Informacja o planowanej integracji kolei z transportem drogowym w ramach projektu ŁKA i jednoczesne podpisanie porozumienia przesądzające o wdrożeniu Małopolskiej Kolei Aglomeracyjnej to kolejne sygnały, że zasady organizacji transportu zbiorowego w regionach w końcu (być może) zaczynają iść w dobrym kierunku – uważa Paweł Rydzyński.
Przed kilkoma dniami samorządowcy z miast, które obejmie projekt Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, zobowiązali się na piśmie do takiego przeorganizowania funkcjonowania linii autobusowych na swoim terenie, by stworzyć sprawny system dowozowy do i od pociągów. Blisko jest także wdrożenie integracji taryfowej, dzięki któremu będzie można z jednym biletem podróżować komunikacją miejską w Łodzi oraz innym mieście zawierającym się w ramach ŁKA, a także pociągiem pomiędzy tymi miastami. Z kolei w poniedziałek w Krakowie podpisano porozumienie przesądzające o wdrożeniu od 2015 r. Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej, gwarantującej m.in. podróżowanie z jednym biletem komunikacją miejską w kilku miastach regionu oraz pociągiem pomiędzy nimi.
To są na razie krople w morzu, ale – i to cieszy najbardziej – kolejne krople. Integracja w zakresie tak taryf, jak i rozkładów wciąż kuleje, zwłaszcza poza aglomeracjami, zresztą także w obrębie aglomeracji pozostawia niejednokrotnie wiele do życzenia, zwłaszcza jeśli chodzi o skoordynowanie rozkładów. Jednak w ostatnim czasie miało miejsce kilka wydarzeń (bądź przynajmniej zapowiedzi tych wydarzeń), które – na razie nieśmiało – zaczynają napawać optymizmem.
Współpraca biletowa może zostać nawiązana pomiędzy Kolejami Dolnośląskimi i komunikacją miejską w Świdnicy. Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej opracowuje koncepcję, jak rozwinąć integrację taryfową w aglomeracji trójmiejskiej w momencie uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na wniosek beskidzkiego przedsiębiorstwa autobusowego Transkom Skoczów, nawiązana została współpraca z Kolejami Śląskimi – w Skoczowie skomunikowano ze sobą pociągi z Katowic z autobusami do Brennej. Arriva najprawdopodobniej utrzyma wspólny bilet w układzie Toruń – pociąg – Włocławek (choć oferta po zmianie przewoźnika będzie prawdopodobnie nieco zmodyfikowana względem dotychczasowej oferty „WiT City”). W sumie za pozytywny przypadek – choć zmniejszył on zakres obowiązywania Wspólnego Biletu ZTM w aglomeracji warszawskiej – należy uznać decyzję władz gminy Chotomów, które, wycofując się ze współpracy taryfowej z ZTM Warszawa, uruchomiły jednocześnie bezpłatny autobus z Legionowa do Chotomowa, dzięki czemu zaoszczędziły kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Wszystkie powyższe przykłady są dowodami, że zarówno samorządowcy, jak i przewoźnicy powoli zaczynają rozumieć istotę integracji pomiędzy różnymi środkami transportu zbiorowego. Są to przykłady chwalebne, które należy propagować i rekomendować jako inspirację organizatorom (i realizatorom) transportu zbiorowego w innych regionach. Wszędzie bowiem tam, gdzie transport drogowy nie jest konkurentem kolei (tzn. tam, gdzie układ linii autobusowych nie pokrywa się z przebiegiem linii kolejowych), tam komunikacja drogowa powinna być kooperantem kolei. To trzeba powtarzać jak mantrę: poprawa atrakcyjności transportu zbiorowego to nie tylko nowy tabor i inwestycje w infrastrukturę. Co więcej: nie musi być nią nawet zwiększenie częstotliwości kursowania pojazdów przewoźnika X – jeśli przewoźnik X nie jest w żaden sposób skoordynowany z obsługującym te same obszary przewoźnikiem Y. Synchronizacja taryf i rozkładów jazdy to jeden ze skuteczniejszych sposobów, by choć trochę zmniejszyć znaczenie motoryzacji indywidualnej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.