Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódzkie: CPK dofinansuje zakup 10 autobusów hybrydowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
16-12-2022

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódzkie: CPK dofinansuje zakup 10 autobusów hybrydowych
fot. SolarisAutobus hybrydowy (zdjęcie ilustracyjne)
Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego i Centralnego Portu Komunikacyjnego podpisali umowę w sprawie przekazania 10 milionów złotych na zakup autobusów hybrydowych. Pojazdy mają obsługiwać bliżej nieokreślone linie autobusowe w województwie, dowożąc mieszkańców miejscowości pomijanych przez kolej do węzłów przesiadkowych. W cieniu przedsięwzięcia pojawiają się pytania o przyszłość zawieszonych podmiejskich linii tramwajowych.

Umowa dotyczy dofinansowania na zakup co najmniej 6 (choć marszałek województwa Grzegorz Schreiber mówi o 10) autobusów hybrydowych. UMWŁ ma ogłosić przetarg na ich dostawę w pierwszym kwartale przyszłego roku. Przewidywany termin dostawy to rok 2024.

Zintegrowana sieć

Cel zakupu to uzupełnianie sieci połączeń kolejowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i – w mniejszym stopniu – Polregio. – Zależy nam, by ŁKA mogła dowozić pasażerów z miejsc, z których dostęp do kolei jest utrudniony – deklaruje marszałek. Autobusy kupione ze wsparciem CPK mają dołączyć do 20 nabytych już wcześniej przez samorząd województwa, tworząc jednolitą flotę.

Nie wiadomo na razie, jakie dokładnie połączenia będą obsługiwały hybrydy. – Jesteśmy w trakcie badania potrzeb – mówi tylko Schreiber. UMWŁ chce kontynuować tworzenie zintegrowanej sieci kolejowo-autobusowej, obejmującą cały region i opartej na skomunikowaniach oraz wspólnym bilecie. Warto przypomnieć, że idea jest realizowana ponad podziałami politycznymi: pierwsze wspólne połączenia „ŁKA+PKS” pojawiły się w ofercie pod koniec 2017 r., jeszcze za rządów poprzedniego marszałka Witolda Stępnia z PO.

Autobus zamiast tramwaju podmiejskiego?

W pierwszej kolejności przy układaniu sieci połączeń autobusowych mają być brane pod uwagę: Konstantynów Łódzki (w którym blisko 3 lata temu toczyły się burzliwe negocjacje w sprawie budowy przystanku KDP, do której nie doszło z powodu zmiany przebiegu linii na wniosek samych mieszkańców), Ozorków i Lutomiersk. Wszystkie wymienione ośrodki jeszcze 5 lat temu były obsługiwane przez podmiejskie linie tramwajowe; we wszystkich (z wyjątkiem Konstantynowa, gdzie odbudowa linii do Łodzi już się rozpoczęła) przyszłość tramwaju stoi pod dużym znakiem zapytania. Czy oznacza to, że autobusy hybrydowe mają zastąpić transport szynowy?

– Nie patrzymy na to w kategoriach zastąpienia. To, czy kursy tramwajów zostaną wznowione, zależy w dużej mierze od samorządów lokalnych. Środki dla gmin, również w nowej unijnej perspektywie budżetowej, są zapewnione, one jednak do tej pory z nich nie skorzystały. To od gmin zależy, jak będą chciały skomunikować swoich mieszkańców – odpowiada marszałek. Jak przyznaje, problemem dla małych samorządów może być jednak uzbieranie pieniędzy na wkład własny.

Wild: Likwidujemy wykluczenie

Przed blisko trzema laty CPK deklarował wsparcie finansowe dla reaktywacji linii tramwajowej na odcinku Konstantynów – Lutomiersk. Czy obietnice te są nadal aktualne? – Odpowiadamy na potrzeby mieszkańców, których wyrazicielem są władze województwa. Usprawnienie komunikacji autobusowej jest dziś pilniejszym zadaniem od remontu linii lutomierskiej – odpowiada prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild. Jak podkreśla, nie wyklucza to dalszych rozmów z władzami województwa o ewentualnej modernizacji tramwaju.

Wild zaznacza, że CPK jest projektem reorganizacji sieci transportowej w całym kraju. Podpisana dziś umowa jest jednym z projektów komplementarnych CPK, przewidzianych w Programie Społeczno-Gospodarczym ujętym w koncepcji z 2017 r. – Każdy region traktujemy indywidualnie. Województwo łódzkie jest w szczególnej sytuacji, bo nasze inwestycje infrastrukturalne będą tu szczególnie duże. Chcemy likwidować wykluczenie transportowe w regionach – zapewnia. CPK zamierzał – według prezesa – wesprzeć w podobny sposób np. modernizację linii kolejowej do Mrągowa (co jednak nie doszło do skutku z powodu decyzji warmińsko-mazurskiego urzędu marszałkowskiego). Nadal możliwe pozostaje wsparcie wydłużenia linii 447 tak, by pociągi warszawskiej SKM mogły docierać do przyszłej stacji przy CPK w Baranowie – toczą się rozmowy na ten temat z samorządem Mazowsza. – Istnieje możliwość, że podobne wsparcie zaoferujemy we wszystkich 16 województwach – mówi.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

CPK zapowiada wielkie postępowanie na budowę terminala i dworca

Przestrzeń

CPK zapowiada wielkie postępowanie na budowę terminala i dworca

Witold Urbanowicz 22 sierpnia 2023

CPK: Węzeł przesiadkowy będzie wizytówką Sieradza

Przestrzeń

CPK: Jest decyzja środowiskowa! Zielone światło dla budowy

Przestrzeń

CPK pokazało węzeł przesiadkowy (wizualizacja)

Przestrzeń

CPK pokazało węzeł przesiadkowy (wizualizacja)

Łukasz Malinowski 06 lipca 2023

CPK z zyskiem. Jak to możliwe?

Prawo & Finanse

CPK z zyskiem. Jak to możliwe?

Łukasz Malinowski 05 lipca 2023

Zobacz również:

CPK zapowiada wielkie postępowanie na budowę terminala i dworca

Przestrzeń

CPK zapowiada wielkie postępowanie na budowę terminala i dworca

Witold Urbanowicz 22 sierpnia 2023

CPK: Węzeł przesiadkowy będzie wizytówką Sieradza

Przestrzeń

CPK: Jest decyzja środowiskowa! Zielone światło dla budowy

Przestrzeń

CPK pokazało węzeł przesiadkowy (wizualizacja)

Przestrzeń

CPK pokazało węzeł przesiadkowy (wizualizacja)

Łukasz Malinowski 06 lipca 2023

CPK z zyskiem. Jak to możliwe?

Prawo & Finanse

CPK z zyskiem. Jak to możliwe?

Łukasz Malinowski 05 lipca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5