Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź Fabryczna: Ile kosztuje utrzymanie dworca kolejowego?

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2019-04-11 09:40
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź Fabryczna: Ile kosztuje utrzymanie dworca kolejowego?
fot. Kasper FiszerPociąg na stacji Łódź Fabryczna
Czy jeden dworzec kolejowy w kraju może odpowiadać za aż 90 proc. wydatków ponoszonych przez kolej na funkcjonowanie wszystkich tego typu obiektów? Czy 14 mln zł rocznie na utrzymanie dworca Łódź Fabryczna to dużo, czy nie? Odpowiedź na te pytania wydaje się trudna i niejednoznaczna.

W ostatnich dniach lutego PKP Polskie Linie Kolejowe podsumowały postępy w przygotowaniach do budowy tunelu średnicowego łączącego stacje Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska oraz Łódź Żabieniec. Ogłoszono wówczas, że w czerwcu ruszy budowa komory startowej dla tarczy drążącej. Dużo miejsca podczas spotkania z dziennikarzami poświęcono jednak także kwestiom związanym z utrzymaniem funkcjonującego od niemal 2,5 roku dworca Łódź Fabryczna, który powszechnie postrzegany jest jako zbyt pusty, a PKP SA przyznaje, że procent wynajęcia powierzchni handlowych jest tam niewielki.

PKP SA: koszty funkcjonowania dworców są trudne do porównywania

Szerokim echem odbiło się stwierdzenie obecnego podczas konferencji wicepremiera Piotra Glińskiego, który poinformował, że 90 proc. kosztów, jakie ponosi kolej w związku z utrzymaniem dworców kolejowych, dotyczy właśnie tego obiektu. – Robimy wszystko, by dworzec Łódź Fabryczna zaczął tętnić życiem – dodał Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. Czy jednak wobec ogromu liczby dworców kolejowych utrzymywanych przez PKP SA i PKP PLK dane wskazywane przez przedstawicieli rządu, zgodnie z którymi funkcjonowanie wszystkich pozostałych stacji jest dziewięciokrotnie tańsze niż jednej tylko Fabrycznej, są prawdziwe?

Jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie nie udzieliły nam służby prasowe PKP SA. – Trudno porównywać koszty utrzymania dworców kolejowych ze względu na różnice w zakresie kubatury, stopnia komercjalizacji obiektów i potoków pasażerskich – mówi Aleksandra Rudzińska-Rdzanek z Wydziału Prasowego Polskich Kolei Państwowych pytana o to, czy utrzymanie Fabrycznej kosztuje istotnie więcej niż innych dworców. – W ubiegłym roku na utrzymanie obiektu Łódź Fabryczna PKP Polskie Linie Kolejowe wydały ok. 14 mln zł – dodaje.

Wysoki koszt utrzymania związany także z niewielką komercjalizacją przestrzeni?

Jeśli więc rzeczywiście na utrzymanie łódzkiego dworca przeznaczano by 90 proc. budżetu na ten cel, na wszystkie pozostałe obiekty należałoby rozdysponować zaledwie ok. 1,55 mln zł. Jeśli utrzymany został trend z lat 2013 – 2016, to sama PKP SA łoży na polskie dworce kolejowe kilkudziesięciokrotnie więcej. Nie zmienia to jednak faktu, że podana przez przedstawicielkę zarządcy dworca kwota, jaką trzeba wydać, by Łódź Fabryczna funkcjonowała prawidłowo, wydaje się bardzo duża. Wpływ na to mogą mieć wspomniane już problemy z komercjalizacją przestrzeni handlowych – do dziś na dworcu działa jedynie kilka małych punktów gastronomicznych i jeden kiosk.

Wydatkowane przez kolej środki wydają się tym większe, że nie obejmują nie tylko – co oczywiste – części autobusowej, ale także podziemnego parkingu. – Zarządza nim Urząd Miasta Łodzi – tłumaczy Aleksandra Rudzińska-Rdzanek. Przypomina też, że PKP SA jest jedynie zarządcą dworca kolejowego. Właścicielem całego obiektu pozostają PKP Polskie Linie Kolejowe.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Dworzec w Malczycach zostanie przebudowany

Przestrzeń

Dworzec w Malczycach zostanie przebudowany

Witold Urbanowicz 10 kwietnia 2019

We Włocławku powstanie nowy dworzec. W tym roku będzie projekt

Przestrzeń

We Włocławku powstanie nowy dworzec. W tym roku będzie projekt

Witold Urbanowicz 09 kwietnia 2019

Dziewięć dworców systemowych w trzech województwach

Przestrzeń

Dziewięć dworców systemowych w trzech województwach

Witold Urbanowicz 08 kwietnia 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5