Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro: Stacja wśród domków jednorodzinnych – potrzebna?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-04-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Metro: Stacja wśród domków jednorodzinnych – potrzebna?
Fot. Duży Bartek, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Ratusz zastanawia się, czy opłaca się odginać II linię metra z Bródna na Zieloną Białołękę. Tymczasem jedna ze stacji wcześniejszego odcinka powstanie wśród domków jednorodzinnych i będzie należała do jednej z mniej wykorzystywanych w warszawskim metrze. Eksperci rekomendowali rezygnację z jej budowy.

Zgodnie z aktualnie obowiązującymi planami stacja C-19 Zacisze na wschodnio-północnym odcinku powstanie pod niewielką ulicą Figara w rejonie Rolanda i Codziennej. W najbliższym otoczeniu stacji będą domki jednorodzinne. Układ drogowy nie będzie pozwalał na zrobienie w tym miejscu węzła przesiadkowego. W przypadku decyzji o przekierowaniu bądź odgałęzieniu linii metra na Zieloną Białołękę stacja znalazłaby się w rejonie skrzyżowania Rolanda i Sternehela – realizacja przystanku w tej lokalizacji, z uwagi na Kanał Bródnowski, będzie trudna.

Wśród domków

Transprojekt Gdański, który analizował zasadność i możliwości przekierowania metra na Zieloną Białołękę, zasugerował wręcz rezygnację z budowy tej stacji. „Brak uzasadnienia do realizacji stacji Zacisze. Zabudowa jednorodzinna generuje niewielkie potoki pasażerów komunikacji zbiorowej” – czytamy w opracowaniu.

Zacisze będzie prawdziwym rodzynkiem – sąsiednie stacje znajdą się już w obszarze wysokiej zabudowy. Skąd takie ulokowanie stacji? – Obecnie ustalony przebieg metra jest wynikiem wcześniejszych analiz różnych możliwych tras metra w Warszawie, które potwierdziły zasadność techniczną i funkcjonalną takiego właśnie przebiegu – wliczając w to realizację stacji metra Zacisze – przekonuje Konrad Klimczak z Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta.

Tylko zbiorcze analizy

Dotychczas analizy były robione zbiorczo dla całego odcinka, a nie oddzielnie dla poszczególnych stacji. Zacisze było wypadkową wcześniejszej decyzji o wycofaniu metra spod Jagiellońskiej i obsłudze metrem Targówka i Bródna – przystanek C-19 znajdzie się akurat pośrodku odcinka pomiędzy tymi osiedlami. – Ustalając przebieg metra, nie analizuje się punktowo stacji metra – przeprowadza się analizy dla całych odcinków – tym przypadku od stacji Dworzec Wileński do stacji Bródno, z uwzględnieniem dostępności obszarowej. Oczywiście ma to przede wszystkim związek z technicznymi wymogami, co do realizacji infrastruktury metra, szczególnie w zakresie dopuszczalnych promieni łuku oraz możliwości lokalizowania stacji metra na odcinkach prostych – mówi Klimczak. Jak dodaje, budowa stacji Zacisze „zachęci mieszkańców do korzystania z metra i rezygnacji z innych, alternatywnych środków transportu” w strefie dojścia do 500 m.

Stacja Zacisze nie będzie należała do tłumnie odwiedzanych przez pasażerów. – Według prognozy przewozów, wykonanych w ramach „Studium Wykonalności Budowy II linii Metra w Warszawie”, w ciągu godziny (w szczycie) ze stacji Zacisze będzie korzystało ok. 2000 osób (wielkość porównywalna do dzisiejszych potoków na stacji Stare Bielany na I linii metra). Rolą stacji będzie obsługa podróżnych, w szczególności mieszkańców tego obszaru – mówi Konrad Klimczak. Tymczasem, jak wynika z raportów rocznych Metra Warszawskiego, stacja Stare Bielany jest najmniej obleganym przystankiem na linii metra.

Rezygnacja błędem


Ratusz przekonuje, że rezygnacja z budowy tej stacji byłaby błędem i warto ponieść większe koszty dla zwiększenia dostępności metra. – Spośród różnych przebiegów II linii metra za najkorzystniejszy uznano wariant z realizacją stacji Zacisze. Rezygnacja z budowy stacji przyniosłaby jedynie pewne oszczędności w zakresie prac budowlanych, lecz generowałaby inne koszty, ekonomiczne i społeczne - konieczność korzystania z innych, alternatywnych środków transportu, straty czasu przez pasażerów nie mogących korzystać z metra w tym rejonie, itd. – mówi Klimczak.

Urzędnicy przywołują też doświadczenia z budowy I linii metra. – Rezygnacja z budowy stacji A-12 Plac Konstytucji i A-16 Muranów jest dzisiaj negatywnie oceniana przez pasażerów (gorsza obsługa komunikacyjna tych rejonów) – z taką samą sytuacją mielibyśmy do czynienia również w tym przypadku – wskazuje Klimczak. Rzeczywiście, zaniechanie budowy wspomnianych stacji jest wskazywane jako błąd – z tą różnicą, że znajdują się one w ścisłym centrum miasta przy ważnych ciągach komunikacyjnych. Miasto, mimo istniejących kilka lat temu przymiarek, nie planuje w najbliższej perspektywie ich budowy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Metro szkoli nowych maszynistów

Komunikacja

Metro szkoli nowych maszynistów

Redakcja/inf. pras. 18 maja 2023

Zobacz również:

Alstom z kolejnym kontraktem na autonomiczne pociągi w Paryżu

Komunikacja

Alstom z kolejnym kontraktem na autonomiczne pociągi w Paryżu

Jakub Rösler 12 października 2021

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

Przestrzeń

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

inf. pras oprac. JM 08 października 2021

Pozostałe z wątku:

Metro szkoli nowych maszynistów

Komunikacja

Metro szkoli nowych maszynistów

Redakcja/inf. pras. 18 maja 2023

Zobacz również:

Alstom z kolejnym kontraktem na autonomiczne pociągi w Paryżu

Komunikacja

Alstom z kolejnym kontraktem na autonomiczne pociągi w Paryżu

Jakub Rösler 12 października 2021

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

Przestrzeń

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

inf. pras oprac. JM 08 października 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5