Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Dwa kolejne GT8 z niskim członem

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
13-05-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź: Dwa kolejne GT8 z niskim członem
fot. KF
Łódzkie MPK sprowadziło dwa wagony GT8N z Helsinek. Przewoźnik będzie więc dysponował już ośmioma tramwajami generacji GT z niskopodłogową wstawką. Majowy zakup oznacza nie tylko wzmocnienie parku taborowego miejskiej spółki, ale też ostateczny odwrót od polityki odmładzania taboru wyłącznie dzięki modernizacjom.

W niedzielę na łódzką zajezdnię Telefoniczna dotarł transport dwóch wagonów GT8N z Helsinek. Pojazdy są już rozładowane. – Tramwaje te zostały przez nas zakupione – potwierdza Sebastian Grochala, rzecznik prasowy MPK-Łódź. Przewoźnik eksploatuje już sześć pojazdów tego typu. – Wagony kupiliśmy z myślą o wprowadzeniu ich do ruchu, nie będą magazynem części zamiennych – zapewnia rzecznik.

Z Mannheim do Helsinek, z Helsinek do Łodzi

Pojazdy, które właśnie trafiły do Łodzi, są bliźniacze z sześcioma wagonami sprowadzonymi z niemieckiego Mannheim w 2007 roku przez nieistniejącą już spółkę Międzygminna Komunikacja Tramwajowa. Dwa lata temu MPK przejęło je od MKT wraz z obsługą linii podmiejskich. Choć dwa kolejne wozy sprowadzono z Finlandii, pierwotnie pochodzą z Mannheim. Tamtejsze RNV sprzedało je do Skandynawii w 2008 roku.

Niskopodłogowe pięćdziesięciolatki

Wszystkie osiem łódzkich wagonów GT8N, i te sprowadzone bezpośrednio z Niemiec, i te, które najpierw trafiły do Helsinek, w latach 90. przeszło przebudowę z krótszych, dwuczłonowych GT6. To właśnie dodatkowy, wstawiony wówczas człon środkowy jest największym atutem niemieckich wozów, jest on bowiem niskopodłogowy. Choć wagony wyprodukowane zostały we wczesnych latach 60. zeszłego stulecia, spełniają więc współczesne standardy obsługi podróżnych.

Stan wizualny wagonów nie jest dobry, pokryte są bowiem nielegalnym graffiti. – Na razie nie jesteśmy w stanie powiedzieć, kiedy nowo zakupione pojazdy wyjadą na linie. Trwa ich kompletowanie, prowadzimy prace przystosowawcze – mówi Sebastian Grochala.

Dostawy po latach bez zakupów

Od początku lat 90. do czasu przejęcia taboru spółek podmiejskich w 2012 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne nie kupowało używanych wagonów z zagranicy. Niewielkie były też dostawy tramwajów fabrycznie nowych – w ostatnim dwudziestoleciu do MPK trafiło tylko 15 cityrunnerów i 10 pes 122N. Próby odmłodzenia taboru ograniczały się do licznych modernizacji 805Na, wąskotorowej wersji 105Na. Przebudowy realizowane we własnych zakładach remontowych miały bardzo różny zakres – od modernizacji napędu po zmianę stylistyki pudła. W efekcie tabor miejskiego przewoźnika jest w dużej mierze przestarzały, część wozów jest też mocno wyeksploatowana.

Używane wagony ratunkiem dla przestarzałego taboru?

Pierwszą zmianą prowadzonej od lat polityki był ubiegłoroczny zakup 18 dwukierunkowych wagonów M8C niezbędnych do prowadzenia ruchu na czas remontów. Tegoroczna dostawa, choć znacznie mniejsza, potwierdza wybraną wtedy drogę uzupełniania parku taborowego pojazdami używanymi, ale mającymi pewną przewagę techniczną nad konstalami. Sprowadzone właśnie GT8N są jednymi z nielicznych wozów niskopodłogowych spółki – przed zakupem było ich zaledwie 31 (część z nich jest niesprawna i od dawna nie kursuje liniowo).

W czasach niedoinwestowania łódzkiej komunikacji miejskiej ten model wydaje się jedyną dostępną drogą poprawy sytuacji taborowej przedsiębiorstwa. Planowane zakupy nowych tramwajów nie pokryją bowiem zapotrzebowania.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź wybrała dostawcę przegubowych elektrobusów

Przestrzeń

Łódź wybrała dostawcę przegubowych elektrobusów

Witold Urbanowicz 19 października 2022

Łódzka komunikacja rzadziej. Przez choroby pracowników i problemy kadrowe

Komunikacja

MPK-Łódź rozstrzygnęło przetarg na najem 52 przegubowców

Komunikacja

MPK-Łódź z trzema ofertami na najem 52 przegubowców

Komunikacja

Łódź: Pierwsze elektrobusy wożą już pasażerów

Komunikacja

Do Łodzi dotarł pierwszy elektrobus (zdjęcia)

Komunikacja

Do Łodzi dotarł pierwszy elektrobus (zdjęcia)

Witold Urbanowicz 04 lutego 2022

Zobacz również:

Łódź wybrała dostawcę przegubowych elektrobusów

Przestrzeń

Łódź wybrała dostawcę przegubowych elektrobusów

Witold Urbanowicz 19 października 2022

Łódzka komunikacja rzadziej. Przez choroby pracowników i problemy kadrowe

Komunikacja

MPK-Łódź rozstrzygnęło przetarg na najem 52 przegubowców

Komunikacja

MPK-Łódź z trzema ofertami na najem 52 przegubowców

Komunikacja

Łódź: Pierwsze elektrobusy wożą już pasażerów

Komunikacja

Do Łodzi dotarł pierwszy elektrobus (zdjęcia)

Komunikacja

Do Łodzi dotarł pierwszy elektrobus (zdjęcia)

Witold Urbanowicz 04 lutego 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5