Przygotowanie do rozpoczęcia przez Mobilis realizacji umowy przez na obsługę warszawskiej komunikacji z wykorzystaniem 100 nowych autobusów wchodzą w decydującą fazę. Na ulicach Warszawy można już zauważyć autobusy, które firma za kilka tygodni wprowadzi do ruchu. Są to przegubowe Mercedesy Connecto G oraz krótkie 9-metrowe Solarisy Alpino 8.9. Autobusy kursują, na razie jeszcze bez pasażerów, w ramach testów.
Rozpoczęły się testy dynamiczne systemów elektroniki pokładowej. Aby pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego mogli sprawdzić i certyfikować pojazdy, niezbędne są przejazdy po trasie różnych linii. Autobusy w tym czasie muszą mieć włączone wszystkie wyświetlacze, na których prezentowane są oznaczenia linii czy trasa oraz muszą zatrzymywać się na przystankach. Dla oczekujących pasażerów może być to nieco mylące, dlatego autobusy mają na drzwiach plakaty ze znakiem zakazu i informacją „Prosimy nie wsiadać”.
Jak poinformował ZTM, pojazdy prywatnych operatorów nie będą już oznaczane literą "A" i trzema cyframi. Taka numeracja została wprowadzone 25 lat temu wraz z pojawieniem się pierwszego ajenta świadczącego usługi na rzecz ZTM-u w ramach warszawskiej komunikacji publicznej. Organizator komunikacji uznał teraz, że zmiany jakościowe, jakie dokonały się w świadczonych usługach, są tak duże, że wypada odświeżyć zasady numeracji. Dlatego też autobusy Mobilisu kursujące w ramach nowego kontraktu otrzymają numery z przedziału 9201-9254 (Solarisy) oraz z 9801-9854 (Mercedesy). Dodatkowo zmieni się system oznaczeń, który będzie oparty na jednolitej czcionce, kolorystyce i ikonografii, która zagościła już na stacjach metra linii M2 (z tym są jednak
duże problemy) oraz na wiatach konkursowych.
Warszawa
podpisała umowę z Mobilisem w połowie lutego. Zgodnie z nią przewoźnik ma świadczyć usługi przez osiem lat z wykorzystaniem 50 pojazdów 9-metrowych i 50 przegubowców. Rocznie pojazdy wykonają ok. osiem milionów wozokilometrów. Mobilis zadeklarował w przetargu stawkę za wozokilometr na poziomie 6,77 zł brutto w przypadku wozów krótkich i 8,29 zł brutto w przypadku przegubowców. Autobusy zaczną wozić warszawiaków w I połowie sierpnia.
To pierwszy kontrakt zawarty w oparciu o nowe,
wyśrubowane zasady. Wcześniej wielu ajentów, oferując niskie stawki, oszczędzało na jakości. W oparciu o te doświadczenia ZTM postawił przed przewoźnikiem wysokie wymagania. Każdy pojazd musi uzyskać certyfikat zgodności z wymaganiami, a przewoźnik musi posiadać odpowiednie zaplecze (myjnia, stanowiska do przeglądów itp.). Kierowcy muszą być zatrudnieni na cały etat w oparciu o umowę o pracę, a ponadto mają dobrze orientować się w przepisach porządkowych, taryfie, układzie komunikacyjnym oraz posługiwać się językiem polskim w stopniu przynajmniej średniozaawansowanym.
Kolejny ośmioletni kontrakt, obejmujący tym razem 50 autobusów 12-metrowych,
przypadł Arrivie Bus. Umowę zawarto w czerwcu. Autobusy mają zacząć wozić pasażerów w grudniu 2016 r. Przewoźnik wprowadzi do ruchu 49 Solarisów z silnikiem diesla i 5 Solarisów hybrydowych. Nie rozstrzygnięto jeszcze drugiej części przetargu, również na 50 autobusów. Obejmuje ona okres od 1 stycznia 2017 r. Wpłynęły cztery oferty, z czego
najtańszą złożył PKS Grodzisk Mazowiecki.