsparciemTakże produkcja zeroemisyjnych autobusów dla miast znajduje się w spektrum zainteresowania MR. Bardzo chwalą to krajowi producenci –
Solaris i Ursus. – Kluczowe jest stworzenie efektywnego popytu, co wymaga wielopłaszczyznowych działań. Wszystkie z nich są zawarte w zarysowanym planie rządowym – powiedział Wiesław Cieśla, pełnomocnik prezesa ds. kluczowych klientów w Solarisie, a wtóruje mu Karol Zarajczyk, szef Ursusa. – Perspektywy dla autobusów elektrycznych są bardzo dobre, bo wiele środków unijnych będzie skierowanych na wymianę taboru transportu miejskiego w kierunku taboru ekologicznego, w związku z europejskimi wymogami zielonego transportu – ocenił.
– Polskie firmy, takie jak Solaris, który został nagrodzony
prestiżowym tytułem Bus of The Year. czy Ursus, mają doświadczenia w budowie e-busów, a Ministerstwo Rozwoju chciałoby widzieć je w polskich miastach. Ważny wymiar działalności Ministerstwa Rozwoju to wsparcie polityk mobilności, ale również kwestia rewitalizacji, bo należy podkreślić, że transport publiczny, zwłaszcza zeroemisyjny, może wspierać procesy rewitalizacyjne – mówił podczas Kongresu Transportu Publicznego Paweł Chorąży. – Zgodnie z ustawą o rewitalizacji obszar rewitalizowany może obejmować do 20% powierzchni miasta zamieszkiwanej przez blisko 1/3 ludności, czyli mówimy o całkiem dużym terenie, gdzie działać może ekologiczny transport publiczny – powiedział przedstawiciel MR.