Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Łódź zleca studium tramwaju do Centrum Zdrowia Matki Polki

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-12-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Łódź zleca studium tramwaju do Centrum Zdrowia Matki Polki
fot. By HuBar - Łódź, CC BY-SA 2.5, commons.wikimedia.org
Zarząd Inwestycji Miejskich w Łodzi rozpisał przetarg na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla budowy linii tramwajowej od pętli Chojny Kurczaki do Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki. Opracowanie będzie gotowe w ciągu roku.

Jak podaje ZIM, celem opracowania jest wielokryterialna analiza możliwości i uwarunkowań technicznych, ekonomicznych i środowiskowych, określonych wariantów budowy nowej linii tramwajowej, mająca na celu ustalenie zasadności inwestycji i określenie zakresu rozbudowy sieci transportu zbiorowego w celu lepszego skomunikowania szpitala CZMP i okolic oraz określenie optymalnego rozwiązania dla docelowego układu osiedla oraz szpitala ICZMP. Wykonawca musi też sporządzić ekspertyzę techniczną w zakresie weryfikacji stanu technicznego oraz przydatności obiektów inżynierskich, dokumentację geotechniczną, inwentaryzację zieleni, wniosek o wydanie decyzji środowiskowej oraz lokalizacyjnej, pozwolenia wodnoprawnego.

Studium będzie stanowić podstawę do przeprowadzenia postępowania na wybór wykonawcy programu funkcjonalno-użytkowego, uzyskania decyzji środowiskowej oraz decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego.

Trzy warianty

Przewidziano trzy możliwe warianty przebiegu. Pierwszy zakłada poprowadzenie torowiska w pasie dzielącym jezdnie Rzgowskiej do pętli autobusowo-tramwajowej zlokalizowanej na terenie pomiędzy ul. Rzgowską a al. Matek Polskich na odcinku pomiędzy ul. Paradną a ul. Józefów. W ramach pętli tramwajowej przewidziano dwa perony (odjazdowe) i jeden peron przyjazdowy (dla wysiadających), a także parking przesiadkowy. Zachowana ma być pojemność dotychczasowej pętli autobusowej – preferowane są przesiadki w obrębie wspólnych peronów.

Kolejny wariant zakłada poprowadzenie torowiska do istniejącej pętli autobusowej przy ICZMP, z podwariantem zakładającym poprowadzenie trasy w pasie zieleni pomiędzy jezdniami ul. Rzgowskiej do ul. Paradnej, a następnie al. Matek Polskich do istniejącej pętli autobusowej. W ul. Matek Polskich torowisko będzie poprowadzone w jezdni.

Trzeci wariant przewiduje poprowadzenie torowiska do parkingu zlokalizowanego w zachodnio-południowym narożniku ICZMP, gdzie powstałaby pętlą autobusowo-tramwajowa. Wyodrębniono dwa podwarianty – wariant 3A zakłada poprowadzenie torowiska w pasie zieleni pomiędzy jezdniami ul. Rzgowskiej a następnie po terenie istniejącej pętli autobusowej zostanie wprowadzona w al. Matek Polskich. Natomiast wariant 3B przewiduje wytyczenie torowiska w pasie zieleni pomiędzy jezdniami ul. Rzgowskiej do ul. Paradnej a następnie al. Matek Polskich.

Może być kraniec dla taboru dwukierunkowego

Założenia przewozowe dla trasy zakładają obsługę dwóch linii tramwajowych – pojemność pętli musi wynosić min. cztery składy/wagony wieloczłonowe po 32 m. We wszystkich wariantach w przypadku braku miejsca na pętlę tramwajową zamawiający przewiduje kraniec dla tramwajów dwukierunkowych.

Na trasie przewidziano przytanki jednostanowiskowe z wiatami trzyprzęsłowymi. W przypadku odcinków jednotorowych wykonawca przeanalizuje możliwość wykonania peronów tramwajowych po obu stronach toru. Przystanki powinny być w miejscach zbliżonych do obecnych przystanków autobusowych. Na trasie wykonawca ma rozważyć – pod kątem kosztów wykonania i utrzymania – dwa warianty zabudowy torowiska: zielone i w tłuczniu. Powstać ma też podstacja, która może być też ulokowana w istniejącym budynku.

Wykonawca dla każdego z wariantów przeprowadzi stosowną analizę ekonomiczną. Przeprowadzi też analizę wpływu nowej linii tramwajowej na przepustowość skrzyżowań ul Rzgowskiej z ul. Kurczaki/Strażacką, Kosynierów Gdyńskich/św. Wojciecha, Kolumny/Paradną i ul. Józefów z uwzględnieniem korekty ich geometrii na potrzeby poprowadzenia linii tramwajowych. Będzie też w kontakcie z ICZMP – jako głównym interesariuszem projektu.

Prace nad studium potrwają rok

Zamawiający przewiduje możliwość zlecenia dodatkowych prac. Dodatkowe zamówienia będą obejmować opracowanie dokumentacji niezbędnej do wykonania studium oraz wniosków o wydanie decyzji administracyjnych wraz ze wszystkimi niezbędnymi załącznikami oraz inne prace projektowe lub analityczne będące powtórzeniem tego samego rodzaju prac, co w zamówieniu podstawowym.

Termin składania ofert mija 16 stycznia. O wyborze zdecydują cena (60%) i gwarancja rękojmi (40%). Na realizację zamówienia przeznaczono 12 miesięcy.

Budowę tramwaju do ICZMP sugerował wywodzący z Łodzi Waldemar Buda, minister rozwoju i technologii. Jak dodawał, Łódź może liczyć na dofinansowanie dokumentacji projektowej w ramach programu POIiŚ, a budowy – w ramach programu unijnego FeNIKS, pod warunkiem zapewnienia 15-procentowego wkładu własnego. Koszt inwestycji z taborem szacowano na 230 mln zł. Władze Łodzi dość sceptycznie odniosły się do tej propozycji, argumentując, że priorytety miasta co do inwestycji w sieć tramwajową są inne – a do tego miasto sprawiało wrażenie zaskoczonego ministerialną propozycją.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Tramwaj na Niższą. Do trzech razy sztuka?

Przestrzeń

Łódź: Tramwaj na Niższą. Do trzech razy sztuka?

Witold Urbanowicz 27 maja 2024

Łódź musi ponownie przeanalizować oferty na tramwaj na Niższą

Przestrzeń

Łódź: Wróci tramwaj na Niższą. Przetarg rozstrzygnięty

Przestrzeń

Łódź bierze się za tramwaj na Niższej

Przestrzeń

Łódź bierze się za tramwaj na Niższej

Witold Urbanowicz 13 października 2023

Łódź przygotowuje się do przebudowy Aleksandrowskiej. Umowa na studium

Przestrzeń

Zobacz również:

Łódź: Tramwaj na Niższą. Do trzech razy sztuka?

Przestrzeń

Łódź: Tramwaj na Niższą. Do trzech razy sztuka?

Witold Urbanowicz 27 maja 2024

Łódź musi ponownie przeanalizować oferty na tramwaj na Niższą

Przestrzeń

Łódź: Wróci tramwaj na Niższą. Przetarg rozstrzygnięty

Przestrzeń

Łódź bierze się za tramwaj na Niższej

Przestrzeń

Łódź bierze się za tramwaj na Niższej

Witold Urbanowicz 13 października 2023

Łódź przygotowuje się do przebudowy Aleksandrowskiej. Umowa na studium

Przestrzeń

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij