Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Mazowsze: Jak walczyć ze smogiem na poziomie gminy?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-03-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Mazowsze: Jak walczyć ze smogiem na poziomie gminy?
fot. MJ
Niektóre samorządy gmin nie radzą sobie z ochroną powietrza na swoim obszarze. Część z nich nie widzi nawet takiej potrzeby. Tymczasem dzięki dostępnym mechanizmom finansowym i edukacyjnym zmiana na lepsze leży w zasięgu ich możliwości – powiedział podczas Kongresu Czystego Powietrza dyrektor Departamentu Gospodarki Odpadami, Emisji i Pozwoleń Zintegrowanych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego Marcin Podgórski.

W ocenie Podgórskiego nawet najlepiej przygotowane strategie, plany i programy nie rozwiążą problemów związanych z jakością powietrza, jeśli nie będą konsekwentnie realizowane i uzupełniane o akty prawa lokalnego. Te ostatnie muszą brać pod uwagę specyfikę poszczególnych regionów. – Najważniejsze są działania w miejscu, gdzie problem występuje – podkreślił przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego. Stąd znaczenie współdziałania z urzędami gmin, od których samorząd województwa otrzymuje sygnały zwrotne.

Nie wszyscy rozumieją zagrożenie

Pierwszym problemem, o którym wspomniał prelegent, są poważne rozbieżności w poziomie wiedzy urzędników. – U wielu jest on wysoki, ale u innych – często znikomy. Niektórzy w ogóle kwestionują fakt złej jakości powietrza! Koncentrują się wobec tego na tworzeniu uzasadnienia dla niepodejmowania żadnych działań naprawczych – ubolewał. Wiele do życzenia pozostawia też organizacja pracy w urzędach gmin: 39% urzędników, którzy nadesłali opinie do UMWM, uważa, że przepływ informacji między poszczególnymi komórkami jest niewystarczający. – Największy problem to jednak brak potencjału organizacyjnego. Kadr jest za mało w stosunku do zadań – stwierdził Podgórski.

Wdrażanie Programu Ochrony Powietrza należy zacząć od zapoznania się z diagnozą – rocznymi ocenami jakości powietrza. Na ich podstawie należy sformułować cel do osiągnięcia. Umożliwi to zupełnie inny sposób komunikowania się z mieszkańcami – a bez ich zaangażowania niczego nie uda się osiągnąć. – Wojewódzki program z września ubiegłego roku jest maksymalnie uproszczony. Zawiera mało działań naprawczych, ale część z nich można realizować jednocześnie – zaznaczył przedstawiciel UMWM.

Kolejnym krokiem powinna być inwentaryzacja źródeł ciepła w budynkach. Większość gmin już do niej przystąpiła, pozostałe muszą zakończyć ją do końca roku. Istnieje kilka metod, które można zastosować (jednym z nich jest zlecenie jej firmie zewnętrznej). Zdaniem Podgórskiego połowa koniecznej pracy jest możliwa do wykonania zza biurka. – Kluczem do zachęcenia mieszkańców i przełamania ich nieufności jest kampania informacyjna – podkreślił mówca.

Jak przekonać mieszkańców?

Najważniejszym etapem jest oczywiście sama wymiana urządzeń grzewczych. – Po porównaniu danych z programu i inwentaryzacji należy stworzyć plan działania, przeanalizować dostępne narzędzia finansowe i wybrać te najlepiej dopasowane do specyfiki miejsca, także pod względem społeczno-ekonomicznym. Głównymi argumentami w rozmowach z mieszkańcami powinny być: zdrowie, komfort i długość życia. Trzeba jednak przypominać też o obowiązujących zakazach – radził przedstawiciel samorządu wojewódzkiego. Realizacja celu musi być monitorowana przez cały czas. Wkrótce będzie można posiłkować się w tym danymi z Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. – Programy można łączyć. Spójność i równoległe realizowanie pozostałych działań naprawczych z pewnością przyspieszy tempo – zapewnił Podgórski.

Działaniem uzupełniającym może być zwiększanie powierzchni zieleni. Taki obowiązek wyznaczono jednak na Mazowszu w przypadku zaledwie kilku samorządów. – Na początku konieczna jest analiza możliwości. Potem trzeba przygotować projekt nasadzeń i narzędzia wsparcia. Projekty mają nie wymagać intensywnej pielęgnacji. Z drugiej strony, by zwiększyć intensywność działania, można sadzić drzewa np. wzdłuż głównych dróg. Warto też zwrócić uwagę na nietypowe powierzchnie, takie jak ściany i dachy budynków lub wiat przystankowych. Ograniczenie wtórnej emisji pyłów można za to osiągnąć głównie poprzez czyszczenie ulic na mokro.

Zdaniem Podgórskiego mieszkańcy często nie podejmują inicjatywy z powodu braku wiedzy. – Świadomość ekologiczna rośnie w społeczeństwie zbyt powoli. Dotychczasowe akcje edukacyjne były zbyt ogólne – nie wybrano odpowiedniej grupy docelowej. Trzeba skoncentrować się na tych użytkownikach złej jakości urządzeń grzewczych, którzy mogą decydować o ich wymianie. Należy dobierać działania do odbiorców, przeprowadzać warsztaty, zapraszać ekspertów i lokalne autorytety, współpracować z organizacjami ekologicznymi – przekonywał prelegent. Jak dodał, powinno się kłaść przy tym szczególny nacisk na promowanie odnawialnych źródeł energii.

Zmiany w PIT zmniejszyły dochody gmin

Nie sposób egzekwować przestrzegania przepisów bez prowadzenia kontroli. – Przygotujmy procedury i formularze. Racjonalizujmy działania poprzez ich łączenie. Kontrolerów trzeba odpowiednio przeszkolić, a w okresie grzewczym – intensyfikować kontrolę – radził Podgórski. Kontrole powinny mieć charakter zarówno planowy, jak i interwencyjny.

Podstawowym dostępnym w województwie narzędziem finansowym jest Mazowiecki Instrument Wsparcia Ochrony Powietrza i Mikroklimatu. – Zachęcam jednak do szukania też innych środków. Nabór wniosków jest prowadzony także w formie otwartych konkursów ofert. Dofinansowujemy też podnoszenie kwalifikacji urzędników – poinformował mówca. Jedną z barier są jednak skutki obniżenia stawek PIT. – Źle oddziałuje ono na finanse samorządów. Być może należałoby zrekompensować go gminom poprzez podniesienie ich udziału z 40 do 50%? – zastanawiał się Podgórski.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Walka ze smogiem: Potrzeba dobrego prawa i dużych pieniędzy

Prawo & Finanse

Samorządy: Ochrona klimatu? Rząd nie pomaga, lecz przeszkadza

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Ciechanów: Czyste powietrze wymaga kompleksowych działań

Prawo & Finanse

Ciechanów: Czyste powietrze wymaga kompleksowych działań

Roman Czubiński 21 marca 2021

Piłat: Wyrzućmy stare Diesle z miast

Prawo & Finanse

Piłat: Wyrzućmy stare Diesle z miast

Roman Czubiński 20 marca 2021

Pozostałe z wątku:

Walka ze smogiem: Potrzeba dobrego prawa i dużych pieniędzy

Prawo & Finanse

Samorządy: Ochrona klimatu? Rząd nie pomaga, lecz przeszkadza

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Ciechanów: Czyste powietrze wymaga kompleksowych działań

Prawo & Finanse

Ciechanów: Czyste powietrze wymaga kompleksowych działań

Roman Czubiński 21 marca 2021

Piłat: Wyrzućmy stare Diesle z miast

Prawo & Finanse

Piłat: Wyrzućmy stare Diesle z miast

Roman Czubiński 20 marca 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5