Partner serwisu
Mobilność

Mazowieckie zaprojektuje europejskie szlaki rowerowe

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
26-01-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

Mazowsze robi przymiarki do stworzenia koncepcji dla wytyczenia europejskich szlaków rowerowych, które mają przebiegać przez województwo mazowieckie. Udało się znaleźć projektantów dla dwóch tras, a dla kolejnych dwóch – o długości ok. 200 km każda – ponowiono procedurę przetargową.

Mazowieckie Biuro Planowania Regionalnego w Warszawie, jednostka samorządu województwa mazowieckiego, która przygotowuje plany zagospodarowania przestrzennego i strategie rozwoju w ramach polityki regionalnej, właśnie rozpisała przetarg na opracowanie koncepcji programowych budowy dwóch tras rowerowych w ramach europejskiego programu EuroVelo. W poprzednim przetargu nie udało się wyłonić wykonawcy. Trasy wpisane są do dokumentów strategicznych województwa mazowieckiego do realizacji w perspektywie do 2030 roku.

Międzynarodowe szlaki przez Warszawę

EuroVelo to system szlaków tworzących sieć rowerową biegnącą przez całą Europę. Docelową długość całkowitą tego przedsięwzięcia określa się na 90 tys. kilometrów. Dotychczas udało się stworzyć ok. połowę tych międzynarodowych tras. Część z nich przebiega także przez Polskę, a realizacja projektu spoczywa na barkach samorządów i organizacji pozarządowych. Realizacja systemu EuroVelo jest dofinansowana z funduszy europejskich i ma zachęcać do turystyki rowerowej. Międzynarodowe szlaki łączą europejskie stolice i tworzą tematyczne trasy, dzięki którym można zwiedzać zabytki i poznać historię odwiedzanych terenów. Cechą charakterystyczną tras jest międzynarodowy standard oznaczeń.

Zamówienie podzielone jest na dwie części w zależności od szlaku. Zamawiający chce opracować trasę EuroVelo 2, zwaną Szlakiem Stolic. Ten międzynarodowy szlak o długości 5,5 tys. km przebiega od Galway w Irlandii do Moskwy w Rosji. Przechodzi przez siedem państw: Irlandię, Anglię, Holandię, Niemcy, Polskę, Białoruś i Rosję. Mazowsze chce opracować koncepcję dla odcinka rozpoczynającego się z Warszawy do granicy województwa lubelskiego, co łącznie daje 205 km. Wskazano wstępnie, że trasa ma zostać poprowadzona wzdłuż linii kolejowej Warszawa-Białystok, wałami Bugu i drogami lokalnymi.

Druga część dotyczy opracowania koncepcji dla trasy EuroVelo 11, zwaną Bestią Wschodu. Jej długość określa się na ok. 6,7 tys. km. Rozciąga się od północno-wschodniego krańca Norwegii aż do słonecznej Grecji. Jak opisują to pomysłodawcy, EuroVelo 11 poprowadzi rowerzystów przez sześć niezwykle różnych stolic: modne Helsinki, urokliwe Wilno, warszawskie „Miasto Feniks”, „Białe Miasto” Belgrad, ekscytujące Skopje i starożytne Ateny. Mazowsze ma za zadanie opracować koncepcję dla trasy o długości 175 km od Warszawy do granicy województwa podlaskiego. Trasa ma zostać prowadzona wzdłuż Kanału Żerańskiego, wzdłuż drogi krajowej nr 61, rzeki Narwi i drogami lokalnymi.

Przed Mazowszem ustalenie dokładnego przebiegu

Zadaniem firmy projektowej dla każdej części będzie ustalenie ostatecznego przebiegu trasy rowerowej i zakresu inwestycji i koniecznych do przeprowadzenia robót budowlanych. Planiści przedstawią rozwiązania techniczne i opracują szacunkowe koszty wytyczenia szlaku. Obowiązkiem wykonawcy będzie także pozyskanie opinii, uzgodnień i decyzji oraz opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego.

Wytypowana trasa pod ścieżkę rowerową ma się charakteryzować możliwie bezkolizyjnym przebiegiem oraz zapewniać dostęp do centrów głównych miejscowości przez które przebiega. Ma w maksymalnym stopniu wykorzystać istniejące obwałowania rzek i tereny wzdłuż torów kolejowych, a w minimalnym stopniu drogi wyższych klas. Docelową nawierzchnią dla całej trasy ma być nawierzchnia asfaltowa, jednak w przypadku, gdy trasa będzie przebiegać przez lasy, rezerwaty lub parki narodowe dopuszcza się opracowanie nawierzchni naturalnej z kruszyw stabilizowanych mechanicznie.

Termin składania ofert wyznaczono do 4 marca. Wybór firmy projektowej poprzedzi analiza kryterium cenowego (60 proc.) oraz dwóch parametrów jakościowych – doświadczenia zawodowego projektanta w specjalności inżynieryjnej drogowej (20 proc.) oraz terminu wykonania zamówienia (20 proc.). Przy tym ostatnim parametrze zamawiający przyzna maksymalną liczbę punktów za termin nie przekraczający 365 dni.

Inne trasy rowerowe w strategii Mazowsza

Mazowsze już pod koniec 2023 roku rozpoczęło poszukiwania projektantów dla tras EuroVelo oraz ścieżek wojewódzkich przebiegających przez teren województwa. Udało się dotychczas znaleźć wykonawców dla dwóch z czterech części zamówienia.

W ramach jednego zamówienia planiści pochylą się nad wytyczeniem szlaku EuroVelo 2 od zachodniej granicy warszawskiego obszaru metropolitalnego (tworzy go Warszawa oraz 9 przyległych powiatów) do centrum stolicy oraz EuroVelo 11 od centrum Warszawy do południowej granicy obszaru metropolitalnego oraz przez teren Kozienic, Radomia i do granicy województwa świętokrzyskiego. Oba szlaki mają zostać poprowadzone wałami Wisły oraz drogami lokalnymi lub wojewódzkimi. Ta część zamówienia dotyczy tras o łącznej długości 200 km. Szlaki mają także stanowić fragmenty trasy rowerowej Blue Valley. Opracowanie dokumentacji ma kosztować 3,6 mln zł.

Druga część zamówienia, dla którego udało się znaleźć wykonawcę koncepcji, dotyczy czterech tras wojewódzkich – ciechanowskiej (Nowy Dwór Mazowiecki – granica woj. Warmińsko-mazurskiego), żyrardowskiej (Warszawa – granica woj. łódzkiego), siedleckiej (Warszawa –granica woj. lubelskiego) oraz stołecznego odcinka trasy radomskiej ( Warszawa – Piaseczno – Gassy). Ścieżki mają być poprowadzone wzdłuż linii kolejowych (Nowy Dwór Mazowiecki – Mława, Warszawa – Żyrardów, Warszawa – Siedlce, Warszawa Radom) oraz przez drogi lokalne. Daje to łącznie sieć o długości 345 km. Opracowanie dokumentacji dla tej części ma kosztować 2,3 mln zł. Szansę na zaplanowanie koncepcji dla obu części zamówienia ma Infra – Centrum Doradztwa z Warszawy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wrocław. Remont mostów Uniwersyteckich. Nowa droga dla pieszych i rowerzystów

Przestrzeń

Wrocław. Remont mostów Uniwersyteckich. Nowa droga dla pieszych i rowerzystów

Bartosz Chochołowski, wroclaw.pl 26 stycznia 2024

Gdynia chce projektować dalszą część buspasa po ul. Wiśniewskiego

Komunikacja

Na Pomorzu powstanie 670 km Eurovelo do 2020 r.

Komunikacja

W Małopolsce budują drogi dla rowerowych długodystansowców

Przestrzeń

Zobacz również:

Wrocław. Remont mostów Uniwersyteckich. Nowa droga dla pieszych i rowerzystów

Przestrzeń

Wrocław. Remont mostów Uniwersyteckich. Nowa droga dla pieszych i rowerzystów

Bartosz Chochołowski, wroclaw.pl 26 stycznia 2024

Gdynia chce projektować dalszą część buspasa po ul. Wiśniewskiego

Komunikacja

Na Pomorzu powstanie 670 km Eurovelo do 2020 r.

Komunikacja

W Małopolsce budują drogi dla rowerowych długodystansowców

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5