Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Lublin planuje kupno kolejnych trolejbusów i rozbudowę ich sieci

Dalej Wstecz
Autor:

Agnieszka Serbeńska

Data publikacji:
2015-11-13 15:21
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Lublin planuje kupno kolejnych trolejbusów i rozbudowę ich sieci
fot. Szater/lic. CC BY SA 3.0trolejbus w Lublinie
Mieszkańcy Lublina kojarzą trolejbusy niemal od zawsze. Wpisały się one w układ komunikacyjny miasta i w jego pejzaż. Po pewnych ograniczeniach w ich funkcjonowaniu pod koniec ubiegłego stulecia i pojawiających się głosach zwątpienia w sens tej komunikacji, dość szybko odzyskały swoją rolę w lubelskim transporcie publicznym. W tej chwili trolejbusy w Lublinie przeżywają renesans.

Lublin jest jednym z trzech miast w Polsce, obok Gdyni i Tychów, w których jeżdżą trolejbusy. Na miejskie ulice wyjechały 21 lipca 1953 r. – Osiągnęliśmy wysoką jakość tej komunikacji – ocenia obecny stan Sławomir Podsiadły, zastępca dyrektora ds. Przewozów w Zarządzie Transportu Miejskiego w Lublinie. W ostatnich latach powstało 26 km trakcji trolejbusowej, a na szlaki wyjechało 70 nowych trolejbusów, w tym 12 przegubowych.

Trolejbusy kursują przede wszystkim na liniach przebiegających przez centralne obszary miasta. I tam też sprawdzają się pojazdy przegubowe. Na tych trasach podróżuje bowiem najwięcej pasażerów i ich liczba stale rośnie. – Przed zastosowaniem pojazdów przegubowych często dochodziło do nerwowych sytuacji w przeładowanych pojazdach, a do ZTM wpływały liczne skargi na warunki podróżowania – przypomina w rozmowie z Transportem–Publicznym.pl Sławomir Podsiadły.

Trolejbusowe argumenty

– Koszty eksploatacji trolejbusu i autobusu, przy podobnym obciążeniu pracą przewozową, są zbliżone. Ekonomiczne przesłanki więc w żaden sposób nie są argumentem za którymś z rodzajów pojazdów. Za trolejbusami przemawiają inne ich walory, głównie ekologiczne – zaznacza Sławomir Podsiadły. Przede wszystkim nie emitują zanieczyszczeń do powietrza, co jest dość istotne w zatłoczonym centrum. Ponadto są zdecydowanie cichsze. Napęd elektryczny w porównaniu do spalinowego emituje nawet do 15 dB hałasu mniej.

Trolejbus przemieszcza z porównywalną do autobusu prędkością. – Wcześniej był z tym problem. Skrzyżowania sieci trakcyjnych wymagały mechanicznego przestawiania zwrotnic przy minimalnej prędkości pojazdu; nie zachowanie takich warunków powodowało odłączanie pantografów i zmuszało kierowców do ponownego „ręcznego” podłączania trolejbusu do trakcji. W tej chwili skrzyżowania są zautomatyzowane; trolejbus ma zapisaną trasę w systemie, a system automatycznie przestawia zwrotnice – mówi Sławomir Podsiadły. Trolejbus kursuje więc bez zakłóceń i zbędnych zatrzymań.

– Każdy z nowych trolejbusów ma napęd alternatywny, czyli może się również poruszać bez prądu z trakcji. Pojazdy mają własne zasilanie bądź bateryjne, bądź z generatora spalinowego – podkreśla Sławomir Podsiadły. Alternatywne zasilanie zdało egzamin w trakcie intensywnych drogowych inwestycji. Skała tych robót spowodowała komunikacyjne perturbacje. Wprowadzono zamknięcia pewnych odcinków ulic i wytyczono objazdy. Trolejbusy swobodnie przejeżdżały wytyczonymi zastępczymi szlakami. – Dawniej w takich sytuacjach trolejbus stał w zajezdni. W nowym systemie pantografy opuszczają się automatycznie; kierowca nawet nie musi się zatrzymywać. Ponowne włączenie się do trakcji wygląda podobnie. Kierowca tylko podjeżdża pod określony punkt, w którym wpina pantografy – tłumaczy Sławomir Podsiadły.

Dzięki elektrycznemu napędowi – jak zauważa Sławomir Podsiadły – trolejbusy posiadają dobrą dynamikę jazdy i płynność ruchu. W przypadku Lublina miało to w przeszłości i ma obecnie niebagatelne znaczenie. Miasto jest położone na wzgórzach, a więc podjeżdżanie, szczególnie w okresach zimowych, bywa utrudnione.

Miasto stawia na elektryczną komunikację

Inwestycje w komunikację trolejbusową sfinansowano z unijnych środków – z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. W ramach projektu powstało 25 km trakcji dwukierunkowej i 1,4 km jednokierunkowej oraz system zasilania złożony z 9 podstacji trakcyjnych. Wybudowano też nowoczesną zajezdnię trolejbusową. A oprócz nowych pojazdów kupiono też 3 wozy techniczne. Ponadto w ramach projektu miasto zyskało 100 nowych autobusów.

Lublin planuje kolejne inwestycje komunikacyjne z unijnych środków perspektywy 2014-2020. Łącznie długość linii trolejbusowych ma sięgnąć ponad 60 km. – Planujemy kupno 50 trolejbusów oraz uzupełnienie brakujących odcinków trakcji i połączenie z siecią trolejbusową północnej części miasta – podkreśla Sławomir Podsiadły.

Miasto też planuje kupno kolejnych 80 autobusów, w tym rozważa pojazdy elektryczne. Opcję elektryczną autobusów uzasadnia rozwój trakcji trolejbusowej, która będzie przygotowywana również pod kątem możliwości ich ładowania. – Te pojazdy będą obsługiwać linie w centrum miasta i częściowo uzupełniać sieć trolejbusową – dodaje Sławomir Podsiadły. W decyzji o zakupie elektrobusów pojawia się jednak wątpliwość. – W tej chwili nikt nie jest w stanie odpowiedzieć nam jednoznacznie czy w trakcie mroźnej zimy wydajność baterii będzie na tyle dobra, by zapewnić sprawne kursowanie pojazdu – zauważa.

Buspasy przyspieszą kursowanie miejskiej komunikacji

Lublin wraz z inwestycjami w tabor i linie połączeń komunikacji miejskiej wykonał też projekty związane z infrastrukturą towarzyszącą. Przebudowano i wyremontowano przystanki, ustawiono nowe wiaty. Tworzony jest też system dynamicznej informacji pasażerskiej.

– Właśnie kończona jest budowa sytemu zarządzania ruchem. Będzie on testowany na przełomie roku. Mam nadzieję, że system przyspieszy pokonywanie przez autobusy i trolejbusy skrzyżowań i umożliwi poprawę punktualności – mówi Sławomir Podsiadły. – Jednak największą nadzieję, jako organizator transportu w mieście, pokładamy w systemie buspasów – dodaje. Będą one wyznaczane na budowanych i modernizowanych ciągach ulic, przede wszystkim na głównych drogach śródmieścia o największym zatłoczeniu. Powstanie około 16 km buspasów. Umożliwi to uruchomienie w przyszłości szybkich linii typu BRT (Bus Rapid Transit).

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Trolejbusowe szaleństwo Olsztyna

Komunikacja

Trolejbusowe szaleństwo Olsztyna

Martyn Janduła 06 marca 2016

Wielkie projekty transportowe Lublina

Komunikacja

Wielkie projekty transportowe Lublina

Rafał Jasiński 13 kwietnia 2015

Lubelskie trolejbusy w ogniu krytyki przedwyborczej

Komunikacja

Lubelskie trolejbusy w ogniu krytyki przedwyborczej

Witold Urbanowicz 13 maja 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5