Partnerzy serwisu:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
Przestrzeń

Kraków z warszawską „parówką” – tramwajem 13N

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2022-04-17 10:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kraków z warszawską „parówką” – tramwajem 13N
fot. Leszek PeczyńskiWagon nr 400 jeszcze w stanie jeżdżącym w Warszawie
Kraków powiększa swoją flotę zabytkowych pojazdów komunikacji miejskiej. W zeszłym roku MPK kupiło tramwaj 13N, zwany parówką, który nierozłącznie kojarzy się z Warszawą. – Dziś trudno przesądzić o jego przeznaczeniu – mówi Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK Kraków.

Tramwaje 13N stanowiły niegdyś trzon stołecznej komunikacji szynowej. Ostatnie pojazdy, po ponad 50 latach eksploatacji, zakończyły służbę liniową na przełomie 2012 i 2013 r.

W zeszłym roku MPK Kraków nabyło wagon nr 400, eksploatowany od 1967 r. do 2017 r. – Wagon został kupiony od osoby prywatnej. Po Krakowie nie jeździły też inne wagony będące w posiadaniu MPK w Krakowie: LH-1076 (z Wrocławia), KSW-126 (z Grazu), K-437 (z Warszawy), Ring-272 (z Gdańska). Warszawski wagon 13N może być dobrym uzupełnieniem posiadanej kolekcji. Wagon jest jednym z ogniw polskiej historii pojazdów szynowych komunikacji miejskiej będąc połączeniem znanych nam tramwajów typu 102N i 105N – informuje Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK Kraków.

Jak ocenia MPK, wagon jest kompletny, ale wymaga kompleksowego remontu. Na razie nie podjęto decyzji, czy i kiedy zostanie odnowiony – choć pojawiały się też głosy, że może posłużyć jako dawca części do wagonów 102N/102Na. – Nie można wykluczyć żadnej z opcji, bowiem dziś trudno przesądzić o jego przeznaczeniu. Mamy nadzieję, że wzorem innych pojazdów, jakie znalazły się w naszych rękach i ten wagon będzie stanowił w przyszłości jeden z czynnych pojazdów, którymi kiedyś będzie można odbyć podróż w przeszłość – wskazuje rzecznik.

Kolekcja krakowskiego MPK składa się obecnie z ponad 70 pojazdów. Z tego 30 stanowią czynne tramwaje, które można spotkać m.in. na Krakowskiej Linii Muzealnej. – Kilka starych wagonów, w tym takich, które wyprodukowano ponad 100 lat temu, nadal oczekuje renowacji – mówi Gancarczyk.


Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5