Za kilka tygodni w Jaworze zostanie wbita pierwsza łopata na budowie fabryki silników Mersedesa. Pierwsze produkty wyjadą z niej w 2019 r. Rok wcześniej niemiecki koncern ruszy z seryjną produkcją autobusów elektrycznych, a cześć z nich zapewne trafi do Polski – zapowiedział Mercedes podczas odbywających się w Nadarzynie targów Warsaw Bus 2017.
Mercedes podsumował 2016 r. Pochwalił się, ze w segmencie pojazdów powyżej 8 ton zgarnął blisko 30 proc. rynku. W większości były to autokary turystyczne, ale w tej liczbie jest też prawie 120 autobusów miejskich, które trafiły do Mobilisu (64 Conecto dla Warszawy i Krakowa), Warbusa (33 Conecto do Lublina) i ZKM Gdańsk (21 Citaro).
Producent w tym roku spodziewa się utrzymania tego poziomu. Od początku roku dostarczył juz autobusy do Bydgoszczy i Sosnowca, co było wynikiem wygranych zeszłorocznych przetargów. W Jaworze rusza budowa fabryki silników, zarówno dieslowskich, jak i benzynowych, która ma zacząć pracować za dwa lata. Firma intensywnie testuje też zaprezentowany jesienią nowy autobus Mercedes-Benz Conecto. Jednak jego wersja przegubowa, którą miały już od jakiegoś czasu testować MZA Warszawa, na razie nie jeździ. Stołeczny przewoźnik poprosił o dostosowanie części systemów do własnych potrzeb (chodzi m.in. o otwieranie i zamykanie drzwi) i autobus trafi do miasta dopiero za 2-3 miesiące.
Koncern skupia się w tym momencie na czterech ścieżkach rozwoju: autonomiczne autobusy, dalszy rozwój silników spalinowych, cyfrowa łączność w pojazdach, a także elektromobilność – wymieniał prezes EvoBus Polska, czyli tutejszego dystrybutora autobusów Mercedes i Setra, Antonio Cavotta. – Na te cztery cele tylko w tym roku wydamy 600 mln euro – dodał.
W przyszłym roku ruszy seryjna produkcja autobusów elektrycznych pod marką Mercedesa. Te cześć rynku koncern do tej pory zaniedbywał, ale teraz nadrabia opóźnienie i zbiera doświadczenie. Szczególnie jeśli chodzi o infrastrukturę do ładowania. Kilka tygodni temu Mercedes stal się głównym inwestorem w amerykańskiej firmie ChargePoint, która opracowuje technologie w tym zakresie. Cavotta zaznaczył też, ze ważnym elementem działania elektromobilnych flot są stałe magazyny energii.
– Rozwijamy autobusy elektryczne, ale już myślimy o pojazdach napędzanych ogniwami wodorowymi – zaznacza Adam Kępiński, dyrektor działu sprzedaży autobusów miejskich w EvoBusie. – Nie wiemy jak ta technologia się rozwinie, ale działamy dwutorowo – zaznaczył.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.