Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Mobilność

EuroVelo wzmacnia Transeuropejską Sieć Transportową. Blisko 10 tys. km wspólnych tras

Dalej Wstecz
Autor:

Rafał Dybiński

Data publikacji:
2020-11-04 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

EuroVelo wzmacnia Transeuropejską Sieć Transportową. Blisko 10 tys. km wspólnych tras
Fot. PKP SA
Europejska Federacja Cyklistów (ECF) zidentyfikowała aż 7861 lokalizacji w całej Europie, w których trasy rowerowe EuroVelo przebiegają wzdłuż lub w poprzek dróg, linii kolejowych lub wodnych szlaków śródlądowych, tworzących Transeuropejską Sieć Transportową (TEN-T). Całkowita długość odcinków, na których trasy EuroVelo pokrywają się z trasami TEN-T, wynosi prawie 10 tys. km.

Transeuropejską Sieć Transportową (TEN-T) jest częścią polityki Unii Europejskiej ukierunkowanej na rozwój sieci linii kolejowych, dróg i śródlądowych szlaków wodnych. Odniesienie do tras EuroVelo po raz pierwszy uwzględniono w 2014 roku w następstwie kampanii przeprowadzonej przez ECF. Potencjał integracji ruchu rowerowego ze wszystkimi projektami infrastrukturalnymi TEN-T pokazuje połączenie sieci EuroVelo z drogami, kolejami oraz śródlądowymi szlakami wodnymi.



Na obszarze Wielkiej Brytanii oraz Starego Kontynentu istnieją 2652 lokalizacje, w których trasy EuroVelo biegną wzdłuż lub w poprzek dróg TEN-T. Łączna długość odcinków pokrywających się w przypadku obu sieci wynosi 3337 km. Dotyczy to głównie mostów i prowadzących do nich dróg, ale również wąskich dolin górskich, linii brzegowych czy dróg prowadzących do przejść granicznych.

W przypadku sieci kolejowej nakłada się 1901 km odcinków z trasami rowerowymi oraz 3336 lokalizacji. W przypadku natomiast śródlądowych szlaków wodnych TEN-T istnieje 1873 wspólnych lokalizacji, a także aż 4688 km wspólnych odcinków z cyklotrasami. To akurat dziwić nie może, bowiem sieci EuroVelo przebiegają wzdłuż takich rzek jak Ren czy Dunaj. Łącznie odcinki pokrywające się z TEN-T stanowią ponad 10 proc. tras Euro Velo.



Autorzy analizy zaznaczają, że przyjęli zasadę, obejmującą maksymalną odległość 100 metrów między sieciami w przypadku dróg i kolei oraz 500 metrów w przypadku wodnych szlaków. Możliwości i potrzeba włączenia infrastruktury rowerowej do projektów TEN-T są jednak znacznie większe niż przedstawione wyżej liczby. Niektóre długie odcinki EuroVelo w Rumunii czy Bułgarii znajdują się bowiem w odległości kilku km od Dunaju, ponieważ bliżej rzeki nie ma żadnych torów ani dróg. Nadchodząca rewizja wytycznych TEN-T i ECF ma na celu jeszcze lepszą integracje ruchu rowerowego w transeuropejskich sieciach i projektach.

Dwa główne postulaty ECF dotyczą uznania tras EuroVelo za pełnoprawną sieć TEN-T oraz integracji ruchu rowerowego w innych projektach TEN-T. Oznacza to, że na przykład w przypadki modernizacji linii kolejowej należy ocenić potencjał ruchu rowerowego wzdłuż i w poprzek linii. Kluczowe elementy, takie jak mosty i tunele, powinny zostać włączone do zintegrowanego projektu.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Pierwszy krok do połączenia międzynarodowych tras rowerowych na Pomorzu

Komunikacja

Pierwszy krok do połączenia międzynarodowych tras rowerowych na Pomorzu

Aleksandra Chalińska, UMWP 26 lutego 2018

Na Pomorzu powstanie 670 km Eurovelo do 2020 r.

Komunikacja

Na Pomorzu powstanie 670 km Eurovelo do 2020 r.

jd/inf. pras. 22 marca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5