Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Łódź: Tajemnicze wizje kładek pod Pałacem Poznańskich

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2018-03-17 10:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Tajemnicze wizje kładek pod Pałacem Poznańskich
wiz. fb.com/Łódź
Łódź: Tajemnicze wizje kładek pod Pałacem Poznańskich
Łódź: Tajemnicze wizje kładek pod Pałacem Poznańskich
Łódź: Tajemnicze wizje kładek pod Pałacem Poznańskich
Łódź: Tajemnicze wizje kładek pod Pałacem Poznańskich
Na oficjalnym profilu Łodzi na Facebooku ukazały się trzy wizualizacje, przedstawiające ulicę Zachodnią przy Parku Staromiejskim. Proponowane na nich rozwiązania, wprowadzające separację ruchu pieszych i samochodów na różnych poziomach, wzbudziły falę krytyki niezależnie od podziałów politycznych oraz zrodziły pytania o kierunek dalszej ewolucji polityki transportowej Łodzi. Władze miasta na razie nie komentują sprawy.

Na jednej z nich między parkiem a wejściem do centrum handlowo-rozrywkowego Manufaktura widać przejście podziemne pod arterią. Na kolejnej obie lokalizacje połączono kładką o trawiastej nawierzchni, którą jeden z uczestników dyskusji pod postem porównał do budowanych nad autostradami przejść dla zwierząt. Ostatnia grafika przedstawia wybudowane ponad skrzyżowaniem Zachodnia – Ogrodowa rondo dla pieszych, podobne do tego, które wybudowano przed kilkoma laty w Rzeszowie. Wszystkie wizualizacje opatrzono zastrzeżeniem „Projekt ma charakter poglądowy”.

Internauci krytykują...

Wszystkie trzy propozycje niemal natychmiast spotkały się z krytyką odwiedzających profil (w tym ze strony jednego z radnych rządzącej koalicji PO-SLD). Najczęściej pojawiał się argument, że przejścia podziemne w Łodzi nie sprawdziły się – są obiektami utrudniającymi poruszanie się zwłaszcza osobom o ograniczonej mobilności, są też problemy z utrzymaniem w nich porządku i zachowaniem bezpieczeństwa. Podczas rozbudowy i modernizacji Trasy W-Z oraz przebudowy dworca Łódź Fabryczna zlikwidowano łącznie trzy budowle tego typu, zastępując je przejściami w poziomie jezdni.

Pozostałe propozycje – kładka i rondo – budziły natomiast sprzeciw przede wszystkim z powodu kosztów budowy, podczas gdy skala niezaspokojonych potrzeb inwestycyjnych w innych częściach miasta pozostaje duża. W dodatku, po planowanej w przyszłości budowie Trasy Karskiego jako obwodnicy centrum w osi północ – południe, będzie można uspokoić ruch na Zachodniej, wyprowadzając z niej większość samochodowego tranzytu międzydzielnicowego. Wysokie obiekty przesłaniałyby też jeden z najcenniejszych łódzkich zabytków – Pałac Poznańskich, w którym obecnie mieści się Muzeum Historii Miasta. Takie właśnie stanowisko zajęły też łódzkie organizacje zajmujące się zrównoważonym transportem.

...a Biuro Prasowe milczy

Rzecznik prasowy Urzędu Miasta nie odpowiedział dziś na pytania TP w tej sprawie. Sposób, w jaki opublikowano grafiki (między innymi prośba do odwiedzających profil o ocenę), sugerował, że przedstawiają one rozwiązania mające szanse na realizację. Dopiero po pewnym czasie, w odpowiedzi na zadane w dyskusji pytanie, administrator profilu zamieścił komentarz (zabierając głos po raz pierwszy i jak dotąd jedyny w całej dyskusji). – Dla terenu Manufaktury powstaje nowy plan miejscowy. Jedną z propozycji jest zagłębienie istniejącego parkingu pod ziemię, utworzenie placu oraz połączenie Manufaktury z parkiem i dalej z ul. Piotrkowska bez konieczności przechodzenia przez ul. Zachodnią. Ilustracje maja charakter poglądowy, pokazują również koncepcję ronda pieszo-rowerowego, która została odrzucona na wstępnym etapie prac – brzmiała odpowiedź. Radny PO Mateusz Walasek, w odpowiedzi na krytykę grafik przez opozycyjnych radnych PiS, uściślił, że wizualizacje są wynikiem konkursu urbanistycznego „U źródeł Piotrkowskiej”.

Atmosferę niepewności podsyciła jeszcze Miejska Pracownia Urbanistyczna w Łodzi, zamieszczając za pośrednictwem swojego oficjalnego profilu komentarz: „Pragniemy Was poinformować, że te wizualizacje nie wyszły od nas. Nie mamy też obecnie wiedzy skąd mogą pochodzić” (pisownia oryginalna).

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Paryż. Awantura o wyrzucenie samochodów z bulwarów Sekwany

Przestrzeń

Paryż. Awantura o wyrzucenie samochodów z bulwarów Sekwany

Jakub Dybalski 13 marca 2018

Chodniki już nie dla pieszych?

Przestrzeń

Chodniki już nie dla pieszych?

Jakub Dybalski 10 marca 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5