Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Łódź i Kraków: kolejne krople w morzu potrzeb integracji transportu zbiorowego

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-11-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Łódź i Kraków: kolejne krople w morzu potrzeb integracji transportu zbiorowego
Sageo, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia
Informacja o planowanej integracji kolei z transportem drogowym w ramach projektu ŁKA i jednoczesne podpisanie porozumienia przesądzające o wdrożeniu Małopolskiej Kolei Aglomeracyjnej to kolejne sygnały, że zasady organizacji transportu zbiorowego w regionach w końcu (być może) zaczynają iść w dobrym kierunku – uważa Paweł Rydzyński.

Przed kilkoma dniami samorządowcy z miast, które obejmie projekt Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, zobowiązali się na piśmie do takiego przeorganizowania funkcjonowania linii autobusowych na swoim terenie, by stworzyć sprawny system dowozowy do i od pociągów. Blisko jest także wdrożenie integracji taryfowej, dzięki któremu będzie można z jednym biletem podróżować komunikacją miejską w Łodzi oraz innym mieście zawierającym się w ramach ŁKA, a także pociągiem pomiędzy tymi miastami. Z kolei w poniedziałek w Krakowie podpisano porozumienie przesądzające o wdrożeniu od 2015 r. Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej, gwarantującej m.in. podróżowanie z jednym biletem komunikacją miejską w kilku miastach regionu oraz pociągiem pomiędzy nimi.

To są na razie krople w morzu, ale – i to cieszy najbardziej – kolejne krople. Integracja w zakresie tak taryf, jak i rozkładów wciąż kuleje, zwłaszcza poza aglomeracjami, zresztą także w obrębie aglomeracji pozostawia niejednokrotnie wiele do życzenia, zwłaszcza jeśli chodzi o skoordynowanie rozkładów. Jednak w ostatnim czasie miało miejsce kilka wydarzeń (bądź przynajmniej zapowiedzi tych wydarzeń), które – na razie nieśmiało – zaczynają napawać optymizmem.

Współpraca biletowa może zostać nawiązana pomiędzy Kolejami Dolnośląskimi i komunikacją miejską w Świdnicy. Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej opracowuje koncepcję, jak rozwinąć integrację taryfową w aglomeracji trójmiejskiej w momencie uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na wniosek beskidzkiego przedsiębiorstwa autobusowego Transkom Skoczów, nawiązana została współpraca z Kolejami Śląskimi – w Skoczowie skomunikowano ze sobą pociągi z Katowic z autobusami do Brennej. Arriva najprawdopodobniej utrzyma wspólny bilet w układzie Toruń – pociąg – Włocławek (choć oferta po zmianie przewoźnika będzie prawdopodobnie nieco zmodyfikowana względem dotychczasowej oferty „WiT City”). W sumie za pozytywny przypadek – choć zmniejszył on zakres obowiązywania Wspólnego Biletu ZTM w aglomeracji warszawskiej – należy uznać decyzję władz gminy Chotomów, które, wycofując się ze współpracy taryfowej z ZTM Warszawa, uruchomiły jednocześnie bezpłatny autobus z Legionowa do Chotomowa, dzięki czemu zaoszczędziły kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Wszystkie powyższe przykłady są dowodami, że zarówno samorządowcy, jak i przewoźnicy powoli zaczynają rozumieć istotę integracji pomiędzy różnymi środkami transportu zbiorowego. Są to przykłady chwalebne, które należy propagować i rekomendować jako inspirację organizatorom (i realizatorom) transportu zbiorowego w innych regionach. Wszędzie bowiem tam, gdzie transport drogowy nie jest konkurentem kolei (tzn. tam, gdzie układ linii autobusowych nie pokrywa się z przebiegiem linii kolejowych), tam komunikacja drogowa powinna być kooperantem kolei. To trzeba powtarzać jak mantrę: poprawa atrakcyjności transportu zbiorowego to nie tylko nowy tabor i inwestycje w infrastrukturę. Co więcej: nie musi być nią nawet zwiększenie częstotliwości kursowania pojazdów przewoźnika X – jeśli przewoźnik X nie jest w żaden sposób skoordynowany z obsługującym te same obszary przewoźnikiem Y. Synchronizacja taryf i rozkładów jazdy to jeden ze skuteczniejszych sposobów, by choć trochę zmniejszyć znaczenie motoryzacji indywidualnej.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Wspólny bilet w aglomeracji warszawskiej na kolejne 20 miesięcy

Komunikacja

Wspólny bilet w aglomeracji warszawskiej na kolejne 20 miesięcy

Jakub Madrjas 02 sierpnia 2023

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Przestrzeń

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Witold Urbanowicz 20 lipca 2023

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Wspólny bilet w aglomeracji warszawskiej na kolejne 20 miesięcy

Komunikacja

Wspólny bilet w aglomeracji warszawskiej na kolejne 20 miesięcy

Jakub Madrjas 02 sierpnia 2023

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Przestrzeń

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Witold Urbanowicz 20 lipca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5