Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Łódź: Pogonowskiego pierwszą ulicą-ogrodem

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2016-07-25 16:18
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Pogonowskiego pierwszą ulicą-ogrodem
Dzisiejszy wygląd ul. Pogonowskiego nie zachęca do spędzania na niej czasufot. Roman Czubiński
Asfaltowa, zastawiona samochodami „pustynia” ma zmienić się do końca roku w wypełnioną zielenią ulicę o uspokojonym ruchu. Dzięki ubiegłorocznemu głosowaniu do budżetu obywatelskiego jeden z odcinków ul. Pogonowskiego stanie się pierwszą w Polsce ulicą-ogrodem. Urząd Miasta z własnej inicjatywy rozszerzył zakres przebudowy o kolejny fragment ulicy.

Odcinek do przebudowy (od ul. Zielonej do al. 1 Maja) liczy ponad 300 m długości. Ma obecnie typowy przekrój uliczny: szeroką jezdnię i obustronne chodniki. Poza pojedynczymi drzewami nie ma tu żadnej zieleni. Parkowanie odbywa się częściowo na jezdni, częściowo na chodniku.

Radykalne zmiany: bezpieczeństwo...

– Po zakończeniu inwestycji ulica stanie się strefą zamieszkania: piesi będą mogli poruszać się całą szerokością drogi, nie będzie podziału na jezdnię i chodnik. Będzie to przestrzeń publiczna łącząca funkcję ulicy, deptaku, parkingu i miejsca spotkań mieszkańców – zapowiada Edyta Westrych-Maćkowiak z Zarządu Dróg i Transportu. Aby podnieść poziom bezpieczeństwa, projektanci przewidzieli strefę ruchu uspokojonego z uprzywilejowaniem pieszych i rowerzystów. Ulica będzie jednak nadal przejezdna w obu kierunkach. Znajdzie się na niej prawie 60 miejsc parkingowych.

Przebudowie będą podlegać także skrzyżowania z Więckowskiego i al. 1 Maja. – Aby poprawić bezpieczeństwo wszystkich, zwłaszcza niechronionych uczestników ruchu, Więckowskiego zostanie zwężona do jednego pasa o szerokości 4 m. Poprawi to, między innymi, widoczność na przejściach dla pieszych i skłoni kierowców do ograniczenia prędkości. Pozostała przestrzeń zostanie wykorzystana na chodniki i zieleń – zapowiada przedstawicielka ZDiT. Przy al. 1 Maja zostanie natomiast przebudowany peron przystanku autobusowego, który zyska nową nawierzchnię z udogodnieniami dla osób niewidomych i niedowidzących oraz wiatę.

...i estetyka

Przestrzeń ul. Pogonowskiego będzie odznaczała się też podwyższonymi walorami estetycznymi. – Nawierzchnia zostanie wykonana z kostki betonowej i granitowej. Przewidziano wprowadzenie mebli miejskich: ławek, stojaków rowerowych i koszy na odpady. Obie strony zostaną obficie obsadzone zielenią: ponad 70 drzewami, krzewami i bylinami – wylicza E. Westrych-Maćkowiak. Na wysokości szkoły powstanie placyk, mający stać się miejscem odpoczynku dla dorosłych mieszkańców i zabaw dla dzieci. Przebudowy doczeka się też skwer na rogu ul. Zielonej. Chodzi o namiastkę parku, którego w tym rejonie Łodzi bardzo brakuje.

Oprócz tego wymianie ulegnie też oświetlenie całego odcinka, a oprócz typowych latarni pojawi się iluminacja zieleni. Wymiana nawierzchni zostanie wykorzystana do budowy kanału technologicznego dla infrastruktury podziemnej.

Zielonych ulic będzie więcej

Obecnie inwestor jest w fazie odbioru dokumentacji projektowej. – W tym tygodniu planujemy ogłosić przetarg na prace budowlane. Dalszy odcinek ul. Pogonowskiego – od al. 1 Maja do Legionów – jest również planowany do przebudowy jako część szerszego projektu ulic-ogrodów w trybie „zaprojektuj i wybuduj” – dodaje E. Westrych-Maćkowiak. To samo zadanie obejmuje przebudowę ul. Lipowej i 28. Pułku Strzelców Kaniowskich od al. 1 Maja do Więckowskiego. Układ obydwu części ulicy ma być komplementarny. Dokładny termin rozpoczęcia prac będzie znany po wyłonieniu wykonawcy i podpisaniu umowy. Wiadomo jednak, że ponieważ odcinek Zielona – al. 1 Maja będzie przebudowywany w ramach budżetu obywatelskiego, efekt końcowy musi zostać osiągnięty do końca roku.

Projekt przebudowy pierwszego odcinka ul. Pogonowskiego ma stać się wzorcem dla innych ulic na Starym Polesiu. Program ulic-ogrodów, o którym pisaliśmy w maju br., ma stać się jednym z elementów uatrakcyjnienia tego rejonu miasta.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Tramwaje Śląskie przebudują tory przy zajezdni w Gliwicach

Przestrzeń

Tramwaje Śląskie przebudują tory przy zajezdni w Gliwicach

Witold Urbanowicz 25 lipca 2016

Czego Elon Musk nie wie o mieście, czyli krytyka wizjonera

Przestrzeń

Czego Elon Musk nie wie o mieście, czyli krytyka wizjonera

Jakub Dybalski 25 lipca 2016

Łódź: Pierwsze w Polsce ulice-ogrody

Przestrzeń

Łódź: Pierwsze w Polsce ulice-ogrody

Roman Czubiński 23 maja 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5