Partnerzy serwisu:
Mobilność

Łódź: Zamiast rozbudowy roweru publicznego powstaną drogi rowerowe

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-02-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Łódź: Zamiast rozbudowy roweru publicznego powstaną drogi rowerowe
fot. Nextbike
Wbrew wcześniejszym zapowiedziom Urząd Miasta Łodzi rezygnuje z planów rozbudowy sieci Łódzkiego Roweru Publicznego o stacje zakwalifikowane do drugiego etapu. 56 spośród 103 wybranych przez łodzian jesienią 2016 r. w budżecie obywatelskim stacji będzie mogła powstać dopiero po zakończeniu obecnego kontraktu na obsługę ŁRP. Władze miasta tłumaczą to ograniczeniami prawnymi.

W styczniu ubiegłego roku członkowie Komitetu Sterującego ŁRP zakładali – opierając się na zaleceniach Urzędu Zamówień Publicznych – że startującym w przetargu firmom będzie można postawić warunek kompatybilności nowych stacji z tymi już istniejącymi. Plany te musiały jednak ulec weryfikacji. – Przeanalizowaliśmy wszystkie możliwości rozpisania przetargu, który pozwoliłby na zachowanie kompatybilności systemów. Takie możliwości w polskim prawie są bardzo ograniczone – przyznaje wicedyrektor Zarządu Dróg i Transportu Maciej Sobieraj. Znaczenie ma także długość procedur przetargowych.

– Takie obawy istniały już wcześniej, kiedy przyjmowano takie projekty do Budżetu Obywatelskiego. (…) Niestety, chęć zwiększenia frekwencji w głosowaniu BO sprawiła, że decydenci dopuścili do wpuszczenia do głosowania tych projektów. Finał pokazuje, jak wielki zawód spotkał głosujących. Kolejny raz podważono zaufanie do procedury BO, która, jak się okazuje, nie gwarantuje realizacji – komentuje na ramach portalu „Rowerowa Łódź” prezes Fundacji „Normalne Miasto – Fenomen” Hubert Barański.

Infrastruktura zamiast wypożyczalni

ZDiT postanowił więc przeznaczyć pieniądze zarezerwowane dotychczas w budżecie na ten cel (ok. 7 mln zł na dwa lata) na rozbudowę infrastruktury rowerowej w mieście. Będą one mogły zostać rozdzielone w marcu, jeśli odpowiednią poprawkę do budżetu przegłosują radni. ZDiT planuje pozyskać na finansowanie owych inwestycji także inne, bliżej nie sprecyzowane fundusze – według szacunków wcześniej przedstawianych przez ZDiT, na które powołuje się „Fenomen”, pakiet inwestycji ma kosztować 14 mln zł.

Miejsca, w których powstaną nowe drogi rowerowe, to ul. Zgierska i Zachodnia między Pojezierską a Ogrodową (wraz z modernizacją istniejących fragmentów), Łagiewnicka i Sikorskiego (przebudowa istniejącej drogi z nawierzchnią z kostki), Warszawska (na miejsce dawnej DDR, która z uwagi na stan techniczny została przed kilkoma laty oficjalnie wyłączona z sieci) oraz przejazdy rowerowe wokół Ronda Solidarności i Ronda Lotników Lwowskich. – Mamy dla tych lokalizacji ważne projekty. Chcielibyśmy wykorzystać te środki na budowę trwałej infrastruktury – uzasadnia Sobieraj.

Według dyrektora Wydziału Prawnego Urzędu Miasta Łodzi Marcina Górskiego, aby zapewnić kompatybilność nowych stacji z dotychczasowym systemem, należałoby udostępnić wykorzystywane przez Nextbike oprogramowanie oraz dostęp do zgromadzonych przez operatora baz danych. – Zgodnie z Prawem Zamówień Publicznych moglibyśmy najwyżej wskazać na możliwość kompatybilności. Oferenci nie mieliby obowiązku jej zapewnienia. Postawienie jej jako warunku w sensie ścisłym oznaczałoby, że mógłby go spełnić tylko ten, kto obecnie nimi dysponuje. Byłby to więc „przetarg” z ustalonym z góry zwycięzcą – twierdzi mecenas. Alternatywą byłoby zamówienie z wolnej ręki, jednak – jak wyjaśnia prawnik – nie jest dopuszczalne zastosowanie takiego trybu z przyczyn, które spowodował sam zamawiający. – Z taką właśnie sytuacją mamy do czynienia. Na wcześniejszym etapie zdecydowaliśmy się skonstruować system w taki sposób, by to operator systemu dysponował oprogramowaniem i bazami danych – argumentuje.

Jakie zmiany za 2 lata?

Górski zaznacza, że przed podjęciem decyzji władze Łodzi przyglądały się rozwiązaniom spotykanym w innych miastach polskich i zagranicznych. – W każdym z przypadków są stosowane inne rozwiązania. Na przykład w Kolonii działają jednocześnie dwa systemy. Tamtejszy układ opiera się jednak na udziale sektora prywatnego, a nie na organizowaniu usługi przez miasto – mówi prawnik. – Myśląc o działaniu ŁRP w przyszłości, już po zakończeniu obecnego kontraktu [tj. w roku 2020 – przyp. RC], musimy brać pod uwagę doświadczenia z początków łódzkiego roweru publicznego oraz zebrane dane. Moglibyśmy wtedy zbudować kompleksowy, duży system, być może we współpracy z ościennymi gminami, które są tym coraz mocniej zainteresowane – dodaje Sobieraj. Inna opcja to stosowany w Krakowie system koncesyjny, dający możliwość bardziej swobodnej rozbudowy sieci stacji.

– System ŁRP będzie rozbudowany, ale już w konkretnym, nowym przetargu – zapewnia wicedyrektor ZDiT. Zaznacza jednak, że część stacji może zostać przesunięta. Łódzki magistrat liczy także na współpracę z Łódzką Koleją Aglomeracyjną, wokół której powstaje system Wojewódzkiego Roweru Publicznego.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Łódzki Rower Publiczny: Uruchomienie 31 lipca

Mobilność

Łódzki Rower Publiczny: Uruchomienie 31 lipca

Roman Czubiński 17 lipca 2021

Łódzki Rower Publiczny: Uruchomienie dopiero w wakacje

Mobilność

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Łódzki Rower Publiczny: Uruchomienie 31 lipca

Mobilność

Łódzki Rower Publiczny: Uruchomienie 31 lipca

Roman Czubiński 17 lipca 2021

Łódzki Rower Publiczny: Uruchomienie dopiero w wakacje

Mobilność

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5