Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Łódź: Membrana nad przystankiem Piotrkowska Centrum. Z opóźnieniem

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-05-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Łódź: Membrana nad przystankiem Piotrkowska Centrum. Z opóźnieniem
fot. Roman CzubińskiBudowa przystanku Piotrkowska Centrum
Na szkielecie zadaszenia nad Dworcem Tramwajowym Centrum (przystanek przesiadkowy między jezdniami al. Mickiewicza, pomiędzy Piotrkowską a Kościuszki) zaczęto rozwieszać membranę. Przypomnijmy, że pierwotne plany zakładały rozpoczęcie jej montażu... na przełomie października i listopada ubiegłego roku.

– Całość prac, o ile pogoda na to pozwoli, zostanie wykonana do końca listopada. Potem pod zadaszeniem rozpocznie się układanie torów, rozwieszanie sieci trakcyjnej i budowa peronów – mówiła wtedy "Transportowi Publicznemu" wicedyrektor łódzkiego Zarządu Dróg i Transportu Katarzyna Mikołajec. Dziś pracownicy budującej przystanek firmy Mosty Łódź tłumaczą zmianę harmonogramu nieprzewidzianymi trudnościami, jakie wystąpiły na wcześniejszych etapach budowy szkieletu. Przez pewien czas na rozwinięcie membrany nie pozwalała też pogoda. Pod szkieletem zadaszenia i w bezpośrednim sąsiedztwie przystanku ułożono już jednak znaczną część szyn.

Wizja i rzeczywistość


Wzór na membranie zaprojektował autor koncepcji całego zadaszenia architekt Jan Gałecki. – Dach przypomina abstrakcyjną, barwną mozaikę, w której dominuje błękit, ale są też "uderzenia graficzne" fioletu, czerwieni czy żółci. Zastosowanie membrany ETFE jest nowatorskim rozwiązaniem, wynikającym z udanej współpracy międzynarodowej – mówił projektant w rozmowie z naszym portalem. Zanim wyprodukowane w Japonii tworzywo o łącznej powierzchni 3000 metrów kwadratowych dotarło do Łodzi, zostało zabarwione we Włoszech. – Przystanek Piotrkowska Centrum ze swoim barwnym dachem będzie największym na świecie budynkiem wykonanym w tej technologii – dodał.

Projekt Gałeckiego musiał jednak zostać dostosowany do realiów. Pokrycie dachowe miało pierwotnie zostać wykonane ze szkła, które jednak okazało się zbyt ciężkie. Podczas tworzenia projektu budowlanego zwiększono też grubość stalowych elementów konstrukcyjnych zadaszenia. Połaciom dachowym nadano bardziej stromy spadek, by zimą śnieg pod własnym ciężarem zsuwał się z nich do ogrzewanych elektrycznie koryt dachowych.

Przesiadki pod wspólnym dachem

Warto zwrócić uwagę na rozwiązanie problemu wymiany zużytych fragmentów dachu. – Został stworzony graficzny wzór membrany, zapisany w plikach elektronicznych. Na jego podstawie w każdej chwili można wydrukować dany fragment, który zostanie uszkodzony lub z innych powodów będzie wymagał wymiany. Sztukowanie dachu przypadkowymi, niepasującymi do całości elementami nie będzie więc miało miejsca – mówi Gałecki.

Wymiary konstrukcji zadaszenia to 100 metrów długości, 33 m szerokości i 13 m wysokości. Ekipa alpinistów rozwieszająca membranę liczy dziesięciu członków. Ich praca ma – według zapewnień wykonawcy – zakończyć się do połowy sierpnia, a więc na półtora miesiąca przed oddaniem do użytku centralnego odcinka Trasy W-Z wraz z przystankiem.

Centrum przesiadkowe w al. Mickiewicza będzie odgrywało kluczową rolę w usprawnieniu transportu zbiorowego w śródmieściu Łodzi. Tramwaje kursujące po dwóch najbardziej obleganych ciągach w mieście (Widzew – Retkinia i Plac Niepodległości – Bałuty) będą zatrzymywały się przy peronach położonych równolegle i bardzo blisko siebie, co ułatwi przesiadanie się między nimi. Dzięki zadaszeniu oraz wykonanym z aluminium, szkła i membrany bezbarwnej ścianom bocznym przesiadka będzie odbywała się w komfortowych warunkach niezależnie od pogody.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Trasa W-Z z perspektywy wykonawcy

Komunikacja

Łódź: Trasa W-Z z perspektywy wykonawcy

Roman Czubiński 30 marca 2017

Łódź: Wniosek o kontrolę NIK w sprawie systemu sterowania ruchem

Prawo & Finanse

Łódź: Nowe oblicze placu pod Urzędem Marszałkowskim

Przestrzeń

Łódź: Podsumowanie pierwszych miesięcy Trasy W-Z

Komunikacja

Łódź. Pierwszy dzień trasy W-Z [ZDJĘCIA]

Komunikacja

Łódź. Pierwszy dzień trasy W-Z [ZDJĘCIA]

Roman Czubiński 03 listopada 2015

Łódź: Tramwajowa Trasa W-Z otwarta

Komunikacja

Łódź: Tramwajowa Trasa W-Z otwarta

Roman Czubiński 31 października 2015

Zobacz również:

Łódź: Trasa W-Z z perspektywy wykonawcy

Komunikacja

Łódź: Trasa W-Z z perspektywy wykonawcy

Roman Czubiński 30 marca 2017

Łódź: Wniosek o kontrolę NIK w sprawie systemu sterowania ruchem

Prawo & Finanse

Łódź: Nowe oblicze placu pod Urzędem Marszałkowskim

Przestrzeń

Łódź: Podsumowanie pierwszych miesięcy Trasy W-Z

Komunikacja

Łódź. Pierwszy dzień trasy W-Z [ZDJĘCIA]

Komunikacja

Łódź. Pierwszy dzień trasy W-Z [ZDJĘCIA]

Roman Czubiński 03 listopada 2015

Łódź: Tramwajowa Trasa W-Z otwarta

Komunikacja

Łódź: Tramwajowa Trasa W-Z otwarta

Roman Czubiński 31 października 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5