Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: MPK chce dofinansowania na elektrobusy

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2018-06-07 15:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: MPK chce dofinansowania na elektrobusy
fot. MPK Łódź
Łódzkie MPK złożyło wniosek o dofinansowanie zakupu pierwszej partii autobusów elektrycznych. Pojazdy mają stacjonować w zajezdni nr 1 przy ul. Limanowskiego i kursować na liniach w centrum oraz na osiedlach Janów, Retkinia i Teofilów. Zanim zostaną wprowadzone do ruchu, minie co najmniej 2,5 roku.

Projekt obejmuje zakup 17 autobusów 12-metrowych i wybudowanie stacji do ich nocnego ładowania, która powstanie przy okazji przebudowy zajezdni Limanowskiego. Powstanie też 6 stacji szybkiego ładowania na pętlach: Dworzec Łódź Fabryczna, Wydawnicza, Janów, Szczecińska Cmentarz, Retkinia oraz Retkinia Kusocińskiego.

Przede wszystkim trasy przez centrum

Całkowity koszt projektu wynosi 65 mln zł. Łódzki przewoźnik ubiega się o dofinansowanie w wysokości 45 mln zł. Wniosek o dofinansowanie został złożony 30 maja. – Liczymy na to, że po jego rozpatrzeniu i podpisaniu dokumentów podpisanie umowy będzie mogło nastąpić pod koniec roku – deklaruje prezes.

– Chcemy rozwijać sieć komunikacji w oparciu przede wszystkim o transport ekologiczny. Przyszła pora, by zainwestować w autobusy bardziej niskoemisyjne, niż do tej pory – deklaruje prezydent Hanna Zdanowska. Jak dodaje prezes MPK Zbigniew Papierski, elektrobusy pozwolą ograniczyć emisję spalin w centrum miasta, ale także na dużych osiedlach. – Wszystkie linie będą przejeżdżały przez centrum. Nie chciałbym rozmawiać o konkretnych liniach, bo nowe pojazdy wejdą do służby najwcześniej na przełomie 2020 i 2021 r. – dodaje.

Dziś między Janowem a Retkinią jeździ linia 80, z Wydawniczej na Szczecińską można dojechać linią 83, a z Retkini na dworzec Łódź Fabryczna – 86. Należy jednak brać pod uwagę, że na większość kursów na tych liniach są wystawiane autobusy przegubowe, a łączna liczba brygad przekracza 17. Możliwe więc, że autobusy elektryczne przejmą tylko część obsługi wspomnianych tras. Innym rozwiązaniem byłaby kolejna zmiana układu linii łódzkiej komunikacji miejskiej.

300 km dziennie

W poprzednich latach padały deklaracje wcześniejszego rozpoczęcia pozyskiwania funduszy i rozpisania przetargu. Według prezesa MPK od wielu lat przygląda się rozwojowi autobusów elektrycznych oraz doświadczeniom innych miast, przede wszystkim Warszawy i Krakowa. – Nie chcemy popełnić błędu i zamówić takich autobusów, z którymi będziemy mieli problem. Uznaliśmy, że dzisiejsza technologia pozwala już na to, byśmy mogli bez obaw kupić takie pojazdy. Środki z Unii Europejskiej pozwalają natomiast na pokonanie bariery zbyt wysokiej ceny – mówi Papierski. Nowe autobusy nie powiększą taboru spółki, lecz zastąpią podobną liczbę najstarszych pojazdów.

– Utrudnieniem w eksploatacji autobusu elektrycznego jest pojemność baterii. Zasięg na pojedynczym ładowaniu to ok. 120 km. Dlatego zdecydowaliśmy się na zakup autobusów z możliwością doładowywania na pętlach. Dzięki nim autobus w pełni naładowany w nocy na zajezdni będzie mógł jeździć po mieście przez 16-20 godzin, pokonując ok. 300 km – kontynuuje prezes. Wspomniana przebudowa zajezdni Limanowskiego ma zakończyć się w połowie 2020 r. Możliwe będzie wtedy wykonanie wszystkich koniecznych czynności serwisowych przy taborze elektrycznym.

Na terenie zajezdni autobusy będą ładowane przy pomocy wtyczki, a poza nią – przy pomocy szybkich ładowarek z pantografami. – Zastanawiamy się jeszcze, czy pantografy będą zamontowane na pojazdach, czy opuszczane z ładowarek – informuje Papierski. Wydaje się, że z powodu kosztu pantografów bardziej wskazane byłoby drugie rozwiązanie, pozwalające na zapewnienie możliwości ładowania z wykorzystaniem mniejszej liczby urządzeń.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Göteborg. Przegubowe elektrobusy Volvo na Volvo Ocean Race

Komunikacja

Göteborg. Przegubowe elektrobusy Volvo na Volvo Ocean Race

Jakub Dybalski 07 czerwca 2018

Wrocław. Vozilla po pół roku. 30 tys. użytkowników

Mobilność

Wrocław. Vozilla po pół roku. 30 tys. użytkowników

Jakub Dybalski 06 czerwca 2018

MPK Łódź: Za dwa lata pierwszych 17 autobusów elektrycznych

Komunikacja

MPK Łódź: Za dwa lata pierwszych 17 autobusów elektrycznych

Roman Czubiński 31 maja 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS