Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro zakazuje chodzenia po stojących schodach ruchomych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
29-06-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Metro zakazuje chodzenia po stojących schodach ruchomych
fot. WU
Schody ruchome, także unieruchomione, mogą być niebezpieczne. Metro Warszawskie postanowiło rozmieścić sporych rozmiarów żółte naklejki, które zabraniają korzystania ze schodów, które zostały zatrzymane.

Zgodnie z informacją umieszczoną na nowych naklejkach „zabrania się korzystać ze schodów po ich wyłączeniu (unieruchomieniu), z wyjątkiem sytuacji awaryjnych, gdy schody pełnią funkcję wyjścia ewakuacyjnego”. Oznaczenia zaczęły być rozmieszczane w zeszły czwartek (22 czerwca). – Usytuowanie naklejek przy schodach ruchomych w tunelach metra ma na celu informowanie pasażerów o sposobie korzystania ze schodów zgodnie z ich przeznaczeniem. W przypadkach wystąpienia awarii schodów ruchomych do czasu ich właściwego wygrodzenia przez pracowników Metra Warszawskiego lub firmy konserwującej upływa kilka minut. W tym czasie naklejki mają za zadanie poinformowanie o zakazie korzystania z wyłączonych schodów ruchomych – informuje Anna Bartoń, rzeczniczka Metra Warszawskiego.

Jak dodaje, zgodnie z instrukcją producentów schody nie mogą być używane w innych celach niż „transport osób w górę lub dół”, ponadto zgodnie z normą europejską PN-EN115 schody ruchome traktowane są jako maszyny i „nie mogą być traktowane jako stała klatka schodowa”. – Swoje stanowisko w tym zakresie wyraził również Transportowy Dozór Techniczny w piśmie przekazanym do spółki w dniu 29 października 2018 roku, w którym jednostka dozoru wyraziła sprzeciw przeciwko zezwoleniu na chodzenie po schodach ruchomych – przypomina Bartoń.

Metro nie wyjaśnia jednak dlaczego naklejki pojawiły się akurat teraz – i to pięć lat od przywołanego pisma TDT. Sam dozór wskazuje, że nie zlecał umieszczania dodatkowych oznaczeń. – Naklejki zostały zamieszczone z inicjatywy Meta Warszawskiego. O planowanej akcji związanej z zamieszczeniem tych informacji na konstrukcji schodów został telefonicznie poinformowany Oddział Terenowy TDT w Warszawie. W rozmowie oddział potwierdził, że nie ma przeciwskazań co do umieszczania dodatkowych informacji mających w pływ na poprawę bezpieczeństwa pasażerów korzystających ze schodów ruchomych – wskazuje Antoni Mielniczuk, rzecznik prasowy Transportowego Dozoru Technicznego.

Jednym z powodów umieszczenia oznaczeń mogłyby być wypadki – oraz profilaktyczne zabezpieczenie przed roszczeniami poszkodowanych pasażerów. Metro odpowiada jednak dość wymijająco na pytania o liczbę wypadów na schodach ruchomych – w tym unieruchomionych – oraz ewentualnych odszkodowań, które spółka musi z tego tytułu płacić. – Wypadki na schodach wyłączonych mają charakter incydentalny ze względu na fakt, że urządzenia te są wygradzane w sposób uniemożliwiający normalne korzystanie. Od 2021 r. zostało zgłoszone jedno roszczenie odszkodowawcze dotyczące upadku na schodach ruchomych na stacji metra Centrum. Ubezpieczyciel wydał w tej sprawie decyzję odmowną, ponieważ do zdarzenia doszło wskutek popchnięcia poszkodowanej przez osobę trzecią (inną pasażerkę) – twierdzi Anna Bartoń.

Wypadki i upadki na schodach ruchomych w metrze nie są jednak tak rzadkie, jak mogłoby się to wydawać z odpowiedzi udzielonej przez spółkę. – Od początku 2021 roku do teraz odnotowano 68 sytuacji. w których było poszkodowane osoby. To oznacza upadki, zdarzenia z osobami niepełnosprawnymi, poważne potknięcia czy też zdarzenia spowodowane przez osoby nietrzeźwe. Każdorazowe było to zgłaszane do Transportowego Dozoru Technicznego – wylicza Antoni Mielniczuk z TDT.
 
Trzy stacje warszawskiego metra – C11 Świętokrzyska, C12 Nowy Świat-Uniwersytet i C13 Centrum Nauki Kopernik – są dostępne tylko za pomocą schodów ruchomych i wind. W myśl nowych regulacji, jak zapewnia Metro, w najbardziej niekorzystnym wariancie – gdy dwa na raz wyłączone zostaną np. dwa z trzech sąsiadujących ze sobą ciągów, pasażerowie zostaną przekierowani na drugą głowicę stacji.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawskie metro nie do lotniska Chopina

Przestrzeń

Warszawskie metro nie do lotniska Chopina

Witold Urbanowicz 05 listopada 2023

Metro: Pierwsze wagony z Warszawy wożą pasażerów w Kijowie

Przestrzeń

Metro zostawi jeden skład rosyjski na części

Przestrzeń

Metro zostawi jeden skład rosyjski na części

Witold Urbanowicz 17 października 2023

Zobacz również:

Kraków: Brak chętnych na wymianę schodów przy dworcu

Przestrzeń

Kraków: Brak chętnych na wymianę schodów przy dworcu

Witold Urbanowicz 01 czerwca 2023

Kraków wreszcie wymieni i zadaszy schody ruchome przy dworcu

Przestrzeń

Metro uruchamia pierwsze nowe schody na Politechnice

Przestrzeń

Metro uruchamia pierwsze nowe schody na Politechnice

Witold Urbanowicz 16 grudnia 2022

Pozostałe z wątku:

Warszawskie metro nie do lotniska Chopina

Przestrzeń

Warszawskie metro nie do lotniska Chopina

Witold Urbanowicz 05 listopada 2023

Metro: Pierwsze wagony z Warszawy wożą pasażerów w Kijowie

Przestrzeń

Metro zostawi jeden skład rosyjski na części

Przestrzeń

Metro zostawi jeden skład rosyjski na części

Witold Urbanowicz 17 października 2023

Zobacz również:

Kraków: Brak chętnych na wymianę schodów przy dworcu

Przestrzeń

Kraków: Brak chętnych na wymianę schodów przy dworcu

Witold Urbanowicz 01 czerwca 2023

Kraków wreszcie wymieni i zadaszy schody ruchome przy dworcu

Przestrzeń

Metro uruchamia pierwsze nowe schody na Politechnice

Przestrzeń

Metro uruchamia pierwsze nowe schody na Politechnice

Witold Urbanowicz 16 grudnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5