Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro: Brakujące stacje nie powstaną?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-05-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Metro: Brakujące stacje nie powstaną?
fot. Wistula, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Pojawiają się opinie, że nie można mówić o I linii metra jako o inwestycji skończonej – to za sprawą stacji A-12 Plac Konstytucji i A-16 Muranów, których budowę zaniechano jeszcze pod koniec lat 80. Jakie są perspektywy na realizację wspomnianych przystanków?

Decyzję o zaniechaniu budowy „w pierwszej kolejności” stacji A-12 Plac Konstytucji o A-16 Muranów podjęto w 1989 r. Jak się okazało – nie tylko w pierwszej kolejności, ale także na znacznie dłuższy okres. Pamiątką po brakujących przystankach jest luka w numeracji – Politechnika nosi oznaczenie A-11, podczas gdy kolejna stacja Centrum to A-13. Podobnie jest z Muranowem – stacja A-15 Ratusz sąsiaduje z A-17 Dworzec Gdański.

Stacja Plac Konstytucji miałaby się znaleźć w ciągu Marszałkowskiej po północnej stronie placu. Natomiast Muranów zaplanowano pod ulicą Andersa na północ od Anielewicza i Świętojerskiej. Dzięki tym stacjom pasażerowie mieliby w centrum do pokonania nie więcej niż 400 m do najbliższego wejścia do metra. Obecnie znajdują się tutaj jedne z dłuższych odcinków międzystacyjnych – odległość pomiędzy osiami peronów stacji metra Politechnika i Centrum wynosi 1450 m, a pomiędzy Ratuszem i Dworcem Gdańskim – 1534 m. Tymczasem średnia dla warszawskiego metra wynosi ok. 1083 m.


źródło: metro.waw.pl

Co jakiś czas w różnych kręgach wypływa kwestia budowy wspomnianych przystanków. W 2006 r. wydano nawet decyzje o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, a w 2007 r. zakończono prace nad raportem środowiskowym i uzyskano decyzję środowiskową (która już straciła ważność). Od tamtej pory niewiele się dzieje.

– Nie planujemy budowy tych stacji. I linia już teraz świetnie się sprawdza. Okolice tych przystanków są świetnie skomunikowane innymi środkami transportu – mówi Bartosz Milczarczyk, rzecznik prasowy Urzędu Miasta. Jak czytamy w odpowiedzi na interpelację radnego Jarosława Krajewskiego, podpisaną przez wiceprezydenta Jacka Wojciechowicza, wieloletnia prognoza finansowa do 2042 r. „nie przewiduje środków na realizację powyższych stacji”.


źródło: „Założenia techniczno – ekonomiczne budowy I linii metra w Warszawie”, Metroprojekt Wrzesień 1975 r.

Budowa tych stacji wiązałaby się ze sporymi wydatkami, ale też utrudnieniami w ruchu. – To duże i drogie inwestycje. Skupiamy się na II linii – nie tylko na centralnym odcinku, ale też 3+3 (przedłużenie po trzy stacje w każdą stronę) i grande finale w postaci końcowych odcinków – mówi Milczarczyk. Jak dodaje, do tematu budowy brakujących stacji można byłoby powrócić, gdyby pojawiły się jakieś dodatkowe środki czy źródła finansowania.
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Alstom z kolejnym kontraktem na autonomiczne pociągi w Paryżu

Komunikacja

Alstom z kolejnym kontraktem na autonomiczne pociągi w Paryżu

Jakub Rösler 12 października 2021

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

Przestrzeń

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

inf. pras oprac. JM 08 października 2021

Pekin: Metro ograniczy kontrole dla wybranych

Prawo & Finanse

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Alstom z kolejnym kontraktem na autonomiczne pociągi w Paryżu

Komunikacja

Alstom z kolejnym kontraktem na autonomiczne pociągi w Paryżu

Jakub Rösler 12 października 2021

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

Przestrzeń

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

inf. pras oprac. JM 08 października 2021

Pekin: Metro ograniczy kontrole dla wybranych

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5