Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Metro: Jak postępować w sytuacji zagrożenia w tunelu

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
04-12-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Metro: Jak postępować w sytuacji zagrożenia w tunelu
fot. WU
Po ostatnim zdarzeniu z zadymieniem Inspiro pojawił się szereg pytań o zasady postępowania w sytuacjach zagrożenia w metrze. – W sytuacji zagrożenia podróżny musi słuchać naszych poleceń i absolutnie nie powinien wychodzić sam z pociągu do tunelu – mówi Mirosław Mroczkowski, szef Służby Ochrony i Zarządzania Kryzysowego w Metrze Warszawskim. Możliwości udzielenia pomocy poza stacją są ograniczone.

„Transport Publiczny”: Dlaczego w sytuacjach zagrożenia maszynista powinien doprowadzić pociąg do stacji?

Mirosław Mroczkowski, szef Służby Ochrony i Zarządzania Kryzysowego w Metrze Warszawskim:
To jest główna zasada, zapisana w procedurze, czyli w akcie normującym proces zarządzania bezpieczeństwem. W sytuacji wystąpienia zagrożeń w pociągu maszynista ma dojechać jak najszybciej do najbliższej stacji i dopiero w tym momencie prowadzić ewakuację wspólnie z naszymi służbami. To jest najskuteczniejsza metoda. Tunel ma swoje gabaryty i przestrzeń. W sytuacji, gdy jest duża liczba pasażerów w całym składzie – jednorazowo do 1500 osób – ewakuacja z poziomu tunelu jest bardzo skomplikowana i mogą powstać problemy z jej skutecznością.

Jak powinien postępować pasażer w sytuacji zagrożenia w tunelu?


Pasażer bezwzględnie musi zawierzyć nam – nad jego bezpieczeństwem czuwamy my, znamy się na tym i mamy ten proces prowadzenia bezpieczeństwa dosyć unormowany i praktycznie opanowany. Oczywiście pasażer ma różne narzędzia – gdy widzi zagrożenie, może zawiadomić maszynistę, są przyciski. Jednakże w sytuacji zagrożenia podróżny musi słuchać naszych poleceń. Jeżeli zdarzenie jest w tunelu i nie ma możliwości prowadzenia ruchu, pociąg jest uziemiony, maszynista podejmuje decyzję o ewakuacji i ją potem prowadzi. Rzecz jasna pod warunkiem spełnienia określonych warunków – po uzyskaniu potwierdzenia wyłączenia napięcia. Pasażer absolutnie nie powinien wychodzić sam z pociągu.

A jak wygląda ewakuacja na stacji?

Poleceń należy słuchać nie tylko w pociągu. Na stacji mamy systemy nagłośnienia, możemy do pomocy brać inne służby, w tym policję. Pasażer nie może działać odwrotnie, wbrew komunikatom, a także logice i zdrowemu rozsądkowi – podróżni wiedzą, jak wygląda stacja, gdzie są wyjścia, stacje pod tym względem są podobne. W momencie, gdy jest zarządzona ewakuacja, należy sprawnie opuścić teren stacji w celu eliminacji ryzyka.

Jak pan ocenia przebieg zdarzenia z Inspiro pod kątem bezpieczeństwa?


Oczywiście, jeśli chodzi o zarzewie pożaru w pociągu, to była pierwsza tego typu sytuacja i dla nas jest to następne doświadczenie do analizy – na jego podstawie będziemy wyciągać wnioski, co należy usprawnić i poprawić. Generalnie jednak wszystko przebiegało sprawnie. Dyżurny stacji na peronie ocenił sytuację i dalsze decyzje były podejmowane na bieżąco. Działaliśmy z poziomu dyspozytorni, robiliśmy wszystko, żeby zabrać pasażerów z rejonu zagrożenia. Zgodnie z pierwszym elementem procedury pociąg został doprowadzony do stacji. Następnym krokiem jest szybkie ugaszenie, zapobiegnięcie rozprzestrzenienia się pożaru i opróżnienie stacji. Czasy ewakuacji zostały bezwzględnie zachowane.

To nie pierwsza ewakuacja w metrze?


Ewakuacje odbywały się już wielokrotnie wcześniej – całe szczęście, że nie były to zjawiska o charakterze rzeczywistym, tylko domniemania zagrożeń. Ewakuowaliśmy nie po raz pierwszy i nie po raz ostatni. Do tej pory wszystko odbywało się w granicach normowych – czasy ewakuacji zakładane w scenariuszach pożarowych były osiągane. Metro jest środkiem bezpiecznym, jeżdżę nim codziennie, osobiście znajdowałem się w sytuacjach, kiedy zatrzymany był ruch i musieliśmy poddać się procedurom, spokojnie wypełniając polecenia pracowników.



Czytaj więcej o bezpieczeństwie w metrze
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Metro: Nowe, szklane wejście na Świętokrzyskiej otwarte

Komunikacja

Metro: Nowe, szklane wejście na Świętokrzyskiej otwarte

inf. pras. UM Warszawa 23 sierpnia 2023

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Mobilność

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Metro: Nowe, szklane wejście na Świętokrzyskiej otwarte

Komunikacja

Metro: Nowe, szklane wejście na Świętokrzyskiej otwarte

inf. pras. UM Warszawa 23 sierpnia 2023

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Mobilność

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5