fot. Kujawsko-Pomorski Urząd Wojewódzki w Bydgoszczy
Województwo łódzkie dofinansuje zakup ok. 10 pojazdów przeznaczonych do przewozu uczniów. O środki na ten cel ubiegają się gminy organizujące przewozy zamknięte. Każda z nich może otrzymać maksymalnie pół mln zł.
W kwietniu informowaliśmy na naszych łamach o przygotowaniach województwa łódzkiego do wymiany gminnych autobusów szkolnych. Region zapowiedział wówczas, że dofinansuje zakup nowych pojazdów, a łączna kwota przeznaczona na ten cel wyniesie 5 mln zł. Zgodnie z narracją samorządu uzupełni to działania podejmowane na rzecz poprawy jakości transportu publicznego i ma procentować w przyszłości przyzwyczajeniem młodych osób do korzystania z komunikacji zbiorowej.
Należy jednak zauważyć, że nowe pojazdy będą realizować kursy w formule zamkniętej, tzn. dostępne tylko dla uczniów konkretnej szkoły. Nie jest zaś możliwe pozyskanie dotacji na pojazdy do obsługi linii otwartych. Tymczasem gminy mogą organizować dojazd do placówek także w formule dopuszczającej transport wszystkich chętnych, w tym np. dojeżdżających do pracy czy w celach prywatnych.
Dziesięć, a może kilkanaście pomarańczowych autobusów
Wiemy już nieco więcej o nadchodzących zakupach. Będą ich dokonywać same gminy, a województwo pokryje do 70 proc. kosztów pozyskania autobusów. Wszystkie pojazdy mają być fabrycznie nowe i spełnią normy ustawowe dla autobusów szkolnych, m.in. będą pomalowane na kolor pomarańczowy.
– Na stronie internetowej województwa opublikowany został regulamin naboru wniosków – informuje Wydział Prawno-Organizacyjny Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Zgodnie z nim każda z gmin może ubiegać się o dofinansowanie tylko jednego zadania, a wartość pojedynczej dotacji nie przekroczy 500 tys. zł. Jeśli lokalne samorządy otrzymają maksymalne przewidziane wsparcie, zostanie ono udzielone dziesięciu jednostkom.
Najprawdopodobniej na drogach regionu pojawi się więc ok. dziesięć autobusów szkolnych. Liczba ta nie jest precyzyjna, ponieważ zgodnie z odpowiedzią udzieloną przez UMWŁ na pytania jednej z gmin dopuszczalna jest sytuacja, w której jedna inwestycja obejmie zakup np. dwóch mniejszych autobusów. Nie jest natomiast możliwe pozyskanie środków na samochody o pojemności poniżej dziewięciu pasażerów, nawet jeśli realizowałyby one dowozy do szkół.
Zakończenie wymiany taborowej w 2027 r.
Zakupy i dostawy mają potrwać dwa lata. To gminy zadecydują zaś o tym, czy pozyskają autobusy w 2025, 2026 czy 2027 r. Każdy z pojazdów będzie umożliwiał przewóz przynajmniej jednego pasażera niepełnosprawnego na wózku inwalidzkim.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.