Rozbudowa II linii nie zwalnia ani na chwilę. Ale budowa metra to nie tylko stacje i tunele. To również wiele ważnych i skomplikowanych systemów, dzięki którym metro można eksploatować wydajnie i bezpiecznie. Jednym z takich systemów jest wentylacja. Wykonawca wschodniego odcinka właśnie zainstalował ogromne wentylatory, które będą zapewniać odpowiednią cyrkulację powietrza na stacji Trocka. W sumie na rozbudowywanych odcinkach pojawią się 22 takie urządzenia.
Obecnie na centralnym odcinku znajdują się 34 wentylatory, po rozbudowie odcinków na Targówek i Wolę liczba ta zwiększy się do 56. Gdyby zaprząc je wszystkie do pompowania np. balonu – w ciągu minuty byłby on już wielkości największego warszawskiego apartamentowca Złota 44 (260 tys. metrów sześciennych kubatury). Po oddaniu odcinków 3+3 urządzenia te będą w stanie wymienić całkowicie powietrze na linii M2 w ciągu zaledwie 6 minut.
Pociągi jak tłokiNa co dzień jednak nie wszystkie wentylatory muszą pracować z tak dużą wydajnością. Poza wymianą powietrza, wentylatory odgrywają też istotną rolę w podniesieniu komfortu korzystania z metra. Pociągi poruszające się w tunelu pracują jak tłoki w strzykawce pchając i zasysając za sobą masy powietrza. Dopiero odpowiednie gospodarowanie – odprowadzanie i wtłaczanie powietrza za pomocą czerpnio-wyrzutni (gdzie wentylatory odgrywają kluczową rolę) pozwala pasażerom komfortowo oczekiwać na pociąg stojąc na peronie i nie doświadczając mocnych przeciągów.
fot. MWChłodzenie tuneliWentylatory są też istotne ze względu na utrzymanie odpowiedniej temperatury w upalne dni. Ponieważ Metro Warszawskie nie jest wyposażone w klimatyzację strefy pasażerskiej, podstawowym sposobem na obniżenie temperatury jest nocne wietrzenie tunelu – czyli właśnie intensywna wymiana powietrza za pomocą czerpnio-wyrzutni.
Dwa metry średnicy
Wydajność pracy wentylatorów w warszawskim metrze waha się od ok 160 do 270 tysięcy metrów sześciennych na godzinę (kubatura zamku w Malborku to 250 tys. m3). Zależy głównie od średnicy wirników, które wynoszą od 160 centymetrów, do ponad dwóch metrów. W sumie w całej sieci metra znajduje się 119 tego typu urządzeń.