Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Metro: System informacji II linii poprowadzi za rękę do wyjścia

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
09-10-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Metro: System informacji II linii poprowadzi za rękę do wyjścia
fot. WU
Na budowanej II linii metra został wdrożony nowy system informacji pasażerskiej. Wykonawca opowiada o jego założeniach. Nowe propozycje to m.in. podświetlane tablice, wprowadzenie oznaczeń M1 i M2 odpowiednio dla niebieskiej I linii i czerwonej II linii czy ponumerowanie wyjść na stacjach metra dla ułatwienia orientacji.

Przetarg Metra Warszawskiego na przygotowanie systemu informacji pasażerskiej dla II linii wygrała firma ILF Consulting Engineers Polska. Współautorem projektu jest agencja reklamowa CREX. Oznaczenia zostały zaakceptowane przez Zarząd Transportu Miejskiego. Inwestor postanowił wprowadzić zupełnie nowy system oznaczeń z uwagi na zbyt duże oczekiwania autorów systemu informacji na I linii co do przeniesienia praw autorskich.

Założenia

Projektanci systemu informacji wychodzą z założenia, że mniej znaczy lepiej. – Brak zbędnych elementów zwiększa efektywność i skuteczność projektu, równocześnie zmniejszając prawdopodobieństwo błędów. Taka zasada panuje na pierwszej linii metra i teraz jest prezentowana przy drugiej, z tym tylko wyjątkiem, że powstaje 20 lat później i zakłada już inne rozwiązania technologiczne, które usprawniają i poprawiają jakość wizualną w metrze – mówi Monika Maciejewska z ILF-u.

System informacji opiera się na czcionce Frutiger, która również jest bezszeryfowa. Ten krój pisma został stworzony w 1968 r. przez Adriana Frutigera na potrzeby paryskiego lotniska CDG. – Jest to jeden z najbardziej czytelnych i najpopularniejszych fontów stosowanych na całym świecie do identyfikacji i informacji miejskich – wyjaśnia Monika Maciejewska z ILF-u.


fot. WU

Projekt opiera się na kwadracie. – Figura ściśle kojarząca się z transportem szynowym. Powstało ponad 30 piktogramów na siatce 10x10 cm opracowanych specjalnie dla tego projektu. Mają one konsekwentnie kanciastą i czytelną formę, tworzącą integralną całość z projektem – mówi Monika Maciejewska.

Powiązania z I linią


Jednym z założeń przetargu było stworzenie systemu spójnego z oznaczeniami I linii. Projektanci zaproponowali zachowanie dotychczasowej długości tablic (umożliwi to późniejszą ewentualną wymianę tablic na I linii, czyli M1). Utrzymane zostaną też kolory dla oznaczeń linii. M1 odpowiadać będzie kolor niebieski (PANTONE 2935 C), a M2 – kolor czerwony (PANTONE 186 C). Zostaną one użyte w tablicach z nazwami stacji, kierunkami ruchu pociągów, jak i na mapach czy schematach.

Czytelność i widoczność to podstawa

Projektanci dążyli do podświetlenia jak największej liczby tablic informacyjnych. – Zapewnia to najlepszą czytelność i niezależność od rozmaitości oświetlenia w pobliżu znaku. Podniesienie kontrastu oznakowania poprzez podświetlenie, wpływa również na lepszą rozpoznawalność treści u osób słabowidzących – wyjaśnia Monika Maciejewska.

System informacji powinien cechować się większą przejrzystością – informacje zostały uszeregowane od najważniejszych do najmniej ważnych. Znajduje to odzwierciedlenie w wielkości, kolejności i układzie informacji na tablicach. – W szczególności poprawę powinni odczuć pasażerowie nieznający dobrze miasta. Najważniejszymi podawanymi informacjami są te, służące planowaniu dojazdów i przesiadek – a zatem dotyczące nie tylko metra, ale całościowej komunikacji miejskiej, w tym tramwajów, autobusów i kolei – mówi Monika Maciejewska.


fot. WU

Tablice kierunkowe, czyli wskazujące kierunki do wyjść, obiektów na stacji lub w jej otoczeniu dostały uporządkowaną kompozycję – najważniejszą informacją na większym polu jest duży napis z nazwą ulicy i strzałką. W razie konieczności pod ulicą znajduje się też nazwa obiektu, w kierunku którego skierowane jest wyjście. Natomiast na mniejszym polu kolejno znajdują się zestawy piktogramów informujących o numerze wyjścia lub wyjść, rodzaju wyjścia (schody stałe, ruchome i winda) oraz przystankach komunikacji miejskiej z kierunkiem odjazdu. – Informacja na tablicach kierunkowych powinna być tym precyzyjniejsza, im bliżej wyjścia taka tablica się znajduje. Treść znajdująca się na tablicach kierunkowych powinna odpowiadać informacji umieszczanej na schematach stacji i otoczenia stacji (w najważniejszych aspektach także na schematach linii metra i mapie miasta) – informuje Monika Maciejewska.

Bez schematów ani rusz

Przewidziano oczywiście schematy stacji. Ich podstawowym celem jest szybkie wskazanie wyjść z peronów w odpowiednim kierunku, dlatego zawarto na nich minimum informacji o ukształtowaniu całej stacji. Następnie schematy „prowadzą” przez stację – nakierowują na urządzenia związane z obsługą pasażerów, a potem wyraźnie ukierunkowują na konkretne wyjścia (stąd idea ponumerowania wyjść).

W uproszczonym planie okolic stacji znajdą się położenia wyjść, ulice, budynki i ważne obiekty, przystanki oraz kierunki dalszego poruszania się. – Komplet składający się na jedną planszę, czyli schematy poziomów stacji i plan otoczenia stacji, zorientowany jest poziomo i w sposób pozwalający na sprawne rozpoznanie komunikacji pionowej – opisuje Monika Maciejewska.

Schemat układu linii metra na zniekształconej siatce ulic (charakterystyczne pomarańczowe mapki, które można spotkać na I linii) został zastąpiony schematem sieci komunikacji szynowej – kolejowej i tramwajowej. W pociągach znajdzie się wersja uproszczona (bez numerów linii) – dla szybkiej orientacji. Na stacjach będzie natomiast wersja pełna – z przystankami i przebiegiem linii. Ostatni element z zestawu to mapa Warszawy, opracowana na bazie planu komunikacji, który stosuje Zarząd Transportu Miejskiego. Tutaj pasażerowie znajdą pełną informację komunikacyjną i topograficzną.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Metro zapewniło dodatkowych klientów w Wola Parku

Przestrzeń

Metro zapewniło dodatkowych klientów w Wola Parku

Witold Urbanowicz 13 sierpnia 2023

W warszawskim metrze pojawi się biblioteka publiczna

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Metro zapewniło dodatkowych klientów w Wola Parku

Przestrzeń

Metro zapewniło dodatkowych klientów w Wola Parku

Witold Urbanowicz 13 sierpnia 2023

W warszawskim metrze pojawi się biblioteka publiczna

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5