Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Michał Szczerba: Z punktu widzenia pieszych, kadencja jest stracona

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-06-14 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Michał Szczerba: Z punktu widzenia pieszych, kadencja jest stracona
fot. WU
– Dziś w Polsce stawiamy na dwóch szalach równoważni dwie rzeczy: ludzkie życie i szybszy dojazd do domu. To absurd – zgodzili się uczestnicy debaty, podczas konferencji „Pieszy zawsze pierwszy” zorganizowany przez Fundację „Drogi Mazowsza” i Biuro Polityki Mobilności, pod patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich.

– Przejście dla pieszych które powinno być dla pieszych bezpieczne, takie nie jest. 40 proc. pieszych ginie właśnie tam – przytoczył dane poseł Michał Szczerba z Platformy Obywatelskiej, szef parlamentarnego zespołu bezpieczeństwa drogowego. Choć w Sejmie zasiada 460 posłów, w zespole zasiada… sześciu.

– Druga rzecz to starzenie się społeczeństwa. Kierowcy narażają pieszych na ryzykowne zachowania. Jeśli ktoś stoi przed ulicą kilka minut, to w końcu zaryzykuje wejście. Była w tej kadencji sejmu propozycja regulacji dającej pierwszeństwo pieszym przed przejściem, ale przepadła. Z punktu widzenia pieszych ta kadencja jest stracona – skwitował.

Poseł Szczerba musiał w czasie debaty tłumaczyć się również za błędy swojej partii. Pod koniec poprzedniej kadencji, Sejm uchwalił stosowny projekt zmian w prawie, ale przepadł on w Senacie. Przepadł zresztą przez sprzeciw senatora Aleksandra Pocieja, z klubu PO.

– Działanie pana Pocieja oceniam negatywnie, nie jest członkiem naszej partii – odparł nieco zmieszany poseł Szczerba i dodał, że on głosował za projektem.

Pieszy z pierwszeństwem

Pomysł pierwszeństwa pieszych wrócił niedawno przez propozycję Rzecznika Praw Obywatelskich, który zaproponował Ministerstwu Infrastruktury regulację, w myśl której pieszy miałby pierwszeństwo nawet gdy jest przed przejściem i ma zamiar wejścia. Zamiar byłby sygnalizowany „oczekiwaniem na przejście”. W praktyce kierowca powinien, więc zwolnić, gdy widzi osobę stojącą przed zebrą. Dziś pieszy ma pierwszeństwo dopiero wtedy, gdy już jest na przejściu.

– Przytoczyliśmy szereg przykładów z Europy Zachodniej. Np. z Francji gdzie już od 1985 r. obowiązują przepisy, które dają pierwszeństwo pieszemu, który zbliża się do przejścia. Odpowiedz od ministra infrastruktury była dziwna. Zwracał m.in. uwagę, na odmienną kulturę w Polsce, inne poszanowanie prawa, a także na różnice infrastrukturalne – przypomniał zastępca RPO dr Maciej Taborowski.

Nie da się jeździć?

Czy to zupełnie zabiłoby ruch drogowy? We Francji tak się nie stało. Za to mocno zmieniło podejście do odpowiedzialności w ruchu drogowym.

– We Francji w zasadzie w każdej sytuacji w sprawach odszkodowawczych, odszkodowanie przysługuje pieszemu. Rzecz jasna poza sytuacjami skrajnymi, np. samobójstwa, czy oczywistego wtargnięcia – zwrócił uwagę gen. Marek Bieńkowski, były komendant główny policji, dziś jeden z dyrektorów Najwyższej Izby Kontroli. – Ale to efekt konkretnego podejścia i praktyki, wynikający po prostu z piramidy uczestników ruchu drogowego. Piesi są podstawowymi niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego. Na kierowcach spoczywa odpowiedzialność – zaznaczył.

– Pewnie z milion Polaków, którzy wyjechali na zachód i jeżdżą tam samochodem, bez problemu dostosowało się do tamtejszej sytuacji – zwrócił uwagę przedstawiciel stowarzyszenia „Ochocianie”, który przysłuchiwał się rozmowie. – Zwalniają przed przejściami. A różnice infrastrukturalne, ale one właśnie wynikają z tych przepisów i będącej ich efektem praktyki – skwitował.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Nowy Jork. Pomysł mandatów do 250 dol. dla smartfonowych zombie

Prawo & Finanse

Nowy Jork. Pomysł mandatów do 250 dol. dla smartfonowych zombie

Jakub Dybalski 02 czerwca 2019

Warszawa. Będą oznaczenia czasu dojścia dla pieszych?

Komunikacja

Warszawa. Będą oznaczenia czasu dojścia dla pieszych?

Jakub Dybalski 24 maja 2019

MI: Piesi mają dzielić się chodnikiem z samochodami

Przestrzeń

MI: Piesi mają dzielić się chodnikiem z samochodami

Jakub Dybalski 15 maja 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5