Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Łódź zleca studium tramwaju do Centrum Zdrowia Matki Polki

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-12-2022
Ostatnia modyfikacja:
25-01-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Łódź zleca studium tramwaju do Centrum Zdrowia Matki Polki
fot. By HuBar - Łódź, CC BY-SA 2.5, commons.wikimedia.org
Zarząd Inwestycji Miejskich w Łodzi rozpisał przetarg na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla budowy linii tramwajowej od pętli Chojny Kurczaki do Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki. Opracowanie będzie gotowe w ciągu roku.

Jak podaje ZIM, celem opracowania jest wielokryterialna analiza możliwości i uwarunkowań technicznych, ekonomicznych i środowiskowych, określonych wariantów budowy nowej linii tramwajowej, mająca na celu ustalenie zasadności inwestycji i określenie zakresu rozbudowy sieci transportu zbiorowego w celu lepszego skomunikowania szpitala CZMP i okolic oraz określenie optymalnego rozwiązania dla docelowego układu osiedla oraz szpitala ICZMP. Wykonawca musi też sporządzić ekspertyzę techniczną w zakresie weryfikacji stanu technicznego oraz przydatności obiektów inżynierskich, dokumentację geotechniczną, inwentaryzację zieleni, wniosek o wydanie decyzji środowiskowej oraz lokalizacyjnej, pozwolenia wodnoprawnego.

Studium będzie stanowić podstawę do przeprowadzenia postępowania na wybór wykonawcy programu funkcjonalno-użytkowego, uzyskania decyzji środowiskowej oraz decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego.

Trzy warianty

Przewidziano trzy możliwe warianty przebiegu. Pierwszy zakłada poprowadzenie torowiska w pasie dzielącym jezdnie Rzgowskiej do pętli autobusowo-tramwajowej zlokalizowanej na terenie pomiędzy ul. Rzgowską a al. Matek Polskich na odcinku pomiędzy ul. Paradną a ul. Józefów. W ramach pętli tramwajowej przewidziano dwa perony (odjazdowe) i jeden peron przyjazdowy (dla wysiadających), a także parking przesiadkowy. Zachowana ma być pojemność dotychczasowej pętli autobusowej – preferowane są przesiadki w obrębie wspólnych peronów.

Kolejny wariant zakłada poprowadzenie torowiska do istniejącej pętli autobusowej przy ICZMP, z podwariantem zakładającym poprowadzenie trasy w pasie zieleni pomiędzy jezdniami ul. Rzgowskiej do ul. Paradnej, a następnie al. Matek Polskich do istniejącej pętli autobusowej. W ul. Matek Polskich torowisko będzie poprowadzone w jezdni.

Trzeci wariant przewiduje poprowadzenie torowiska do parkingu zlokalizowanego w zachodnio-południowym narożniku ICZMP, gdzie powstałaby pętlą autobusowo-tramwajowa. Wyodrębniono dwa podwarianty – wariant 3A zakłada poprowadzenie torowiska w pasie zieleni pomiędzy jezdniami ul. Rzgowskiej a następnie po terenie istniejącej pętli autobusowej zostanie wprowadzona w al. Matek Polskich. Natomiast wariant 3B przewiduje wytyczenie torowiska w pasie zieleni pomiędzy jezdniami ul. Rzgowskiej do ul. Paradnej a następnie al. Matek Polskich.

Może być kraniec dla taboru dwukierunkowego

Założenia przewozowe dla trasy zakładają obsługę dwóch linii tramwajowych – pojemność pętli musi wynosić min. cztery składy/wagony wieloczłonowe po 32 m. We wszystkich wariantach w przypadku braku miejsca na pętlę tramwajową zamawiający przewiduje kraniec dla tramwajów dwukierunkowych.

Na trasie przewidziano przytanki jednostanowiskowe z wiatami trzyprzęsłowymi. W przypadku odcinków jednotorowych wykonawca przeanalizuje możliwość wykonania peronów tramwajowych po obu stronach toru. Przystanki powinny być w miejscach zbliżonych do obecnych przystanków autobusowych. Na trasie wykonawca ma rozważyć – pod kątem kosztów wykonania i utrzymania – dwa warianty zabudowy torowiska: zielone i w tłuczniu. Powstać ma też podstacja, która może być też ulokowana w istniejącym budynku.

Wykonawca dla każdego z wariantów przeprowadzi stosowną analizę ekonomiczną. Przeprowadzi też analizę wpływu nowej linii tramwajowej na przepustowość skrzyżowań ul Rzgowskiej z ul. Kurczaki/Strażacką, Kosynierów Gdyńskich/św. Wojciecha, Kolumny/Paradną i ul. Józefów z uwzględnieniem korekty ich geometrii na potrzeby poprowadzenia linii tramwajowych. Będzie też w kontakcie z ICZMP – jako głównym interesariuszem projektu.

Prace nad studium potrwają rok

Zamawiający przewiduje możliwość zlecenia dodatkowych prac. Dodatkowe zamówienia będą obejmować opracowanie dokumentacji niezbędnej do wykonania studium oraz wniosków o wydanie decyzji administracyjnych wraz ze wszystkimi niezbędnymi załącznikami oraz inne prace projektowe lub analityczne będące powtórzeniem tego samego rodzaju prac, co w zamówieniu podstawowym.

Termin składania ofert mija 16 stycznia. O wyborze zdecydują cena (60%) i gwarancja rękojmi (40%). Na realizację zamówienia przeznaczono 12 miesięcy.

Budowę tramwaju do ICZMP sugerował wywodzący z Łodzi Waldemar Buda, minister rozwoju i technologii. Jak dodawał, Łódź może liczyć na dofinansowanie dokumentacji projektowej w ramach programu POIiŚ, a budowy – w ramach programu unijnego FeNIKS, pod warunkiem zapewnienia 15-procentowego wkładu własnego. Koszt inwestycji z taborem szacowano na 230 mln zł. Władze Łodzi dość sceptycznie odniosły się do tej propozycji, argumentując, że priorytety miasta co do inwestycji w sieć tramwajową są inne – a do tego miasto sprawiało wrażenie zaskoczonego ministerialną propozycją.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5