Województwo łódzkie planuje wykorzystać autobusy, które kupi dzięki rządowej dotacji, do stworzenia siatki połączeń dowozowych do przystanków kolejowych. Region zapewnia, że zamierza wciąż walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym, w czym pomóc ma mu własny park taborowy. Wszystkie pojazdy mają mieć pojemność 27 miejsc.
Województwo łódzkie uzyskało dofinansowanie rządowe w ramach programu Polski Ład na zakup autobusów do obsługi ruchu regionalnego. Ruszył już
przetarg na pojazdy. Własny tabor ma być kolejnym krokiem samorządu w budowaniu siatki komunikacyjnej uzupełniającej ofertę kolei. Od 2019 r. marszałek jest organizatorem sporej liczby linii, ale są one obsługiwane przez podmioty zewnętrzne ich własnymi autobusami.
Nie ma jeszcze listy linii, na które wyjadą hybrydy Na razie nie jest jasne, czy autobusy pojadą na istniejących liniach dotowanych, na których uruchomienie województwo otrzymuje dotację z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, czy też obsłużą inne połączenia. – Jeszcze nie wiadomo, jak finansowane będą linie, na których pojadą nowo zakupione autobusy. Wstępnie są one przewidziane jako połączenia „ostatniej mili”, które mają dowozić mieszkańców regionu do przystanków kolejowych – mówi Jacek Grabarski z Wydziału Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
Z pewnością wojewódzkich autobusów nie wystarczy, by obsłużyć istniejącą sieć połączeń. W ramach Polskiego Ładu region zamierza bowiem pozyskać 20 pojazdów. – Będą to autobusy 27-osobowe o napędzie hybrydowym – zapowiada nasz rozmówca. Wybrany rozmiar zdaje się pasować do przewidzianej dla pojazdów roli. Stosunkowo niska pojemność przełoży się bowiem na niższe koszty eksploatacji, a przy obsłudze połączeń dowożących z małych miejscowości do leżących poza Łodzią przystanków kolejowych nie powinna być problemem relatywnie mała podaż miejsc.
Ponad 1,5 mln zł za niewielki autobus – Przewidywana wartość inwestycji to 32 mln zł – informuje nasz rozmówca. Każdy z pojazdów ma być więc wart szacunkowo ponad 1,5 mln zł. To sporo, jeśli brać pod uwagę zakładaną pojemność autobusów. Sam UMWŁ przeznaczy jednak na realizację przedsięwzięcia tylko ok. 5 mln zł. 27 mln 200 tys. zł wyniesie bowiem dofinansowanie rządowe.
Warto zwrócić uwagę, że – inaczej niż w szeregu regionów Polski – w województwie łódzkim samorząd szczebla regionalnego nie jest właścicielem żadnego przedsiębiorstwa PKS. Dotychczas UMWŁ nie miał więc wpływu na siatkę połączeń komercyjnych. Nie mógł też zaangażować własnego przedsiębiorstwa do realizacji kursów zlecanych w ramach FRPA.