Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź. Trasa W-Z: Śledztwo, burza polityczna i... zwiększenie dotacji

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
27-10-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź. Trasa W-Z: Śledztwo, burza polityczna i... zwiększenie dotacji
fot. Urząd Miasta ŁodziPrzystanek Piotrkowska Centrum - główny węzeł Trasy W-Z
Przebudowa łódzkiej Trasy W-Z ma doczekać się zakończenia za niecały tydzień. Towarzyszące jej przez cały czas realizacji (ponad dwa lata) kontrowersje jednak nie cichną. Z jednej strony sukcesem Urzędu Miasta jest zwiększenie puli dofinansowania unijnego, z drugiej – wątpliwości co do sposobu prowadzenia prac mają już nie tylko radni opozycji, ale i prokuratura.

Podejrzenia radnego: wiata...

Na jednej z ostatnich sesji Rady Miejskiej w krytykowaniu inwestycji uaktywnił się radny PiS Włodzimierz Tomaszewski. Radny domagał się wyjaśnienia, czy zadaszenie przystanku przesiadkowego Piotrkowska Centrum w takim kształcie, w jakim obecnie jest realizowane, jest zgodne z... projektem konkursowym sprzed trzech lat. – Konstrukcja miała być lekka, przewidywano nieco inny kształt i inny rodzaj zastosowanych materiałów. Oczekuję ustalenia, czy materiały nie zostały zmienione na tańsze i czy w związku z tym koszty zapłacone przez miasto nie powinny być niższe – mówił radny PiS.

– Przedmiotem oceny jury podczas konkursu była wstępna koncepcja, nie gotowy projekt – przypomina rzecznik Zarządu Dróg i Transportu Piotr Grabowski. – Zmiany zostały dokonane za moją aprobatą, po konsultacji z konstruktorami. Profile skrzynkowe musiały zostać zamienione na rury. Zostały nieco zmienione proporcje przęseł. Dach zamiast szkłem będzie pokryty membraną – mówił autor zwycięskiego projektu Jan Gałecki, gdy rozpoczynano budowę zadaszenia.

...i kotwy

Tomaszewski nie ustępował. – Nie wykonano zakontraktowanych prac za 30 mln zł – twierdził. Jak tłumaczył, wniosek ten wynika z odpowiedzi na jego interpelację do władz miasta. – Okazuje się, że cała konstrukcja zagłębiania drogi w tunel i betonowego kielicha, po którym ma jeździć tramwaj, powinna zostać zabezpieczona olbrzymimi, grubymi warstwami ścian betonowych, których nie wykonano – stwierdził.

– Kotwy betonowe, których radny Tomaszewski nie potrafi nawet poprawnie nazwać, według programu funkcjonalno-użytkowego miały powstać na całej długości zagłębionych jezdni. Później, w trakcie stosownych pomiarów, okazało się jednak, że w niektórych miejscach trasa przebiega zbyt blisko obiektów budowlanych, by można było je wykonać. Zastosowaliśmy więc inne, równie pewne i bezpieczne rozwiązanie projektowe – ripostował nie bez złośliwości dyrektor ZDiT Grzegorz Nita. Chodzi między innymi o widoczne na pewnych odcinkach trasy poprzeczne belki. Zmiana ta, według dyrektora, nie wpłynęła na ponoszone przez miasto koszty: w systemie „projektuj i buduj” ryzyko takie bierze na siebie wykonawca.

Sugestie radnego, że ZDiT płacił dwa razy za wykonywanie tych samych prac projektowych, dyrektor kwituje krótko: – Prace projektowe zostały wykonane i opłacone raz. Twierdzenia, że było inaczej, to niczym niepoparte oszczerstwa.

Tunel wykonany, ale nieuruchomiony

Trudniej jednak odeprzeć zarzuty odnoszące się do terminu oddania do użytku jezdni na odcinku centralnym. Według harmonogramu przejazd zarówno dolnymi, jak i górnymi nitkami al. Piłsudskiego i Mickiewicza miał być możliwy ostatniego dnia września, tymczasem... – Zakres umowy podstawowej obejmował przede wszystkim infrastrukturę tramwajową i tunel drogowy. Do tego doszły jednak zlecone latem bieżącego roku roboty uzupełniające, które nie były przewidziane w umowie podstawowej. Chodzi o wymianę nawierzchni całych odcinków jezdni górnych, która nie mogła znaleźć się w zakresie podstawowym ze względu na charakter projektu tramwajowego. Elementy te wraz z obszarowym systemem sterowania ruchem zostaną wykonane do końca października. Bez włączenia w cały system sterowania bezpieczne uruchomienie odcinka centralnego nie byłoby możliwe – przekonuje Nita.

Gdy jednak latem dyskutowano o zamówieniu uzupełniającym, nie było mowy o tym, że doprowadzą one do wydłużenia robót podstawowych. Tłumaczenia dyrektora trudno uznać za przekonujące: – Czym innym jest wykonanie, a czym innym – uruchomienie. Centralnego odcinka torów tramwajowych i tak nie uruchomilibyśmy bez odcinków na Olechów i Retkinię. A przejezdność dla samochodów jest zapewniona poprzez jezdnie górne – mówi urzędnik.

Wobec takich wypowiedzi trudno dziwić się pojawiającym się pogłoskom o możliwym przesunięciu terminu oddania do użytku całej trasy (z wyjątkiem czynnego już odcinka retkińskiego). Przedstawiciele ZDiT twardo trzymają się jednak w swoich deklaracjach daty 31 października.

Ten sam zakres, mniejszy koszt

Zbliżająca się do końca inwestycja będzie kosztowała miejski budżet mniej, niż zakładano. Centrum Unijnych Projektów Transportowych przychyliło się do wniosku władz Łodzi o zwiększenie dofinansowania rozbudowy i modernizacji Trasy W-Z. Decyzja ta pozwoli na zmniejszenie miejskiego wkładu własnego o 82 miliony złotych (a wraz ze zwiększonym jednocześnie dofinansowaniem do budowy węzła multimodalnego przy dworcu Łódź Fabryczna – do 99 mln zł).

Zakres i wartość obydwu inwestycji pozostanie bez zmian. Warto przypomnieć, że dofinansowanie unijne dla Trasy W-Z zwiększono już po raz drugi. Pierwszy taki krok miał miejsce na początku czerwca 2014 r. Podwyższenie kwoty dofinansowania o 118 mln zł umożliwiło wtedy rozstrzygnięcie przetargów na przebudowę odcinków peryferyjnych – widzewskiego i retkińskiego. Sumy zarezerwowane na ten cel w budżecie miasta okazały się bowiem o 114 mln zł mniejsze od najtańszych ofert złożonych przez potencjalnych wykonawców.

Prokuratura na tropie?

Tymczasem w miniony piątek – po kontroli przeprowadzonej w siedzibie ZDiT przez agentów Centralnego Biura Antykorupcyjnego – łódzka Prokuratura Apelacyjna wszczęła śledztwo w sprawie nieprawidłowości w działaniach tej jednostki miejskiej. Jeden z trzech wątków dotyczy podejrzenia nieprawidłowości przy zawieraniu kontraktów na przebudowę centralnego odcinka Trasy W-Z (odcinek al. Piłsudskiego i Mickiewicza między Kilińskiego a al. Włókniarzy). Prokuratorzy podejrzewają, że mogło dojść do wyrządzenia szkody majątkowej dużych rozmiarów. Pośrednio z przebudową arterii może wiązać się drugi wątek, odnoszący się do zaniechania poboru obowiązkowych opłat za zajęcie przez wykonawcę prac części pasa drogowego. Trzeci wątek wiąże się z budową Trasy Górna w ciągu drogi krajowej nr 1.

– To standardowa procedura. My też czekamy na wyjaśnienie sprawy. Informacja o wszczęciu postępowania dotarła do nas poprzez media. Nie komentuję sprawy, bo nie mam wiedzy na ten temat – powiedział przed kilkoma dniami dyrektor ZDiT Grzegorz Nita.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Trasa W-Z z perspektywy wykonawcy

Komunikacja

Łódź: Trasa W-Z z perspektywy wykonawcy

Roman Czubiński 30 marca 2017

Łódź: Wniosek o kontrolę NIK w sprawie systemu sterowania ruchem

Prawo & Finanse

Łódź: Nowe oblicze placu pod Urzędem Marszałkowskim

Przestrzeń

Łódź: Podsumowanie pierwszych miesięcy Trasy W-Z

Komunikacja

Łódź. Pierwszy dzień trasy W-Z [ZDJĘCIA]

Komunikacja

Łódź. Pierwszy dzień trasy W-Z [ZDJĘCIA]

Roman Czubiński 03 listopada 2015

Łódź: Tramwajowa Trasa W-Z otwarta

Komunikacja

Łódź: Tramwajowa Trasa W-Z otwarta

Roman Czubiński 31 października 2015

Zobacz również:

Łódź: Trasa W-Z z perspektywy wykonawcy

Komunikacja

Łódź: Trasa W-Z z perspektywy wykonawcy

Roman Czubiński 30 marca 2017

Łódź: Wniosek o kontrolę NIK w sprawie systemu sterowania ruchem

Prawo & Finanse

Łódź: Nowe oblicze placu pod Urzędem Marszałkowskim

Przestrzeń

Łódź: Podsumowanie pierwszych miesięcy Trasy W-Z

Komunikacja

Łódź. Pierwszy dzień trasy W-Z [ZDJĘCIA]

Komunikacja

Łódź. Pierwszy dzień trasy W-Z [ZDJĘCIA]

Roman Czubiński 03 listopada 2015

Łódź: Tramwajowa Trasa W-Z otwarta

Komunikacja

Łódź: Tramwajowa Trasa W-Z otwarta

Roman Czubiński 31 października 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5