Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro: Brakujące stacje nie powstaną?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-05-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Metro: Brakujące stacje nie powstaną?
fot. Wistula, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Pojawiają się opinie, że nie można mówić o I linii metra jako o inwestycji skończonej – to za sprawą stacji A-12 Plac Konstytucji i A-16 Muranów, których budowę zaniechano jeszcze pod koniec lat 80. Jakie są perspektywy na realizację wspomnianych przystanków?

Decyzję o zaniechaniu budowy „w pierwszej kolejności” stacji A-12 Plac Konstytucji o A-16 Muranów podjęto w 1989 r. Jak się okazało – nie tylko w pierwszej kolejności, ale także na znacznie dłuższy okres. Pamiątką po brakujących przystankach jest luka w numeracji – Politechnika nosi oznaczenie A-11, podczas gdy kolejna stacja Centrum to A-13. Podobnie jest z Muranowem – stacja A-15 Ratusz sąsiaduje z A-17 Dworzec Gdański.

Stacja Plac Konstytucji miałaby się znaleźć w ciągu Marszałkowskiej po północnej stronie placu. Natomiast Muranów zaplanowano pod ulicą Andersa na północ od Anielewicza i Świętojerskiej. Dzięki tym stacjom pasażerowie mieliby w centrum do pokonania nie więcej niż 400 m do najbliższego wejścia do metra. Obecnie znajdują się tutaj jedne z dłuższych odcinków międzystacyjnych – odległość pomiędzy osiami peronów stacji metra Politechnika i Centrum wynosi 1450 m, a pomiędzy Ratuszem i Dworcem Gdańskim – 1534 m. Tymczasem średnia dla warszawskiego metra wynosi ok. 1083 m.


źródło: metro.waw.pl

Co jakiś czas w różnych kręgach wypływa kwestia budowy wspomnianych przystanków. W 2006 r. wydano nawet decyzje o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, a w 2007 r. zakończono prace nad raportem środowiskowym i uzyskano decyzję środowiskową (która już straciła ważność). Od tamtej pory niewiele się dzieje.

– Nie planujemy budowy tych stacji. I linia już teraz świetnie się sprawdza. Okolice tych przystanków są świetnie skomunikowane innymi środkami transportu – mówi Bartosz Milczarczyk, rzecznik prasowy Urzędu Miasta. Jak czytamy w odpowiedzi na interpelację radnego Jarosława Krajewskiego, podpisaną przez wiceprezydenta Jacka Wojciechowicza, wieloletnia prognoza finansowa do 2042 r. „nie przewiduje środków na realizację powyższych stacji”.


źródło: „Założenia techniczno – ekonomiczne budowy I linii metra w Warszawie”, Metroprojekt Wrzesień 1975 r.

Budowa tych stacji wiązałaby się ze sporymi wydatkami, ale też utrudnieniami w ruchu. – To duże i drogie inwestycje. Skupiamy się na II linii – nie tylko na centralnym odcinku, ale też 3+3 (przedłużenie po trzy stacje w każdą stronę) i grande finale w postaci końcowych odcinków – mówi Milczarczyk. Jak dodaje, do tematu budowy brakujących stacji można byłoby powrócić, gdyby pojawiły się jakieś dodatkowe środki czy źródła finansowania.
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Metro: Nowe, szklane wejście na Świętokrzyskiej otwarte

Komunikacja

Metro: Nowe, szklane wejście na Świętokrzyskiej otwarte

inf. pras. UM Warszawa 23 sierpnia 2023

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Mobilność

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Metro: Nowe, szklane wejście na Świętokrzyskiej otwarte

Komunikacja

Metro: Nowe, szklane wejście na Świętokrzyskiej otwarte

inf. pras. UM Warszawa 23 sierpnia 2023

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Mobilność

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5