Rozpoczęty w sobotę (5 kwietnia) remont ul. Inflanckiej oznacza dla większości łodzian spore utrudnienia. Paradoksalnie jednak dopiero zawieszenie kursowania tramwaju spowodowało uruchomienie linii autobusowej bezpośrednio pod budynek szkoły dla niewidomych. Mały jelcz vero obsługiwał wczoraj (7 kwietnia) nowe połączenie po raz pierwszy.
W sobotę, o tydzień później niż planowano pierwotnie, tramwajowa „trójka” przestała dojeżdżać do pętli Wycieczkowa. Rozpoczęła się bowiem przebudowa przecinającej tory ul. Inflanckiej połączona z
remontem krótkiego odcinka torowiska w ul. Warszawskiej. Zaczęła też funkcjonować komunikacja zastępcza. Podstawową linią uruchomioną zamiast tramwaju jest Z3. Jej trasa przebiega po części równoległą do Warszawskiej ulicą Inflancką, a następnie dookoła Strykowską, Wycieczkową i Warszawską.
Nowa oferta dla szkoły dla niewidomychNa szczególną uwagę zasługuje jednak druga z tras zorganizowanych w związku z przebudową, linia S3. Uzupełnia ona ofertę podstawowej „zetki”, kursując do zaimprowizowanego krańca przy Łódzkiej Szkole dla Niewidomych i Słabo Widzących. To jedna z większych tego typu placówek w kraju – kształci się tu na wszystkich szczeblach edukacji: od przedszkola poprzez szkołę podstawową, gimnazjum, liceum i technikum aż do szkół policealnych.
Ośrodek położony jest na odchodzącej od Warszawskiej ul. Dziewanny. Do najbliższego stałego przystanku tramwajowego trzeba dojść 400 metrów, tak samo daleko jest stąd do autobusu Z3. Jedzie on jednak do centrum trasą bardzo naokrężną. Możliwie najkrótszą drogą kierowana jest za to linia S3, która dodatkowo zatrzymuje się bezpośrednio pod wejściem do szkoły. To duży atut, zwłaszcza dla osób, które z racji swojej niepełnosprawności mogą mieć problemy z poruszaniem się po ulicach.
Bezpośrednio pod drzwi chwilę przed lekcjąLinię dla uczniów i ich opiekunów obsługuje najmniejszy pojazd łódzkiego MPK, jelcz vero. Wczoraj, pierwszego dnia obsługi połącznia, pojemność minibusu okazała się wystarczająca, choć na odcinku wspólnym z Z3 w autobusie bywało tłoczno. Linia funkcjonuje tylko w dni robocze i wykonuje jedynie cztery pary kursów, wszystkie są jednak nieźle zgrane z godzinami rozpoczęcia i zakończenia zajęć: można dojechać na „zerówkę” o 7:40 i na pierwszą lekcję o 8:30 oraz wrócić po szóstej i siódmej godzinie nauki.
Prace torowe mają potrwać 60 dni, ale cała przebudowa zakończy się dopiero jesienią. Łódzki Zarząd Dróg i Transportu zapowiada, że linia S3 funkcjonować będzie do końca roku szkolnego. Zaskakujące, że przez trzy ostatnie jego miesiące, kiedy wprowadzona jest zastępcza organizacja komunikacji, uczniowie mają lepszy, bo bezpośredni dojazd niż dotychczas. Być może pomysłem godnym uwagi ze względu na szczególne potrzeby pasażerów byłoby utrzymanie szkolnych kursów także w czasie funkcjonowania tramwaju.
Remont „na raty”Warto zauważyć, że autobusy zastępują tramwajową linię 3 na długim odcinku od ul. Dolnej do pętli przy Warszawskiej już trzeci rok z rzędu. Modernizacja tej trasy prowadzona jest bowiem etapowo. Najpierw przebudowana została ul. Dolna, potem nowy tor położony został na poddanej dużej modernizacji ul. Łagiewnickiej. Prawdopodobnie utrudnienia nie zakończą się także w tym roku, ponieważ remont ul. Warszawskiej nie objął jej całej, a dalszy odcinek również wymaga pilnych robót.