Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Metro w Tokio planuje pierwszą od 28 lat podwyżkę cen

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-12-2022
Ostatnia modyfikacja:
31-01-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Metro w Tokio planuje pierwszą od 28 lat podwyżkę cen
fot. MaedaAkihiko, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commons
Metro w Tokio podniesie ceny biletów metra po raz pierwszy od 28 lat. Pozostali operatorzy transportu miejskiego w całym kraju również zmagają się ze spadkiem liczby pasażerów. Powodem tych zmian jest oczywiście pandemia, ale także malejąca liczba mieszkańców największych miast, które kurczą się na rzecz mniejszych miejscowości. Nie bez wpływu jest również systematyczny spadek liczby ludności Kraju Kwitnącej Wiśni.

Droższy przejazd tokijskim metrem zaplanowano od wiosny przyszłego roku. Cena najtańszego biletu wzrośnie i będzie się zaczynać od 180 jenów, czyli ok. 6 zł. Dzisiaj pasażerowie płacą 170 jenów, czyli ok. 5,50 zł. To pierwsza podwyżka od prawie trzech dekad – wyłączając wzrost podatku VAT w 2013 roku, kiedy to podniesiono stawkę z 5 do 8 proc.

Metro w Osace również podniesie o 10 jenów cenę biletów w kwietniu 2023 r. Zmiany te są efektem historycznej inflacji, która dotyka obecnie Japonię. Do tego liczba pasażerów tokijskiego metra i metra w Osace spadła w 2020 r. w pewnym momencie o mniej więcej połowę w porównaniu z rokiem 2019. Stało się to wtedy, gdy władze kraju wzywały mieszkańców do pozostania w domach, a dla przyjezdnych zamknięto granice. Średnia dzienna liczba pasażerów metra w Kioto spadła o 33 proc. w roku 2020 i wyniosła 260 tys. Liczba pasażerów metra w Sendai w północnej Japonii była w 2021 r. o 18 proc. niższa niż w roku 2019.

Koronawirus i związana z nim popularność pracy zdalnej spowodowały również zmiany demograficzne w największych miastach, które przez lata cieszyły się napływem mieszkańców mimo spadającej ogólnej liczby obywateli Japonii. Szacunkowa populacja Tokio na dzień 1 stycznia spadła po raz pierwszy od 1996 r. W 2021 r. populacje Sapporo i Jokohamy spadły po raz pierwszy od II wojny światowej, a w Sendai po raz pierwszy od 1989 r.

Tendencja ta zadała poważny cios operatorom metra, którzy w ostatnich latach polegali na rosnącej lokalnej populacji i zagranicznych turystach. Największe systemy metra w Japonii przyniosły zysk w roku 2019, z wyjątkiem Sendai. Rok później (w roku pandemicznym) już dziesięciu operatorów poniosło straty – Sapporo po raz pierwszy od 15 lat, Nagoya po raz pierwszy od 13 lat i Fukuoka po raz pierwszy od sześciu.

– Oczekiwano, że opłaty za korzystanie z transportu wzrosną tylko wtedy, gdy liczba pasażerów spadnie – mówi Shigeru Morichi z Uniwersytetu w Tokio, ekspert w dziedzinie polityki transportowej. – Klienci chcą lepszej obsługi, nawet jeżeli oznacza to płacenie więcej za usługi – podkreśla.

Podwyżki ogłoszono również na kolei. Wielu prywatnych operatorów w Japonii ogłosiło wzrost opłat za przewozy. Kolej Nishi-Nippon, która obsługuje obszar Fukuoki, podniesie ceny biletów we wszystkich obszarach o 10 jenów w marcu 2023 r. Kolej Kintetsu, obsługująca większość regionu Osaki, planuje w kwietniu średnio 17-procentowy wzrost cen. Kolej elektryczna Nankai, która obsługuje głównie obszary na południe od Osaki, prosiło na razie ministerstwo transportu o zgodę na podniesienie stawek.

W przeciwieństwie do systemów obsługiwanych przez prywatne podmioty, systemy publicznego metra w Japonii napotykają jednak na większe przeszkody, ponieważ nie tylko potrzebują zielonego światła od ministerstwa transportu, ale także wymagane są zmiany w lokalnych rozporządzeniach. Niektórzy na razie ograniczają usługi. W grudniu Kioto zmniejszyło liczbę pociągów metra kursujących między 11:00 a 14:00 o 10 proc. Sendai zmniejszy liczbę pociągów w lipcu o 10 proc.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5