Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Pierwsze korekty w reformie – nowy przystanek i uzupełnianie rozkładów

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
12-04-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź: Pierwsze korekty w reformie – nowy przystanek i uzupełnianie rozkładów
fot. Roman CzubińskiNowy przystanek przy Manufakturze
W oparciu o obserwacje działania nowego systemu komunikacji miejskiej władze Łodzi zaczynają wprowadzać pierwsze korekty. Nowy przystanek autobusowy przy ul. Zachodniej umożliwił odkorkowanie okolic pl. Wolności. Wyeliminowanie błędów popełnionych przy układaniu rozkładów jazdy to z kolei – według zapowiedzi Zarządu Dróg i Transportu – kwestia najbliższych tygodni.

Wszyscy uczestnicy procesu wprowadzania zmian podkreślają, że dopracowanie szczegółów reformy wymaga czasu. W pozostałych sprawach jednak ich stanowiska są nieraz odmienne. Na przykład – zdaniem pracowników MPK – na niektórych liniach, aby spełnić postulat punktualności, konieczna będzie korekta rozkładowego czasu przejazdu. Przedstawiciele ZDiT twierdzą jednak, że nie odnotowują spóźnień ponad normę. Również napełnienie w pojazdach ma nie przekraczać dopuszczalnych norm.

Dodatkowy postój dla autobusów

Poniedziałek 10 kwietnia był pierwszym dniem działania nowego przystanku na ul. Zachodniej przy wejściu do centrum handlowo-rozrywkowego Manufaktura. Podstawowym powodem wprowadzenia zmiany była chęć upłynnienia ruchu tramwajowego na skrzyżowaniu Zachodnia – Legionów przy jednoczesnym niepogarszaniu obsługi autobusowej. Zmieniono bowiem trasy linii 59, 73 i 79 w kierunku Placu Wolności tak, by autobusy nie skręcały w lewo przy Legionów, co blokowało tramwaje na ciągu północ-południe (tzw. Łódzki Tramwaj Regionalny). Korekta trasy spowodowała jednak ominięcie przystanku autobusowego między Ogrodową a Legionów, który dla wielu pasażerów był ważnym miejscem przesiadki na tramwaj.

– Autobusy kończące trasę na Placu Wolności po odjeździe z przystanku skręcają teraz w ul. Ogrodową. Przy Nowomiejskiej na przystanku autobusowym jest możliwość przesiadki na tramwaj linii 6. Dotychczas autobusy zatrzymywały się przy Zachodniej między Ogrodową a Legionów, jednak po korekcie trasy już tamtędy nie przejeżdżają – informuje wicedyrektor ZDiT Michał Chylak.

– Przy okazji powstał też dodatkowy, poza tramwajami linii 2, bezpośredni dojazd z osiedla Teofilów do Manufaktury – uzupełnia Tomasz Bużałek z Biura Strategii Miasta. Z nowego przystanku korzysta też linia 96 oraz nocne: N1, N2 i N5. Celem zmian było pozostawienie możliwości przesiadki między autobusami i tramwajami w innym miejscu. Nie jest wykluczone utworzenie w przyszłości podobnego przystanku także w przeciwnym kierunku.

Łatanie oczek

Według Chylaka na pozostałych skrzyżowaniach sytuacja zaczęła się normować już w pierwszych kilku dniach po wprowadzeniu reformy. – Zbieramy informacje o miejscach, w których jeszcze mamy problemy. Na wielu skrzyżowaniach doszły dodatkowe relacje skrętne, do których sygnalizacja świetlna musi się dostosować. Analizujemy sytuację i będziemy wdrażać zmiany na kolejnych trasach – zapowiada wicedyrektor ZDiT.

Komórki Urzędu Miasta pracują już nad zmianami rozkładów jazdy. Jak informowaliśmy przed tygodniem, na styku połączeń nocnych i dziennych powstały luki komunikacyjne, które uniemożliwiły niektórym mieszkańcom dojazd do pracy na poranną zmianę transportem zbiorowym. – Weekendowe połączenia na styku autobusów nocnych i dziennych będą musiały być poddane analizie – przyznaje prezes MPK Zbigniew Papierski. Zmiany będą mogły wejść w życie w pierwszy weekend po Wielkanocy.

Aby ułatwić rozwiązanie problemu, zgłaszane przez łodzian uwagi powinny być precyzyjne. – Prosimy o dokładne informacje, w jakich miejscach i porach doby występują takie sytuacje. Dodajmy, że zdarza się, że internetowa wyszukiwarka połączeń nie wyłapuje przesiadki między liniami nocnymi. W rzeczywistości jednak wszystkie linie co pół godziny spotykają się w punkcie przesiadkowym przy al. Kościuszki – przypomina Bużałek.

Naczynia połączone

Zmiany rozkładów jazdy będą dotyczyły także innego aspektu. W niektórych miejscach Łodzi jadące tym samym ciągiem linie tramwajowe (np. 5 i 6 na Rzgowskiej) lub autobusy (np. 63 i 77 na Starym Rokiciu) odjeżdżają jeden po drugim, po czym w rozkładzie jazdy pozostaje duża luka. Stawia to pod znakiem zapytania jedno z głównych założeń reformy – regularność odjazdów, wzajemne uzupełnianie się linii oraz łatwość przesiadek między liniami jeżdżącymi z jednakową częstotliwością.

Pierwsze prace przy modyfikacji godzin odjazdów są już prowadzone. Wicedyrektor ZDiT zwraca jednak uwagę na złożoność tej kwestii. – Sieć komunikacyjna to naczynia połączone. W tak dużym mieście jak Łódź trudno ułożyć rozkłady w taki sposób, by na pewnym odcinku godziny odjazdów poszczególnych linii nie zbiegały się ze sobą. Linie 5 i 6 są wytaktowane z innymi liniami na innych ciągach komunikacyjnych. Jeśli będziemy analizowali możliwość przesunięcia godzin odjazdów z pętli Kurczaki, istnieje ryzyko pogorszenia przez to rozkładów jazdy w innym punkcie miasta – tłumaczy Chylak. Pierwsze zmiany rozkładów jazdy będą mogły nastąpić pod koniec maja.

Gdzie się da – większe wydruki

Pobocznym, ale ważnym aspektem reformy był nowy system informacji pasażerskiej. MPK otrzymuje wiele wniosków o przewieszenie rozkładów w kasetach na przystankach niżej, tak by były lepiej widoczne. – Pracujemy także nad maksymalnym powiększeniem rozkładów i opisów tras – zapewnia prezes przewoźnika.

Przypomnijmy: jak tłumaczył tydzień temu Bużałek, niektóre błędy utrudniające odczyt rozkładów (np. podział na dwie osobne kartki) są wynikiem niedoskonalości programu komputerowego, w którym składano wydruki. Skorygowane rozkłady będą sukcesywnie rozwieszane na przystankach. – Tam, gdzie to możliwe, będziemy umieszczać rozkłady jazdy w formacie A3 – zapowiada Bużałek.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Pierwsze wnioski po korekcie układu linii

Komunikacja

Łódź: Pierwsze wnioski po korekcie układu linii

Roman Czubiński 07 lutego 2018

Łódzka reforma komunikacyjna: Jakie zmiany na osiedlach?

Komunikacja

Łódź: Korekta układu komunikacji miejskiej. Wraca 57, znika 88

Komunikacja

Łódzka reforma komunikacyjna: Stan obecny nie jest ostateczny

Komunikacja

Łódzka reforma komunikacyjna: Szklana – studium przypadku

Komunikacja

Łódzka reforma komunikacyjna: Co wyniknie z chaosu?

Komunikacja

Łódzka reforma komunikacyjna: Co wyniknie z chaosu?

Roman Czubiński 04 kwietnia 2017

Zobacz również:

Łódź: Pierwsze wnioski po korekcie układu linii

Komunikacja

Łódź: Pierwsze wnioski po korekcie układu linii

Roman Czubiński 07 lutego 2018

Łódzka reforma komunikacyjna: Jakie zmiany na osiedlach?

Komunikacja

Łódź: Korekta układu komunikacji miejskiej. Wraca 57, znika 88

Komunikacja

Łódzka reforma komunikacyjna: Stan obecny nie jest ostateczny

Komunikacja

Łódzka reforma komunikacyjna: Szklana – studium przypadku

Komunikacja

Łódzka reforma komunikacyjna: Co wyniknie z chaosu?

Komunikacja

Łódzka reforma komunikacyjna: Co wyniknie z chaosu?

Roman Czubiński 04 kwietnia 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5