Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metram, czyli projekt mapy transportu szynowego w Warszawie

Dalej Wstecz
Autor:

Justyna Urbaniak

Data publikacji:
2014-09-07 08:55
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Metram, czyli projekt mapy transportu szynowego w Warszawie
projekt mapy warszawskiego transportu szynowegoźródło: futuwawa.pl/Mariusz Różycki
To tylko projekt, choć zaskakuje swoją spójnością, przejrzystością i gdyby coś takiego powstało w Warszawie, wszystkim korzystającym z tutejszej komunikacji miejskiej żyłoby się lepiej. Jak argumentuje jego autor, Mariusz Różycki, obecnie zintegrowanie środków transportowych w Warszawie jest jednym z ważniejszych zadań. Co z tego, skoro system tramwajowy w mieście korzysta z własnego schematu, kompletnie niespójnego z tym, co proponuje metro?

„Produkt ikonograficzny” Metram, został zaproponowany przez grafika Mariusza Różyckiego, który specjalizuje się w ikonografice. Na swoim koncie ma m.in. projekt typografii na fryzie budynku Biblioteki Uniwersyteckiej w stolicy.

Justyna Urbaniak, Transport-Publiczny.pl: Skąd pomysł na stworzenie takiego „produktu ikonograficznego” Czy obecna ikonografika jest nieczytelna?

Mariusz Różycki, autor ikonografiki Metram: Kilka razy myślałem o zrobieniu alternatywnej mapy komunikacji szynowej dla Warszawy, bardziej przemyślanej niż te, które widziałem. W końcu zdecydowałem się na zrobienie mapy po przeczytaniu artykułu w Gazecie Wyborczej pod tytułem ''12 linii metra w Warszawie. Niezwykły projekt grafika Bartosza Różalskiego''. Podpis pod mapką grafika brzmi: ''Niestety, to nie jest nawet plan inwestycyjny na najbliższe 100 lat, tylko wizja artystyczna grafika. Ale za to jak przyjemnie się ją ogląda''. Pomyślałem sobie, że można już urzeczywistnić ''daleką przyszłość'' Różalskiego, ale inaczej i po swojemu - nie tylko przyjemnie by się moją mapę oglądało, ale również byłby z niej pożytek funkcjonalny dla podróżujących. W taki sposób powstała koncepcja ,,Metram''.


Projekt Mariusza Różyckiego

W Warszawie spójna tożsamość wizualna wydaje się być niemożliwa do realizacji choćby ze względu na fakt, iż miasto nie zadbało o odpowiednie umowy (np. z twórcą koncepcji wizualnej przy I linii metra, gdzie prawa autorskie są w rękach autora, nie miasta, w związku z czym dokonywanie wszelkich zmian jest bardzo trudne). Pański projekt jest w związku z powyższym propozycją możliwą do zrealizowania?

- Tak, ,,Metram" jest realną propozycją, stopniowo na pewno możliwą do zrealizowania.

Prawa autorskie o których mowa nie obejmują systemu tramwajowego ani autobusowego. Na początku przynajmniej, nowa tożsamość wizualna ,,Metram", ZTM mogłaby wprowadzić etapami, szeroko rozpowszechniać w tramwajach, autobusach, na przystankach, dworcach, online, przy wejściach/wyjściach stacji metra, itd.

Dzieło Ryszarda Bojera, który jest autorem obecnej identyfikacji wizualnej, jest ograniczone bo nie wzięto pod uwagę integracji wszystkich systemów transportowych - istotne jest to, że ludzie nie podróżują wyłącznie metrem po mieście. Prawa autorskie mapy przede wszystkim powinny być przeniesione na rzecz miasta. Tożsamość wizualna ,,Metram" z pewnością zyskałaby dużą aprobatę wśród podróżujących tramwajem i autobusem, wynikiem czego byłby nacisk na władze miasta, aby problem praw autorskich metra w końcu rozwiązać - tam, gdzie jest wola, istnieje sposób, a mapa Bojera nie cieszy się zbyt wielkim poważaniem.

W maju tego roku zmarł Massimo Vignelli, autor podobnej ikonografiki w NYC. Czy Warszawa ma w ogóle szansę, by jak NYC cieszyć się jasną, klarowną i spójną ikonografiką, ułatwiającą poruszanie się po mieście?

- Geometrycznie zorganizowany układ ulic Manhattanu nie pokrywał się z schematem Vignelliego - odbiegał on trochę za daleko od prawdziwej geografii Nowego Jorku. Nowojorczykom nie podobała się rozbieżność w schemacie, więc przekonali władze miasta do wymiany schematu. Tym niemniej, pozostaje on ikoną miasta ze względu na rozpoznawalność graficzną. W Warszawie nie ma takiego podporządkowanego układu ulic, a więc na mapie komunikacji szynowej, geograficzne anomalie można łatwiej zaakceptować.

Mamy obecnie tylko jedną linię metra, na ukończeniu jest druga. Czy w związku z tym tworzenie spójnej ikonografiki ma w ogóle sens? Jak powinna wyglądać taka ikonografika, żeby była czytelna dla mieszkańców?

- Ale mamy jeszcze tramwaj, który przez władze naszego miasta niesłusznie postrzegany jest jako ''uboga siostra'' metra, choć w zasadzie to wciąż jedno i to samo. Warszawa, w porównaniu do bardziej rozwiniętych funkcjonalnie miast, jest postrzegana przez wielu jej mieszkańców jako regresywne miasto. Często pojawiają się pogardliwe komentarze typu: '"mapę linii metra warszawskiego mogliby rozdawać na promocyjnych długopisach''. Przecież podobnie można by powiedzieć o mapie londyńskich linii tramwajowych. Je również można by rozdawać na długopisach, bo jest tam tylko jeden odcinek. Tramwaj staje się coraz bardziej docenionym rodzajem transportu na świecie. Trzecia linia metra pozostaje marzeniem warszawiaków natomiast na Manhattanie linia tramwajowa jest wciąż marzeniem Nowojorczyków.

Warszawa ma szansę cieszyć się jasną, klarowną i spójną infografiką, ułatwiającą poruszanie się po mieście. Ale nie zapomnijmy, że identyfikacja wizualna powinna też być oryginalna i odróżniać się w detalach od innych systemów znanych na świecie oraz być graficznie łatwo rozpoznawalna. Skala sukcesu takiego przedsięwzięcie zależy nie tylko od władz miasta i projektanta, ale od samych mieszkańców.

Podsumowując słowami Vignielliego ''W miastach, to właśnie wygląd mapy metra jest obrazem, na który najczęściej patrzą turyści. Jest prawdziwą ikoną miasta''.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Informacja na Rondzie Mogilskim w Krakowie do poprawy

Przestrzeń

Informacja na Rondzie Mogilskim w Krakowie do poprawy

Dominik Lebda 06 maja 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5