Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Jaka przyszłość czeka lubelskie trolejbusy? Miasto nie planuje ofensywy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-06-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Jaka przyszłość czeka lubelskie trolejbusy? Miasto nie planuje ofensywy
fot, Maciej Mikulski
Lublin przyhamowuje z rozbudową sieci trolejbusowej. Tutejszy Zarząd Transportu Miejskiego zapowiada, że dobudowane zostaną jeszcze jedynie krótkie, brakujące fragmenty. To oznacza, że aktualny układ sieci trolejbusowej w Lublinie można uznać za docelowy.

Grzegorz Malec, dyrektor ZTM w Lublinie zapowiedział, że ewolucja tras trolejbusowych sprowadzi się do budowy około siedmiu kilometrów sieci. – Powstaną odcinki-uzupełnienia, które wcześniej wypadły z systemu – precyzuje Malec. Chodzi m.in. o ulicę Lubelskiego Lipca ’80 Wróblą czy Filaretów do pętli osiedle Widok. Miasto uzależnia jednak rozbudowę od uzyskania funduszy w nowej perspektywie unijnej. Monika Fisz, rzecznik prasowy lubelskiego ZTM dodaje, że „analizowane są dodatkowe rozwiązania, które byłyby korzystne”. W grę wchodzą krótkie fragmenty do pętli i węzłów komunikacyjnych w rejonach intensywnego rozwoju osiedli mieszkaniowych.

Od rozkwitu do…?

Przypomnijmy, że ostatnia znacząca rozbudowa systemu trolejbusowego w Lublinie miała miejsce w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013. Wówczas prawie podwojono długość sieci, która po realizacji zadania miała 60 kilometrów. Całkowita wartość projektu wyniosła ponad 520 milionów złotych, a poziom dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 340 milionów złotych. W zakresie zadania znalazła się także m.in. wymiana taboru trolejbusowego (70 nowych pojazdów). Aktualnie, lubelskie MPK, poza pojazdami historycznymi, dysponuje wyłącznie nowoczesnymi trolejbusami z niską podłogą. Tych jest 138 sztuk, z czego większość stanowią pojazdy firmy Solaris oraz zmontowane w tutejszej fabryce Ursusy.

Obecnie Lublin może pochwalić się drugim, co do długości sieci, systemem trolejbusowym w Polsce. Czy to miałoby się w przyszłości zmienić? – O likwidacji nie ma mowy – zapewnia prezydent miasta, Krzysztof Żuk. Trolejbusy pojawiły się w Lublinie w 1953 roku w odpowiedzi na kryzys paliwowy i początkowo miały być rozwiązaniem tymczasowym do momentu uruchomienia komunikacji tramwajowej. To jednak, pomimo powstania kilku koncepcji na przestrzeni lat, nie nastąpiło, a sieć przetrwała okres kryzysu, w którym trolejbusy w innych miastach likwidowano. Aktualnie w Lublinie funkcjonuje 12 dziennych linii trolejbusowych. Miasto, jako pierwsze w kraju po kilkunastoletniej przerwie, wprowadziło do eksploatacji trolejbusy przegubowe.

Elektryczny tabor to nie tylko trolejbusy


Lublin mocno stawia na rozwój transportu elektrycznego. Obok rozwoju sieci trolejbusowej, miasto inwestuje w elektrobusy. 2 czerwca 2021 roku lubelski ZTM podpisał umowę z firmą Solaris na dostawę siedmiu autobusów elektrycznych Urbino 18 electric. Zamówienie objęło także jedną pojedynczą i trzy podwójne ładowarki zajezdniowe plug-in. Finalizacja kontraktu planowana jest na maj 2023 roku. Tymczasem we środę, 9 czerwca 2021 roku, jeden z pięciu już dostarczonych elektrycznych autobusów Solaris Urbino 12 wyjechał na ulice Lublina w celu wykonania testów ładowarek elektrycznych rozmieszczonych na wybranych pętlach. Pojazdy te czeka jeszcze odbiór techniczny, po czym zostaną skierowane do obsługi pasażerów. Miasto, z wykorzystaniem funduszy unijnych, buduje także 7 węzłów przesiadkowych – przy ulicy Franczaka „Lalka”, Żeglarskiej, Zbożowej, Granitowej, Osmolickiej, Grenadierów i alei Kraśnickiej. Ze względu na infrastrukturę do ładowania baterii, pętle te będą najprawdopodobniej przyczółkami dla linii autobusowych obsługiwanych taborem elektrycznym.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

70 lat trolejbusów w Lublinie

Komunikacja

70 lat trolejbusów w Lublinie

inf prasowa 29 lipca 2023

Lublin: Postępuje przebudowa Al. Racławickich

Przestrzeń

Lublin: Trolejbusy jeżdżą na Choiny, ale na razie bez sieci trakcyjnej

Przestrzeń

Lublin. Trolejbusy już na nowej trasie do pętli Choiny

Przestrzeń

Lublin. Trolejbusy już na nowej trasie do pętli Choiny

Przemysław Farsewicz 26 października 2019

Lublin. Przetargi na przegubowe trolejbusy dla Solarisa

Komunikacja

Lublin. Przetargi na przegubowe trolejbusy dla Solarisa

jd/inf. pras. 21 października 2019

Zobacz również:

70 lat trolejbusów w Lublinie

Komunikacja

70 lat trolejbusów w Lublinie

inf prasowa 29 lipca 2023

Lublin: Postępuje przebudowa Al. Racławickich

Przestrzeń

Lublin: Trolejbusy jeżdżą na Choiny, ale na razie bez sieci trakcyjnej

Przestrzeń

Lublin. Trolejbusy już na nowej trasie do pętli Choiny

Przestrzeń

Lublin. Trolejbusy już na nowej trasie do pętli Choiny

Przemysław Farsewicz 26 października 2019

Lublin. Przetargi na przegubowe trolejbusy dla Solarisa

Komunikacja

Lublin. Przetargi na przegubowe trolejbusy dla Solarisa

jd/inf. pras. 21 października 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5