- Była to skomplikowana operacja, ale się powiodła - mówi Jakub Tarka, prezes Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi. 29 maja pudła trzech wagonów tramwajowych z lat 1898-1910 zostały przewiezione do byłej zajezdni Brus, gdzie powstaje nowa siedziba Muzeum Komunikacji Miejskiej.
Na Brus trafiły: Herbrand VNB125 z 1898 r. (pierwszy typ tramwaju eksploatowanego w Łodzi), Herbrand U107c z 1910 r. oraz pochodząca z tego samego roku tzw. doczepa belgijska. Od 2004 r. drewniane pudła wagonów stały pod chmurką na terenie zajezdni Helenówek. Wcześniej przez kilkadziesiąt lat służyły na terenach wiejskich jako altanki. - Ponieważ przez ostatnich kilkadziesiąt lat nie przechodziły remontu, baliśmy się, czy przetrwają podnoszenie dźwigiem. Na czas transportu zabezpieczyliśmy je plandekami i folią stretchową - opowiada J. Tarka. Załadunek na lawety utrudniały też nisko wiszące przewody sieci trakcyjnej na terenie zajezdni. W końcu jednak, dzięki pomocy wolontariuszy Klubu, udało się rozwiązać wszystkie problemy i wagony stoją na wózkach na Brusie.
- Na razie nie będziemy zdejmować z nich plandeki, która chroni je przed warunkami atmosferycznymi. Powoli myślimy o sfinansowaniu ich remontu. Musielibyśmy prowadzić go etapami, ponieważ przywrócenie Herbranda VNB do ruchu może kosztować ok. 300 tys. zł - szacuje J. Tarka.
Do zajezdni Brus przyjechały także - częściowo o własnych siłach - nowsze wagony: należący do KMST 803N-2, kilka pojazdów generacji N oraz "Sanok" z 1928 r. z kolekcji Tomasza Adamkiewicza. Łącznie w przyszłej siedzibie Muzeum jest już kilkanaście tramwajów.
Położona przy ul. Konstantynowskiej zajezdnia została wybudowana w 1910 r. Zachowała się do dziś w prawie niezmienionej formie. - W niektórych drzwiach, np. w budynku kuźni, znajdują się stuletnie zamki, otwierane przez stuletnie klucze - opowiada prezes KMST.
Klub wspólnie z łódzkim MPK, Stowarzyszeniem Inżynierów i Techników Komunikacji oraz Towarzystwem Opieki nad Zabytkami przygotował społeczną koncepcja przyszłego Muzeum. Została ona przekazana władzom miasta. Trwają prace nad koncepcją architektoniczną. - Na razie obiekt jest zabezpieczony tymczasowo. Odkopaliśmy jeden tor, by umożliwić manewrowanie wagonów. Niektóre torowiska i zwrotnice zostały wymienione. Obiekt musi jednak przejść generalny remont - mówi J. Tarka.
Najwcześniejszy możliwy termin otwarcia Muzeum Komunikacji Miejskiej to 2015 rok.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.